Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av jompazx »

TurboRickard skrev:
Kadett4wd skrev:Turbomotorer är dock väldigt förskonade jämfört med kompressormaskiner(roost/skruv), systemet är inte 'tätt' då det smäller bakåt i insuget.
Det kan hända, javisst, men inte lika extremt som de andra.
Även på turbobilarna fördärvar det en hel del när det baktänder.
Var med en kompis i USA som tävlar i dragracing där över och då fick dom en rejäl baktändning pga en bränd avgasventil.
Det slet sönder hela ovandelen på hans svindyra plenum som flög ca 10-15m upp i luften.
På vägen upp drog den med sig halva fronten på bilen.
Även infästningarna i chassit som höll fronten bockades.
Samt fördärva mängder med delar på maskinen.

Länk till det skitdyra plenumet :) https://noonanrace.com/collections/4-8- ... o-manifold

Efter detta skott som kostade dom flera 100 000kr så svetsade dom in flänsar och monterade sprängbleck.
Så det är en billig försäkring när det händer.


//Rickard

.
jag har alltid undrat är ett sånt insug värt pengarna? hur mycket kan man lägga på ett insug innan det inte hjälper någe mer?
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

precis, ett insug för en spottstyver kan göra exakt samma sak.
Men sen kommer fåfängan ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av whilliam »

Håller absolut med om detta! Insug är sällan ett ställe man skall börja på om man vill få effekt/körbarhet per nedlagd krona. Det finns undantag och då beror det på att original insug har väldigt dålig distributionsbalans, exempelvis BMW M51-D25 motorn.

Även "eftermarknads" glänsande fina insug kan ibland ha usel distribution, kan visserligen ge hög effekt men det är väldigt synd om motorn i fall en cylinder ger 150Hp och den bredvid bara lämnar 130
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av whilliam »

TurboRickard skrev:
Kadett4wd skrev:Turbomotorer är dock väldigt förskonade jämfört med kompressormaskiner(roost/skruv), systemet är inte 'tätt' då det smäller bakåt i insuget.
Det kan hända, javisst, men inte lika extremt som de andra.
Även på turbobilarna fördärvar det en hel del när det baktänder.
Var med en kompis i USA som tävlar i dragracing där över och då fick dom en rejäl baktändning pga en bränd avgasventil.
Det slet sönder hela ovandelen på hans svindyra plenum som flög ca 10-15m upp i luften.
På vägen upp drog den med sig halva fronten på bilen.
Även infästningarna i chassit som höll fronten bockades.
Samt fördärva mängder med delar på maskinen.

Länk till det skitdyra plenumet :) https://noonanrace.com/collections/4-8- ... o-manifold

Efter detta skott som kostade dom flera 100 000kr så svetsade dom in flänsar och monterade sprängbleck.
Så det är en billig försäkring när det händer.


//Rickard

.
Jo, precis. Släpper man gasspjället i samband med baktändning så blir det precis lika tätt som på en kompressorbil.
Har man fullt öppet spjäll så kan det ändå gå hårt åt fina delar som exempelvis I/C och turbo. (förutom plenum)

En variant som säkert räddat många är dåliga silikonslangar och ändå så svär man över att de går sönder.......
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

Med spjället stängt ja,, men det menade jag inte, och jag tror du förstod det, men ville bara spela bror duktig.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av whilliam »

Nä, det handlar inte om bror duktig.
Vill bara få med upptänkliga scenario på ett haveri vid baktändning, vill att man undviker kategoriska ställningstaganden och "statements" som får "tredjemansläsaren" till fel sorts tänk.......

För det mesta så hinner man nog inte släppa gasen när det smäller men det KAN hända och då vet du hur det blir, jag förstår att du inte tänkte på det (just när du skrev) och det gör inget, det är inget illa menat och jag hoppas du kan kommentera mig och andra när vi "glömmer" något nån annan gång.

I slutänden blir det bra läsning för de som funderar när de ska bygga sitt plenum.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Går väldigt trögt för tillfället med tillverkning av mina radie tryckare.
Trend som skulle göra dom till oss har hoppat av då dom inte klarar av att stoppa in mina tryckare i deras tillverkning då dom har fullt upp med sina egna produkter trots att dom lovade oss det när vi pratade med dom i början på året.
Så vi har fått leta vidare.
Nu har vi hittat en ny leverantör som kan göra dom.
Dock så ville dom göra om designen något utifrån vår egen ritning.
Så nu inväntar vi bara dom nya ritningarna för godkännande innan dom startar tillverkningen.

När man ändå går och väntar så kan man passa på att göra lite andra småsaker.
Min egentillverkade fuelrail har nu fått både färg och laser gravering :)
.
Bild
.
Bild
.
.
//Rickard
.
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av kolvbult »

Fantastiskt engagemang,jag ser fram emot varje uppdatering,bra jobbat : )
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej på er.

Tyvärr så går det väldigt trögt i projektet då jag inte får fatt i dom sista delarna till toppen pga corona epidemin.
Tillverkaren i Frankrike som håller på med mina tryckare håller fortfarande stängt och utegångsförbudet blev igår förlängt 1 månad till :(
Ventilfjädrar och retainers ligger i USA och väntar på att bli skickade.
Förhoppningsvis så släpper detta elände inom någon månad så allt kan bli som vanligt igen.


Jag har passat på att uppdatera lite gamla inlägg i denna tråd där bilderna försvunnit.
Så nu ska allt finnas med igen.


Återkommer längre fram :)
//Rickard
Senast redigerad av TurboRickard den ons apr 15, 2020 11:48 am, redigerad totalt 1 gånger.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av The »

Corona lär nog hålla i sig större delen av detta år
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

transporter från UK och tyskland går som normalt iaf.
Går inte att göra nån mellanlandning?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Ang transporter så fungerar det hjälpligt än så länge.
Men det spelar ingen större roll då företaget i Frankrike som gör tryckarna håller stängt och mest troligt inte är klara med alla bearbetningarna och beläggningarna (DLC)
Fjädrar och retainers från USA kommer skickas så fort personalen är på plats igen.
Så det blir tyvärr bara att vänta.


//Rickard
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

det lät jobbigt. du har inte nån till stomme du kan slipa i sweden så du kan köra med vanliga tryckare? agap slipade en custom kam (på vanlig stomme) på bara några få dagar just till mig. han är snabb och jobbar för fult :thumbright:

kan va bra att ha en kam som är lite mer basic sen en som är all out.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

Jag skulle nog fokusera isåfall på att få fram lyftare made in sweden.
DLC coating går säkert ersätta med nån coating som sandvik eller seco gör på sina skärplattor.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Jarmo Y »

Yes, 110 % säker att lyftarna och annat kan göra i Sverige också lika bra eller bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=w0kENHbo_TY

En kompis har gjort block, vevaxel, 4 valve toppar osv. till denna bike.
Lyftarna också, de är det lättaste av alla att göra.

Min son har använt samma Okuma cnc maskin delarna har gjort, de jobbar på samma ställe.
Helt vanligt maskin, inget hocus pocus i den, ganska ny förstås, fler axlig, likadana maskiner finns överallt.
Skriv svar