Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

Det blir kylproblem med en topp som är avsedd för vattencirkulation när man drydeckar den.
Svårt att få vattnet att cirkulera som man vill hur många ställen man än tar in och ut vatten på.
Nu var det inte därför den blåste packningen senast utan av en helt annan anledning.
En cylinder spikade och därför lyfte toppen och med de cylindertrycken blir det inte snyggt där det blåser ut.
Är redan lagat, funderar bara på hur man tar ut ringarna runt de andra cylindrarna.
Med Metanol är en massiv topp bäst och den sviktar inte som en originaltopp.

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av jompazx »

Erland Cox skrev:Det blir kylproblem med en topp som är avsedd för vattencirkulation när man drydeckar den.
Svårt att få vattnet att cirkulera som man vill hur många ställen man än tar in och ut vatten på.
Nu var det inte därför den blåste packningen senast utan av en helt annan anledning.
En cylinder spikade och därför lyfte toppen och med de cylindertrycken blir det inte snyggt där det blåser ut.
Är redan lagat, funderar bara på hur man tar ut ringarna runt de andra cylindrarna.
Med Metanol är en massiv topp bäst och den sviktar inte som en originaltopp.

Erland
Går det inte att "betonga" en topp så som man gör med block?
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

Om inte annat om man har möjlighet, fyll kylkanalerna med smält aluminium.
Man kan behöva borra lite luftkanaler så aluminiumet flyter in överallt.

Tvätta ur toppen med nån syra så det blir så rent som möjligt inuti.
Förvärm toppen.
Häll in alu från deckplan genom en 'riser' man tillverkat.
låt kallna sakta.

Riser är till för att tillföra lite matrial under tiden det kallnar för att minska sprickbildning.

Sen finns ju all möjlighet i världen att porta, ingen risk att köra hål, samt toppen bör bli riktigt stabil ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av jompazx »

jompazx skrev:
Erland Cox skrev:Det blir kylproblem med en topp som är avsedd för vattencirkulation när man drydeckar den.
Svårt att få vattnet att cirkulera som man vill hur många ställen man än tar in och ut vatten på.
Nu var det inte därför den blåste packningen senast utan av en helt annan anledning.
En cylinder spikade och därför lyfte toppen och med de cylindertrycken blir det inte snyggt där det blåser ut.
Är redan lagat, funderar bara på hur man tar ut ringarna runt de andra cylindrarna.
Med Metanol är en massiv topp bäst och den sviktar inte som en originaltopp.

Erland
Går det inte att "betonga" en topp så som man gör med block?
eller om man fyllde toppen med salt som natriumkylda ventiler. Smältningen av salt absorberar ju mycket värme då kanske man får bra kylning i 6 sec :wink:
mvh! Jonathan Hall
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av fugazi »

Några bilder på hur det såg ut?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

jompazx skrev:
eller om man fyllde toppen med salt som natriumkylda ventiler. Smältningen av salt absorberar ju mycket värme då kanske man får bra kylning i 6 sec :wink:
nä... saltet är till för att transportera värmen inuti en ventil pga det 'skvalpar' upp och ned i ventilen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 910
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av blackadder »

När något smälter så sker ju en fasövergång, vilket innebär att temperaturen inte stiger förrän allt har smält.



/Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

Bilder på skadan? Ska finnas.
Aluminium krymper väl 4% när man gjuter det och betong överför inte värme så det är sämre än vatten.
Jag har sett betong i toppar men det funkade inte bra.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

ja alu krymper. därav man har 'risers'.

Och det är ju ett gammalt trix som folk gjort förr ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av jompazx »

snackade lite CJ motorsport på elmia, han hadde en 16v som han hade fyllt toppen på men minns inte för mitt liv vad han hade fyllt den med.
mvh! Jonathan Hall
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av fugazi »

Erland Cox skrev:Bilder på skadan? Ska finnas.
Erland
Ja,precis.
Vore intressant att se.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Bild på skadan är inte mycket att titta på men om ni tvunget vill se så kan jag lägga upp en.
Hålet är rakt ut i vattenkanalen.

Bild
.
Bild

.
//Rickard

.
Senast redigerad av TurboRickard den fre jan 29, 2021 8:56 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

Det har gått hål i toppen där jag svetsat igen vattenkanalen eftersom godset var tunnare där.
Man kan se den grå ytan mellan tändstiftet och ventilerna.
Där har den gått riktigt varm.
Allt är svetsat nu, ska bara ha ut ringarna ur packningsytan.

Erland
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Här kommer lite bilder på den nya toppen vi håller på med :)
Blir en billet topp utan kylkanaler.
Materialet vi valt heter Alumec.
Toppen är designad och ritad av Bjarne och Erland på Topplocksverkstan.

Bild


Bild


Här har vi printat ut en 1/4 av toppen för att kunna se den i verkligheten samt för att kunna flöda kanalerna.
Bild


Här ligger aluminiumklumpen efter planing av sågsnitten.
Denna lilla bit väger 65kg och toppen kommer väga ca 18kg efter bearbetningen, så där är en hel del material att fräsa bort.
Bild


Uppdateringar i projektet kommer efter hand.

// Rickard

.
Senast redigerad av TurboRickard den ons apr 15, 2020 9:37 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jäkla fräsigt! :)

blir nog bra fart i den toppen då man kan porta som man vill. några preliminära flöden och ventilstorlekar?

mvh jens
Skriv svar