Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
mvh! Jonathan Hall
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Det där är ju häftigt på riktigt!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Riktigt imponerande
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Här är grabbarna som lägger mer tid på jobb än snack
ser jäkligt fint ut!
mvh jens
ser jäkligt fint ut!
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Kanske dags att uppdatera här lite. Toppen är tillbaka efter uppdatering hos Heka. Lite modifikationer på förbränningsrummen är väl största skillnaden. Målet nu är att få kam och ventiler beställda så fort som möjligt och få i styrningar samt säten så att man får ett kvitto på arbetet innan säsongens slut.
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Är det av spik-skäl klämspaltsytan är lutat mot förbränningsrummet? som det var tal om i någon tråd för en liten tid sen.
mvh! Jonathan Hall
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Utformningen på förbränningsutrymmet är designat för maximalt flöde samt optimerat för att undvika spikningar.
Det är därför alla ytorna är körda med radie för att få dom mjuka övergångarna.
Även taket är fasat 3 grader på den plana ytan.
Vi kommer köra med 1,5mm i klämspalt.
.
//Rickard
.
Utformningen på förbränningsutrymmet är designat för maximalt flöde samt optimerat för att undvika spikningar.
Det är därför alla ytorna är körda med radie för att få dom mjuka övergångarna.
Även taket är fasat 3 grader på den plana ytan.
Vi kommer köra med 1,5mm i klämspalt.
.
//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den tis feb 25, 2020 3:52 pm, redigerad totalt 3 gång.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Nästa evolution borde ju vara att tråckla in fler topplocksbultar.
Sen kan man skita i lyftkrafterna
Sen kan man skita i lyftkrafterna
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Lyftkrafterna beror bara på cylindertrycket och inte på vinkeln.
Det är för att kontrollera förbränningshastigheten som förbränningsrummet ser ut såhär.
Erland
Det är för att kontrollera förbränningshastigheten som förbränningsrummet ser ut såhär.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
jag vet,, men kläm fast toppen rejält så slipper ni koncentrera er på det
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Ok, menar du då att syftet är att hålla nere förbränningshastigheten då? jag tänker på den höga klämspalten och att min intuition säger att man får lägre turbulens med lutade ytor, m.a.o. lägre förbränningshastighet. och varför vill man hålla nere hastigheten? spikskäl eller är det för hålla nere kraften på toppen att max trycket blir lägre med långsammare förbränning?Erland Cox skrev:Lyftkrafterna beror bara på cylindertrycket och inte på vinkeln.
Det är för att kontrollera förbränningshastigheten som förbränningsrummet ser ut såhär.
Erland
Man skulle ha monoblock som gamla Bugatti! bara så jobbigt att att få ner sätesfräsen i cylinderKadett4wd skrev:jag vet,, men kläm fast toppen rejält så slipper ni koncentrera er på det
mvh! Jonathan Hall
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Ju tätare packade molekylerna är i förbränningsrummet desto snabbare brinner det.
Så med 4+ bar i laddtryck måste man lugna ner förbränningshastigheten för att kompensera den högre densiteten.
Parallella squishytor har visat sig fungera dåligt vid höga laddtryck så därför får man luta squishen antingen på squishytan eller på kolven.
Om man delar in förbränningsrummet i tårtbitar så ser man att gasens färdväg minskar i bredd in mot centrum så hastigheten
kommer att öka linjärt hela vägen in.
Med 3 graders lutning så har jag för mig att hastigheten höll sig samma hela vägen in längs squishytan.
3 grader funkade bra med den förbränningsrumsvolymen som toppen skulle ha och med mer vinkel hade kanten kommit för nära stiftet.
Det finns gränser för max cylindertryck som man kan uppnå utan problem, det är bättre att sprida ut trycket och ha lägre maxtryck och mer medeltryck efter maxtryck.
Så därför kär man lite långsammare förbränning.
Erland
Så med 4+ bar i laddtryck måste man lugna ner förbränningshastigheten för att kompensera den högre densiteten.
Parallella squishytor har visat sig fungera dåligt vid höga laddtryck så därför får man luta squishen antingen på squishytan eller på kolven.
Om man delar in förbränningsrummet i tårtbitar så ser man att gasens färdväg minskar i bredd in mot centrum så hastigheten
kommer att öka linjärt hela vägen in.
Med 3 graders lutning så har jag för mig att hastigheten höll sig samma hela vägen in längs squishytan.
3 grader funkade bra med den förbränningsrumsvolymen som toppen skulle ha och med mer vinkel hade kanten kommit för nära stiftet.
Det finns gränser för max cylindertryck som man kan uppnå utan problem, det är bättre att sprida ut trycket och ha lägre maxtryck och mer medeltryck efter maxtryck.
Så därför kär man lite långsammare förbränning.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Det var en lång diskussion om förbränningsrum här och där står utförligare om hur jag tänker och att alla inte håller med:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 2&start=15
Erland
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 2&start=15
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Det är väl metanol den går på?,
Svårt att få det att spika om man vet vad man gör med mappningen.
De laddar ju runt 4bar med 'varm' insugsluft i top alcohol, detta på upp mot 12-1 i kompression.
Varm inom citationstecken pga luften kyls av metanolen, men de har ingen intercooler.
Svårt att få det att spika om man vet vad man gör med mappningen.
De laddar ju runt 4bar med 'varm' insugsluft i top alcohol, detta på upp mot 12-1 i kompression.
Varm inom citationstecken pga luften kyls av metanolen, men de har ingen intercooler.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!