Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar
Bra jobbat alla inblandade!
Kul att turbon funkade så bra.
Rickard eller Erland, kommer ni ihåg va toppen flödade in/ut?
Jag har för mig vi hade runt 150kg fjädertryck över nock på Mattias S50 topp, det var inga
problem med CatCams tryckarna (dom är dock coatade med balinit c).
Det hade blivit en hel del effekt till om man hade kört med vanliga däck eller I en hubdyno.
/Christer
Kul att turbon funkade så bra.
Rickard eller Erland, kommer ni ihåg va toppen flödade in/ut?
Jag har för mig vi hade runt 150kg fjädertryck över nock på Mattias S50 topp, det var inga
problem med CatCams tryckarna (dom är dock coatade med balinit c).
Det hade blivit en hel del effekt till om man hade kört med vanliga däck eller I en hubdyno.
/Christer
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar
tänker bara lite högt.
om ventilen har 4bar på ovansidan, dvs 70kg.
hur många bar är det då i förbranningsrummet?
skulle inte trycket utjämna sig så det inte är problem med att stänga?
om ventilen har 4bar på ovansidan, dvs 70kg.
hur många bar är det då i förbranningsrummet?
skulle inte trycket utjämna sig så det inte är problem med att stänga?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar
Det borde jämna ut sig ganska bra vid ventilstängning.
Enda chansen att veta är att mäta trycket på båda sidor om ventilen över alla vevaxelgrader.
Men sugmotorerna brukar kunna varva över 8500 varv med det fjädertrycket så på nåt vis påverkar överladdningen.
Erland
Enda chansen att veta är att mäta trycket på båda sidor om ventilen över alla vevaxelgrader.
Men sugmotorerna brukar kunna varva över 8500 varv med det fjädertrycket så på nåt vis påverkar överladdningen.
Erland
Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar
Det är precis som du säger Erland, funkade kanon på lågt ladd att varva 8500rpm+
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar
Jag hittar inte flödesvärdena på den toppen i min pärm så det är möjligt att Rickard fått dom.
Men jag kan lägga upp värden på en liknande topp jag just gjort.
Jag har dock ett problem att få tag i bra avgasventiler med rätt form, de jag får tag i nu är för platta och tappar mer än 10CFM mot de andra.
Flöde in och ut vid 28" 2-16mm med 2mm:s steg
56-100-137-180-211-231-238-252
40-79-104-127-154-165-176-183
Erland
Men jag kan lägga upp värden på en liknande topp jag just gjort.
Jag har dock ett problem att få tag i bra avgasventiler med rätt form, de jag får tag i nu är för platta och tappar mer än 10CFM mot de andra.
Flöde in och ut vid 28" 2-16mm med 2mm:s steg
56-100-137-180-211-231-238-252
40-79-104-127-154-165-176-183
Erland
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar
Jag har flödespapperna på firman så jag kan lägga upp dom imorgon.
//Rickard
.
//Rickard
.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar
Hej.
Här är flödesvärdena.
Flöde: IN UT
2mm 56 55
4mm 107 89
6mm 152 119
8mm 193 143
10mm 219 162
12mm 239 176
14mm 250 184
16mm 258 188
//Rickard
.
Här är flödesvärdena.
Flöde: IN UT
2mm 56 55
4mm 107 89
6mm 152 119
8mm 193 143
10mm 219 162
12mm 239 176
14mm 250 184
16mm 258 188
//Rickard
.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar
Ja där ser man vad rätt form på ventilerna gör.
De bästa avgasventilerna är slut och kommer inte att beställas hem på länge.
Kvar att tillgå finns pappspik som flödat skit och kräver mer duration för att funka.
Erland
De bästa avgasventilerna är slut och kommer inte att beställas hem på länge.
Kvar att tillgå finns pappspik som flödat skit och kräver mer duration för att funka.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar
Om man svarvar en större ventil till rätt mått, blir det tjockare, du har säkert gjort sånt Erland? Jag har svarvat och slipat även skaften till mindre mått, bara att prova på men otroligt bra och länge har det gått.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar
Det är svårt när det är fel radie mellan tallriken och skaftet och helt fel vinkel på ventilen.
Det hade inte ens hjälpt att ta ner 40 ventilerna till 38mm men bredden på sidan av tallriken hade blivit mer rätt.
De bästa ventilerna till formen är de Schweiziska Intervalves men deras 40mm:s med 112mm längd har varit slut länge.
Erland
Det hade inte ens hjälpt att ta ner 40 ventilerna till 38mm men bredden på sidan av tallriken hade blivit mer rätt.
De bästa ventilerna till formen är de Schweiziska Intervalves men deras 40mm:s med 112mm längd har varit slut länge.
Erland
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar
Tack så mycket Christer.Christer skrev:Bra jobbat alla inblandade!
Kul att turbon funkade så bra.
Rickard eller Erland, kommer ni ihåg va toppen flödade in/ut?
Jag har för mig vi hade runt 150kg fjädertryck över nock på Mattias S50 topp, det var inga
problem med CatCams tryckarna (dom är dock coatade med balinit c).
Det hade blivit en hel del effekt till om man hade kört med vanliga däck eller I en hubdyno.
/Christer
Enligt Ärtan´s tabell så ska 1307whp med mina däck och drivlina motsvara 1503hp på vevaxeln.
Vridmomentet var 930ft-lbs på rullen vid 7350rpm (nästan lika högt som Adeens 16v monster hade på 9950rpm)
Det blir till att uppdatera toppen i vinter
//Rickard
.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar
Ja jag ser för mig att dina däck är TUNGA att accelerera!
Men det fins även folk som ska ha 150hp i tap även i dynapack när dom kör på 1:1 i lådan. hur det går till fattar inte jag...
Men det fins även folk som ska ha 150hp i tap även i dynapack när dom kör på 1:1 i lådan. hur det går till fattar inte jag...
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar
Med hårdare fjädrar? jag har nog ett bra alternativ som passar fint i tryckaren.
Erland
Erland
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar
Hej Erland.
Vi får kolla på toppen i vinter och hitta en lösning på fjäderproblemet.
Ev så bytar vi kammen till en vassare
//Rickard
.
Vi får kolla på toppen i vinter och hitta en lösning på fjäderproblemet.
Ev så bytar vi kammen till en vassare
//Rickard
.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar
Du fick aldrig möjlighet att testa nu i söndags?
Erland
Erland