Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 19, 2019 6:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 381 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26
Författare Meddelande
InläggPostat: sön maj 19, 2019 9:23 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm
Inlägg: 36
Kadett4wd, det har mer med att platta ut cylindertryckskurvan att göra så att man kan vara mer aggressiv med tändningen utan att det ger sig mekaniskt. Sen kommer vi kunna köra rätt mycket hårdare toppbultar än förr tack vare att toppen är solid så vill tro att den håller sig plats. Bultarna vi kommer köra nu är nog max vad man vågar köra då vi inte vet hur starka gängorna är i blocket heller.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 20, 2019 5:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9392
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Hur långt ned i blocket sitter gängan?
Risk är att blocket deformeras lite med grova bult och 'glest' mellan dem om man drar dem hårt.
Men ju längre ned desto mer utspridda blir krafterna uppåt mot deckplan.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 20, 2019 2:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 203
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Angående infästning till topplocksbultarna så har Motordesign flyttat dom så långt ner det bara går i cylinderfoten.
Och dessutom så är ju MDS-DR blocken massiva från undrekant frostplugg och neråt så det kommer inte finnas något problem med att cylindern deformeras vid högt åtdragningsmoment.
Längden på gängan i blocket är ca 35mm.

Bild på bultarna vi kommer köra med.
Bild


Rickard.


.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 21, 2019 11:18 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Inlägg: 58
Ort: Göteborg
Mycket snyggt alltihop ,rätt tänkt med förbränningsrumen.
Det funkar väldigt dåligt med tight squish och stora squishytor, vid höga laddtryck och metanoldrift.
Dom skruvarna var inte gratis...? Jag svarvade egna i uddeholmsstål , snäppet starkare än CA625,
men det blev nog nästan samma pengar till slut.... Dom ska dras med en hel del moment , så glöm inte
att montera kragbrickor i toppen så den inte nyper fast kring skruvarna. ARP har sådana för 1/2" skruv I alla fall.
/Christer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 22, 2019 9:28 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 203
Ort: Kvidinge Skåne
Tack Christer.

Vi har alla inblandade gjort vårt bästa för att få toppen så bra det bara går.
Arp brickor med krage har jag redan sen tidigare.

//Rickard.

.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 18, 2019 7:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 239
Ort: Torslanda
Pressar eller svarvar ARP gängan på specialbeställda toppbultar? en pressad gänga är i regel starkare än en svarvad/skuren gänga.

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 381 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010