Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 22, 2019 10:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 389 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26
Författare Meddelande
InläggPostat: sön maj 19, 2019 9:23 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm
Inlägg: 36
Kadett4wd, det har mer med att platta ut cylindertryckskurvan att göra så att man kan vara mer aggressiv med tändningen utan att det ger sig mekaniskt. Sen kommer vi kunna köra rätt mycket hårdare toppbultar än förr tack vare att toppen är solid så vill tro att den håller sig plats. Bultarna vi kommer köra nu är nog max vad man vågar köra då vi inte vet hur starka gängorna är i blocket heller.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 20, 2019 5:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9435
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Hur långt ned i blocket sitter gängan?
Risk är att blocket deformeras lite med grova bult och 'glest' mellan dem om man drar dem hårt.
Men ju längre ned desto mer utspridda blir krafterna uppåt mot deckplan.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 20, 2019 2:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 208
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Angående infästning till topplocksbultarna så har Motordesign flyttat dom så långt ner det bara går i cylinderfoten.
Och dessutom så är ju MDS-DR blocken massiva från undrekant frostplugg och neråt så det kommer inte finnas något problem med att cylindern deformeras vid högt åtdragningsmoment.
Längden på gängan i blocket är ca 35mm.

Bild på bultarna vi kommer köra med.
Bild


Rickard.


.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 21, 2019 11:18 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Inlägg: 58
Ort: Göteborg
Mycket snyggt alltihop ,rätt tänkt med förbränningsrumen.
Det funkar väldigt dåligt med tight squish och stora squishytor, vid höga laddtryck och metanoldrift.
Dom skruvarna var inte gratis...? Jag svarvade egna i uddeholmsstål , snäppet starkare än CA625,
men det blev nog nästan samma pengar till slut.... Dom ska dras med en hel del moment , så glöm inte
att montera kragbrickor i toppen så den inte nyper fast kring skruvarna. ARP har sådana för 1/2" skruv I alla fall.
/Christer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 22, 2019 9:28 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 208
Ort: Kvidinge Skåne
Tack Christer.

Vi har alla inblandade gjort vårt bästa för att få toppen så bra det bara går.
Arp brickor med krage har jag redan sen tidigare.

//Rickard.

.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 18, 2019 7:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 248
Ort: Torslanda
Pressar eller svarvar ARP gängan på specialbeställda toppbultar? en pressad gänga är i regel starkare än en svarvad/skuren gänga.

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 19, 2019 7:14 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 208
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

ARP använder en metod där man rullar fram gängan (Roll Threads) för att få maximal styrka i materialet.
Då tar man inte bort material från stången vid gängning utan man pressar fram gängan i materialet.


//Rickard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 19, 2019 4:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 208
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Då vi ändå går och väntar på leverans av titan ventiler och kamaxel så passar vi på att uppdatera lite fler grejor på bilen.



Vi kommer byta utväxling i axeln till en Motivgear 4,11 istället för 4,57 som sitter i nu.
Pga att motorn gick på varvstopp över mållinjen i Tierp. (312km/h)
Bild




Tändsystemet kommer uppdaterat till ett Fueltech FT Spark och nu får vi 600mJ till stiftet.
Bild





Även turbon kommer bytas ut till en Precision Gen2 Pro mod 98 XPR.
Denna ska klara av ca 2300hk :)
Bild
Bild


Så det kommer bli väldigt intressant att se vad den lämnar på rullen hos Ppf senare i sommar :)


//Rickard


.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 02, 2019 9:18 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 208
Ort: Kvidinge Skåne
Hej igen.

Nu har den nya turbon kommit.
Den får plats på den gamla placeringen där Borg warner 88mm satt dock med lite mindre justeringar.
.
Bild
.
Bild
.
Bild
.

Får svetsa om tryckrör och avgas.


//Rickard
.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 02, 2019 12:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 24, 2011 2:31 pm
Inlägg: 292
Ort: Kvidinge
Tokfränt Rikard! Följs med spänning!

_________________
Marcus Möller
Team Pony Drift
Min Youtube - Streetracing - Diverse motorevenemang - Europeisk och Amerikansk Dragracing m.m
Volvo 242 Turbo 1975 "242 From Hell"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 02, 2019 7:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 248
Ort: Torslanda
Kommer ni hinna köra nått i år med nya motorn?

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 02, 2019 10:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 208
Ort: Kvidinge Skåne
Det hoppas vi absolut på.
Dock så går det väldigt trögt med vissa delar från utlandet.
Men satsar på att den iallafall ska vara klar för uppstart i mitten på augusti

//Rickard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 22, 2019 8:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 208
Ort: Kvidinge Skåne
Hej :)

Nu har mina titanventiler äntligen kommit.
Designade av Topplocksverkstan och tillverkade av Victory.
https://www.titaniumvalve.com/

Sätesvinkel: 55gr

Bild

Bild

Bild

Bild


Så nu är det bara kamaxel och fjädrar för att kunna sätta ihop maskinen.

//Rickard

.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 10, 2019 3:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Inlägg: 1601
Ort: Salbohed
coolt, du är välkommen att köra i dynon här hos mig när du är färdig

_________________
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 389 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010