Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
får dom ihop navdynon annars har jag nog störst navdyno i krokarna
Vi ska prova robbans 2jz hos mig lät de som.
Du är välkommen och med ärtan (vi är bra kollegor övrigt så)
Vi ska prova robbans 2jz hos mig lät de som.
Du är välkommen och med ärtan (vi är bra kollegor övrigt så)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Efter flera månaders jagande så hittade vi till slut någon som kunde hjälpa oss med beräkning samt design av kamaxeln.
Då vi har ändrat på så många parametrar utifrån std kamaxel så blev detta en väldigt lång följetong.
Vi har bland annat ändrat/flyttat på axial lagringen, ökat bascirklen för att bla. få ner belastningarna, gått över till tryckare med radie 100 på toppen, flyttat nockarnas placering då ventilerna är flyttade i toppen utifrån std placering, mm
Den är nu designad för att lämna toppeffekt på 10 500rpm som sugmaskin.
Just nu är den under tillverkning hos KentCams i England.
Det blev en hålborrad tool steel kam.
Lyfter 19,5mm på insug och 18,2mm på avgas.
//Rickard
Efter flera månaders jagande så hittade vi till slut någon som kunde hjälpa oss med beräkning samt design av kamaxeln.
Då vi har ändrat på så många parametrar utifrån std kamaxel så blev detta en väldigt lång följetong.
Vi har bland annat ändrat/flyttat på axial lagringen, ökat bascirklen för att bla. få ner belastningarna, gått över till tryckare med radie 100 på toppen, flyttat nockarnas placering då ventilerna är flyttade i toppen utifrån std placering, mm
Den är nu designad för att lämna toppeffekt på 10 500rpm som sugmaskin.
Just nu är den under tillverkning hos KentCams i England.
Det blev en hålborrad tool steel kam.
Lyfter 19,5mm på insug och 18,2mm på avgas.
//Rickard
Senast redigerad av TurboRickard den ons feb 19, 2020 8:06 am, redigerad totalt 4 gång.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Nu har jag uppdaterat bilen med nya bromsskärmar då jag bara hade enkel skärm tidigare.
Då det är krav på dubbla skärmar om man har sluthastighet över 320km/h
https://www.facebook.com/22673480799509 ... =3&theater
.
.
Vet ej hur jag snurrar bilderna så det får bli så här
//Rickard
.
Nu har jag uppdaterat bilen med nya bromsskärmar då jag bara hade enkel skärm tidigare.
Då det är krav på dubbla skärmar om man har sluthastighet över 320km/h
https://www.facebook.com/22673480799509 ... =3&theater
.
.
Vet ej hur jag snurrar bilderna så det får bli så här
//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den ons feb 26, 2020 8:05 am, redigerad totalt 1 gånger.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Äntligen
Nu är den nya kammen färdig och på väg hem från England.
Finns ett litet klipp på Kent Cams instagram sida.
https://www.instagram.com/p/B6Iq1R1jaUE ... _-fd1mT3FY
//Rickard
Nu är den nya kammen färdig och på väg hem från England.
Finns ett litet klipp på Kent Cams instagram sida.
https://www.instagram.com/p/B6Iq1R1jaUE ... _-fd1mT3FY
//Rickard
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Räknat på ventilacceleration?
Det såg riktigt aggressivt ut.
Det såg riktigt aggressivt ut.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.Kadett4wd skrev:Räknat på ventilacceleration?
Det såg riktigt aggressivt ut.
Alla tänkbara beräkningar är gjorda på ventilmekanismen och upp till 11 500rpm ska det hänga med utan problem.
Vid 12 000rpm finns det tecken på att kamnock och tryckare tappar kontakten.
Dock så krävdes det lätta komponenter samt rätt mycket fjäder.
Inspänningstryck: 1000N
Fjäderkonstant: 100N/mm
Fjädertryck på insug med fullt lyft kommer bli 295kg
//Rickard
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Jag tänker på så inte tryckaren kollapsar och börjar nöta på kammen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Från början var det tänkt att köra med en plana Evo tryckare från Arrow.Kadett4wd skrev:Jag tänker på så inte tryckaren kollapsar och börjar nöta på kammen.
Men då fjädertrycken blev så höga så är vi tvungna att ha stabilare tryckare och då bestämde vi oss för att köra med radietryckare.
Och detta gjorde även att vi fick möjlighet att få en bättre kurva på kamaxeln.
Bjarne var över på PRI mässan i USA och pratade med TREND PERFORMANCE som kommer hjälpa oss att tillverka dessa custom made tryckare.
Kommer bli en liknande design som dessa:
//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den ons feb 26, 2020 8:09 am, redigerad totalt 2 gång.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Fasen så fränt!
Blir det nån special olja för att klara bära mellan kam och tryckare? Vad är max belastning beräknat till?
Blir det nån special olja för att klara bära mellan kam och tryckare? Vad är max belastning beräknat till?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Tryckarna kommer såklart beläggas med DLC coating för att minska friktionen.dundersmurfen skrev:Fasen så fränt!
Blir det nån special olja för att klara bära mellan kam och tryckare? Vad är max belastning beräknat till?
Och kamaxeln är polerad till så kallad super finish vilket minskar friktionen avsevärt.
Sen så kommer jag köra samma olja som tidigare: Redline 20W50
Självklart så har vi extrema belastningar samt förhållande i denna ventilmekanism.
Men enligt dom beräkningar som är gjorda så borde det absolut fungera.
Men det måste såklart provas ut i verkligheten också.
Först till sommaren kommer vi sitta med resultatet.
Då det inte finns någon annan i världen som byggt så här extremt så är där ingen att fråga om vad som fungerar.
Men det är ju alltid roligt med utveckling och tester.
Länk till Superfinish:
https://www.thielenhaus.com/images/broc ... ces_EN.pdf
//Rickard
.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Tack för bra svar!
Var intresserad om ni hade nån ep tillsats eller det kanske redan finns i oljan
Nyfiken på tryckbalansen också, vad blir trycket i kollektorn när man laddar 5bar?
Var intresserad om ni hade nån ep tillsats eller det kanske redan finns i oljan
Nyfiken på tryckbalansen också, vad blir trycket i kollektorn när man laddar 5bar?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Då blir det mer logik i kamutseéndet =)TurboRickard skrev:Från början var det tänkt att köra med en plana Evo tryckare från Arrow.Kadett4wd skrev:Jag tänker på så inte tryckaren kollapsar och börjar nöta på kammen.
Men då fjädertrycken blev så höga så är vi tvungna att ha stabilare tryckare och då bestämde vi oss för att köra med radietryckare.
Och detta gjorde även att vi fick möjlighet att få en bättre kurva på kamaxeln.
TREND i USA kommer hjälpa oss att tillverka dessa custom made tryckare.
Kommer bli liknande design som dessa:
https://forumbilder.com/i/rdje
//Rickard
.
Det finns en annan modell jag inte har hittat igen på bild, den har inget matrial bredvid rampen enkelt förklarat.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
.[/quote]
Då blir det mer logik i kamutseéndet =)
Det finns en annan modell jag inte har hittat igen på bild, den har inget matrial bredvid rampen enkelt förklarat.[/quote]
INA har en sådan tryckare dock inte i dom storlekar som vi behöver.
Sen så finns det en modell till som ut som en cirkel uppifrån med avskurna sidor hela vägen ner. kräver dock ett oval hål.
Men den kommer jag inte ihåg var jag hittade
//Rickard
.
Då blir det mer logik i kamutseéndet =)
Det finns en annan modell jag inte har hittat igen på bild, den har inget matrial bredvid rampen enkelt förklarat.[/quote]
INA har en sådan tryckare dock inte i dom storlekar som vi behöver.
Sen så finns det en modell till som ut som en cirkel uppifrån med avskurna sidor hela vägen ner. kräver dock ett oval hål.
Men den kommer jag inte ihåg var jag hittade
//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den tor jan 02, 2020 2:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Med den gamla turbon så hade vi 5,5kg i mottryck när vi laddade 4,8kgdundersmurfen skrev:Tack för bra svar!
Var intresserad om ni hade nån ep tillsats eller det kanske redan finns i oljan
Nyfiken på tryckbalansen också, vad blir trycket i kollektorn när man laddar 5bar?
Specialbyggd Borg Warner S400-ET-R 88 Billet från Forced inductions
Med den nya turbon så vet jag inte vad det blir.
//Rickard
.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Då blir det mer logik i kamutseéndet =)TurboRickard skrev:.
Det finns en annan modell jag inte har hittat igen på bild, den har inget matrial bredvid rampen enkelt förklarat.[/quote]
INA har en sådan tryckare dock inte i dom storlekar som vi behöver.
https://forumbilder.com/i/rdjX
Sen så finns det en modell till som ut som en cirkel uppifrån med avskurna sidor hela vägen ner. kräver dock ett oval hål.
Men den kommer jag inte ihåg var jag hittade
//Rickard
.[/quote]
Just den med avskurna sidor hela vägen ned var det jag tänkte på.
den behöver inte ovala hål egentligen, bara två halvmånar urfräst så den går ned i ett vanligt hål.. typ.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!