Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Jens Gustavsson skrev:det lät jobbigt. du har inte nån till stomme du kan slipa i sweden så du kan köra med vanliga tryckare? agap slipade en custom kam (på vanlig stomme) på bara några få dagar just till mig. han är snabb och jobbar för fult :thumbright:

kan va bra att ha en kam som är lite mer basic sen en som är all out.

mvh jens
Hej Jens.
Då allting på kamaxeln är special eller ändrat utifrån std så blev där bara ett ämne gjort Cat Cams.
Så att det finns ingen möjlighet att få slipat en ny kam här hemma för vanliga tryckare.
Sen så är jag inte intresserad av att sätta ihop toppen med felaktiga delar för det ger inget i slutändan.
Då är det bättre att isåfall sätta tillbaka min 531:a som jag körde med tidigare om man nu ska få igång bilen.
Men det ser lugnt med tävlingar för tillfället pga coronan ändå så vi får väl se om det blir kört något.

//Rickard
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Kadett4wd skrev:Jag skulle nog fokusera isåfall på att få fram lyftare made in sweden.
DLC coating går säkert ersätta med nån coating som sandvik eller seco gör på sina skärplattor.
Med tanke på att lyftarna redan är beställda och betalda så är där ingen anledning att försöka leta vidare i Sverige.
DLC coating ordnar jag lätt på Oerlikon Balzers Coating i Halmstad.

//Rickard
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Jarmo Y skrev:Yes, 110 % säker att lyftarna och annat kan göra i Sverige också lika bra eller bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=w0kENHbo_TY

En kompis har gjort block, vevaxel, 4 valve toppar osv. till denna bike.
Lyftarna också, de är det lättaste av alla att göra.

Min son har använt samma Okuma cnc maskin delarna har gjort, de jobbar på samma ställe.
Helt vanligt maskin, inget hocus pocus i den, ganska ny förstås, fler axlig, likadana maskiner finns överallt.
Hej Jarmo.
Jo jag känner till både Jaska och Per Bengtsson.
Självklart finns det firmor i Sverige som klarar av denna typ av bearbetning även om dessa tryckare är väldigt speciella.
Problemet var med dessa firmor är att ingen av dom vi pratade med hade erfarenhet av denna typ av motordel och visste inte vilka belastningar det kommer bli, vilket material vi skulle använda oss av, vilken typ av härdning som krävs för produkten, mm.
Och för att få ihop en sån lösning så krävdes det 4-5st olika firmor.
Materialleverantör.
Ritning samt belastnings beräkningar.
Bearbetning/fräsning.
Härdning.
Coating.

Nu valde vi erfaren firma (xceldyne europe) som jobbat med denna typ av produkter i många år.
Dom har hjälpt oss med alla beräkningar samt gjort nya ritningar då dom tyckte vår egen ritning var dimensionerad till en stridsvagn :)
Så nu är det endast en leverantör inblandad som står för materialval, bearbetning, beläggning.


Tyvärr så har Coronan gjort att det tar längre tid att få fram delarna, dock så finns det inga tävlingar att köra ändå för tillfället.


//Rickard
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Matti johansson »

Antar att ni ska köra välvda lyftare?? Isåfall asballt har läst om det men aldrig sett det in real life.

Nu bygger ni ju rätt jäkla extremt. Men vad skiljer mellan era nya och flattappet i ren prestanda, alltså vad vinner ni kam tekniskt?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Matti johansson skrev:Antar att ni ska köra välvda lyftare?? Isåfall asballt har läst om det men aldrig sett det in real life.

Nu bygger ni ju rätt jäkla extremt. Men vad skiljer mellan era nya och flattappet i ren prestanda, alltså vad vinner ni kam tekniskt?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Det stämmer att vi kommer köra med välvda tryckare.
Det är väldigt många fördelar med att köra med denna typ av tryckare förutom själva priset på produkten.
Denna typ av tryckare blir betydligt starkare i taket samt får en lägre vikt än en plan tryckare vilket är till stor fördel då vi ska varva upp emot 11 500rpm
Sen så kan man köra med väldigt aggressiva kamprofiler utan att man blir begränsad av diametern på tryckaren.

Detta Volvo 8v projekt är nog bland det mest extremaste man kan tänka sig att bygga.
Förutom MDS blocket som kommer bytas ut till ett billet aluminium block lite längre fram i steg 2 :)


//Rickard
.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Matti johansson »

Faan så fränt. Inte tänkt på att vikt o hållfasthet faktisk blir bättre men det säger ju sig självt när man tänker på konstruktionen!!

Tack för info.

Du kanske inte vill delge men är nyfiken på vad priset på lyftare blir?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Matti johansson skrev:Faan så fränt. Inte tänkt på att vikt o hållfasthet faktisk blir bättre men det säger ju sig självt när man tänker på konstruktionen!!

Tack för info.

Du kanske inte vill delge men är nyfiken på vad priset på lyftare blir?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Som allt annat så kostar det en jävla massa pengar när det blir special.
Dessa tryckare kostade 135 Eur/st
Så man får hoppas att dom håller....

//Rickard

.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Kadett4wd skrev:
Från början var det tänkt att köra med en plana Evo tryckare från Arrow.
Men då fjädertrycken blev så höga så är vi tvungna att ha stabilare tryckare och då bestämde vi oss för att köra med radietryckare.
Och detta gjorde även att vi fick möjlighet att få en bättre kurva på kamaxeln.

TREND i USA kommer hjälpa oss att tillverka dessa custom made tryckare.
Kommer bli liknande design som dessa:
https://forumbilder.com/i/rdje


Då blir det mer logik i kamutseéndet =)
Det finns en annan modell jag inte har hittat igen på bild, den har inget matrial bredvid rampen enkelt förklarat.
Här är nog den modell av tryckare som du tänkte på.
Finns både som plan och med radie.
Hittade den på: http://www.xrallyparts.com/?PGFLngID=1


Bild

Bild

Bild


//Rickard

.
Senast redigerad av TurboRickard den mån apr 27, 2020 7:12 am, redigerad totalt 1 gånger.
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av kolvbult »

Mycket intressant, vilka motorer har dessa tryckare
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

TurboRickard skrev:
Kadett4wd skrev:
Från början var det tänkt att köra med en plana Evo tryckare från Arrow.
Men då fjädertrycken blev så höga så är vi tvungna att ha stabilare tryckare och då bestämde vi oss för att köra med radietryckare.
Och detta gjorde även att vi fick möjlighet att få en bättre kurva på kamaxeln.

TREND i USA kommer hjälpa oss att tillverka dessa custom made tryckare.
Kommer bli liknande design som dessa:
https://forumbilder.com/i/rdje


Då blir det mer logik i kamutseéndet =)
Det finns en annan modell jag inte har hittat igen på bild, den har inget matrial bredvid rampen enkelt förklarat.
Här är nog den modell av tryckare som du tänkte på.
Finns både som plan och med radie.


Bild

Bild

Bild


//Rickard

.
Exakt,, som jag har letat efter dem,, tack =)
De är nog så lätta som de nånsin kan bli ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

kolvbult skrev:Mycket intressant, vilka motorer har dessa tryckare
Från Aga motorsports sida på facebook:
TU5JP4 Super1600 & Super1400
EW10J4S Super2000
XU10J4 acav 306 KitCar
XU10J4RS maxi F2014

Peugeot 306 kitcar exempelvis.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av jompazx »

Kadett4wd skrev:
kolvbult skrev:Mycket intressant, vilka motorer har dessa tryckare
Från Aga motorsports sida på facebook:
TU5JP4 Super1600 & Super1400
EW10J4S Super2000
XU10J4 acav 306 KitCar
XU10J4RS maxi F2014

Peugeot 306 kitcar exempelvis.
Shimsar man ventilspelet med sånna lyftare? lashcaps endast?
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

jompazx skrev: Shimsar man ventilspelet med sånna lyftare? lashcaps endast?
På denna typ av tryckare ställer man ventilspelet antingen med lashcaps eller slipning av längden på ventilskaftet.


//Rickard

.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Även om det går trögt i projektet så har det iallafall kommit lite grejor till toppen idag.
Fick hjälp med att svarva ut lite ventilsäten samt styrningar i en CNC maskin.
Vi valde att använda oss av ett material från Performance Alloys som heter MoldStar 90.
Det är en legering som man använder flitigt i USA och den är snäppet bättre än beryllium copper.
Jag beställde en bit stång som Bjarne tog med hem från PRI i vintras då frakten skulle vara lika dyr som stången.
http://www.moldstar.com/

Bild
.
Bild
.

Hoppas på att mina tryckare från Frankrike snart dyker upp
//Rickard

.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.
Plötsligt händer det..... efter ca 9 månaders väntan.
Igår så kom paketet från Xceldyne Europe med mina custom made radius cambuckets.

Bild
.
.
Bild
.
.
Bild
.
.
Bild
.
.
.Bild
.
.
Så nu kan vi göra den sista bearbetningen av kambryggan.
Det är spåret till styrningen som kvarstår.

Åter kommer med mer info.
//Rickard
Skriv svar