Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Re: Bänkning på Luntec
Synd att det låga kompet gjorde att man var tvungen att mota den med massa tändning för att det skulle hinna brinna klart. Bygger en del cylindertryck då, men det är väl bara för Rickard att smälla dit mototron
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bänkning på Luntec
hur ser laddtryckskurvan ut? fränt att den varvar så bra eller beror det på toppen erland?
vad är det för kompa och hur såg tändkurvan ut? de bruka vilja ha rätt mycket tändning sådana motorer om man jämför imot en 4v topp eller en hemi med centralare stift. hur mycket behövde ni kyla med soppan? (lamdan på fullt ladd?)
hadde ni nån motrycks mätning på turbon och hur stor va den?
riktigt kul motor helt klart!
mvh jens
vad är det för kompa och hur såg tändkurvan ut? de bruka vilja ha rätt mycket tändning sådana motorer om man jämför imot en 4v topp eller en hemi med centralare stift. hur mycket behövde ni kyla med soppan? (lamdan på fullt ladd?)
hadde ni nån motrycks mätning på turbon och hur stor va den?
riktigt kul motor helt klart!
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Grundkomp i maskinen 7,3kg
Tändning 22 grader
AFR på 11,58 vid 7400varv med ladd på 3,3kg
Turbo från Christer NLR. BW 400 82mm billet
Motrycket mätte vi aldrig
Tändning 22 grader
AFR på 11,58 vid 7400varv med ladd på 3,3kg
Turbo från Christer NLR. BW 400 82mm billet
Motrycket mätte vi aldrig
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Här ser man laddtryck och AFR.
//Rickard
//Rickard
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 06, 2020 3:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Fränt stort grattis, 3,3 bar e manligt
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Bänkning på Luntec
Jens Gustavsson skrev: fränt att den varvar så bra eller beror det på toppen erland?
mvh jens
Varvet beror på kammen men toppen är förstås gjord för att passa till det varvet.
Turbon gör att motorn lämnar effekten ca 1000 varv högre än motsvarande sugmotor hade gjort.
Det är väldigt många år sen den här toppen gjordes och det är kul att motorn äntligen kommit ihop.
Det känns som om det fegats en del med tändningen för visst borde motorn vilja ha mer än 22 grader?
Jag tror att bromsbänksoperatören känner sig säkrare med att plocka effekten med laddtrycket än med tändningen.
Är det nån som har erfarenhet av att gå på med mer tändning?
Jag har sett att nån eller några få grader kan göra runt 100 hästar men det gäller ju att inte gå för långt.
Förställning av kammen brukar Volvo motorerna också gilla.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Hej!
Vad sitter det för kam i spisen? Samt hur låg avgastempen på maxeffekt?
Mycket fränt detta!!
Vad sitter det för kam i spisen? Samt hur låg avgastempen på maxeffekt?
Mycket fränt detta!!
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Det har inte fegats för den kördes till knackgräns.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Tack!Andreas Arthursson skrev:Det har inte fegats för den kördes till knackgräns.
Var precis det jag grunnade på!
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Jag kör med en Enem K-25 spec slipadAnte Karlsson skrev:Hej!
Vad sitter det för kam i spisen? Samt hur låg avgastempen på maxeffekt?
Mycket fränt detta!!
Avgas temp på 900 vid maxeffekt.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Andreas Arthursson skrev:Det har inte fegats för den kördes till knackgräns.
Det gör Martin aldrig men tändspolarna räckte inte till mer tändning med det laddtrycket.
Lägre laddtryck och mer tändning kanske hade gett samma effekt.
Erland
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Nej vi körde och slickade knackgränsen hela vägen på alla laddtryck. Sista pullet var verkligen på gränsen till ren idioti. Jag ska plocka ner den ett par grader innan Rickard ska köra.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Erland Cox skrev:Andreas Arthursson skrev:Det har inte fegats för den kördes till knackgräns.
Det gör Martin aldrig men tändspolarna räckte inte till mer tändning med det laddtrycket.
Lägre laddtryck och mer tändning kanske hade gett samma effekt.
Erland
Tändkurvan är min idé och inte Martins så han hade inget att oroa sig för.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Hur kollade ni knackgränsen?
Börjar bensinen självantända först så att man får en varning?
Hur gör man på 100% etanol eller metanol?
Erland
Börjar bensinen självantända först så att man får en varning?
Hur gör man på 100% etanol eller metanol?
Erland