Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Bänkning på Luntec

Inlägg av Mattias J »

Synd att det låga kompet gjorde att man var tvungen att mota den med massa tändning för att det skulle hinna brinna klart. Bygger en del cylindertryck då, men det är väl bara för Rickard att smälla dit mototron :D
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bänkning på Luntec

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur ser laddtryckskurvan ut? fränt att den varvar så bra eller beror det på toppen erland? :)

vad är det för kompa och hur såg tändkurvan ut? de bruka vilja ha rätt mycket tändning sådana motorer om man jämför imot en 4v topp eller en hemi med centralare stift. hur mycket behövde ni kyla med soppan? (lamdan på fullt ladd?)

hadde ni nån motrycks mätning på turbon och hur stor va den?

riktigt kul motor helt klart!

mvh jens
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av TurboRickard »

Grundkomp i maskinen 7,3kg

Tändning 22 grader

AFR på 11,58 vid 7400varv med ladd på 3,3kg

Turbo från Christer NLR. BW 400 82mm billet

Motrycket mätte vi aldrig
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av TurboRickard »

Här ser man laddtryck och AFR.

Bild


//Rickard
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 06, 2020 3:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Fränt :thumbright: stort grattis, 3,3 bar e manligt :D
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bänkning på Luntec

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev: fränt att den varvar så bra eller beror det på toppen erland? :)

mvh jens

Varvet beror på kammen men toppen är förstås gjord för att passa till det varvet.
Turbon gör att motorn lämnar effekten ca 1000 varv högre än motsvarande sugmotor hade gjort.
Det är väldigt många år sen den här toppen gjordes och det är kul att motorn äntligen kommit ihop.
Det känns som om det fegats en del med tändningen för visst borde motorn vilja ha mer än 22 grader?
Jag tror att bromsbänksoperatören känner sig säkrare med att plocka effekten med laddtrycket än med tändningen.
Är det nån som har erfarenhet av att gå på med mer tändning?
Jag har sett att nån eller några få grader kan göra runt 100 hästar men det gäller ju att inte gå för långt.
Förställning av kammen brukar Volvo motorerna också gilla.

Erland
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Vad sitter det för kam i spisen? Samt hur låg avgastempen på maxeffekt?

Mycket fränt detta!! :thumbright: :thumbright: :twisted:
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Andreas Arthursson »

Det har inte fegats för den kördes till knackgräns.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Ante Karlsson »

Andreas Arthursson skrev:Det har inte fegats för den kördes till knackgräns.
Tack!
Var precis det jag grunnade på! :)
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av TurboRickard »

Ante Karlsson skrev:Hej!

Vad sitter det för kam i spisen? Samt hur låg avgastempen på maxeffekt?

Mycket fränt detta!! :thumbright: :thumbright: :twisted:
Jag kör med en Enem K-25 spec slipad

Avgas temp på 900 vid maxeffekt.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Bänkning på Luntec

Inlägg av TurboRickard »

Timsan skrev:
Mattias J skrev:Jag blev sjukt glad :)

Bajsade dock nästan ner mig när vi skrev in target på 440kpa i sprutet :)
Kan jag tänka mig!

För övrigt; vad för kärra ska spisen sitta i? :)
I Min Dodge Dakota
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Erland Cox »

Andreas Arthursson skrev:Det har inte fegats för den kördes till knackgräns.

Det gör Martin aldrig men tändspolarna räckte inte till mer tändning med det laddtrycket.
Lägre laddtryck och mer tändning kanske hade gett samma effekt.

Erland
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Mattias J »

Nej vi körde och slickade knackgränsen hela vägen på alla laddtryck. Sista pullet var verkligen på gränsen till ren idioti. Jag ska plocka ner den ett par grader innan Rickard ska köra.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Mattias J »

Erland Cox skrev:
Andreas Arthursson skrev:Det har inte fegats för den kördes till knackgräns.

Det gör Martin aldrig men tändspolarna räckte inte till mer tändning med det laddtrycket.
Lägre laddtryck och mer tändning kanske hade gett samma effekt.

Erland

Tändkurvan är min idé och inte Martins så han hade inget att oroa sig för.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Erland Cox »

Hur kollade ni knackgränsen?
Börjar bensinen självantända först så att man får en varning?
Hur gör man på 100% etanol eller metanol?

Erland
Skriv svar