Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Missförstå mig rätt.
givetvis kan man analysera och fundera, men när det snuddar på att visa att 'så här gör man' inställningen antas så lyser alla mina varningslampor.
Var man inte på plats och har alla parametrar så ska man nog ta det väldigt lungt och lita på att Mattias och Luntec gjorde allt vad de förmådde, och setupen förmådde.
Jag vill tro Luntec är bland de bättre i Sverige på att leta effekt i maskiner, kanske enfaldigt, jag vet inte.
givetvis kan man analysera och fundera, men när det snuddar på att visa att 'så här gör man' inställningen antas så lyser alla mina varningslampor.
Var man inte på plats och har alla parametrar så ska man nog ta det väldigt lungt och lita på att Mattias och Luntec gjorde allt vad de förmådde, och setupen förmådde.
Jag vill tro Luntec är bland de bättre i Sverige på att leta effekt i maskiner, kanske enfaldigt, jag vet inte.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Ska man ha ut max med en metanolmaskin lär man läsa tändstift och övervaka lambda samt avgastemp på banan. En bromsbänk blir inte samma som i bilen.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Förra året när Ulf och jag var med hos Martin med vitfemman och även Johan eller Jonas var med så lät motorn rapp från tomgång.
I år har ägarna till motorn varit och fått den bromsad med Maxecu samt fått nya spridare monterade och motorn verkar fet innan den belastas och svarar trött.
Jag tror att få bromsare bryr sig om att försöka justera dellast så man har väldigt mycket kvar efter en sån bromsning.
Det enda man vet är att ja nu exploderar den inte på fullgas.
Kadett lille det är värst vad du är kalsongfixerad, hur kommer det sig?
Jag kan skicka mina gamla avlagda till dig om det gör dig glad.
Du kan själv få välja om du vill ha dom naturliga eller nytvättade.
Kadett, det måste vara så skönt att ha sån känsla eller åtminstone sån inre övertygelse om att man har känsla som du har.
Vad är det för mening med att ha ett forum om man bara har en gilla knapp och ingen ska våga ställa några frågor?
Jag lär mig av att fråga. Jag lär mig antingen att den jag frågar inte har nån aning eller så kan han nåt som jag vill lära mig mer om.
Framför allt vill jag lära mig genom feedback och frågor hur jag ska göra så att mina toppar blir ännu bättre.
Det räcker inte med känslan att dom är bra för mig.
Glad midsommar allesammans!
Erland
I år har ägarna till motorn varit och fått den bromsad med Maxecu samt fått nya spridare monterade och motorn verkar fet innan den belastas och svarar trött.
Jag tror att få bromsare bryr sig om att försöka justera dellast så man har väldigt mycket kvar efter en sån bromsning.
Det enda man vet är att ja nu exploderar den inte på fullgas.
Kadett lille det är värst vad du är kalsongfixerad, hur kommer det sig?
Jag kan skicka mina gamla avlagda till dig om det gör dig glad.
Du kan själv få välja om du vill ha dom naturliga eller nytvättade.
Kadett, det måste vara så skönt att ha sån känsla eller åtminstone sån inre övertygelse om att man har känsla som du har.
Vad är det för mening med att ha ett forum om man bara har en gilla knapp och ingen ska våga ställa några frågor?
Jag lär mig av att fråga. Jag lär mig antingen att den jag frågar inte har nån aning eller så kan han nåt som jag vill lära mig mer om.
Framför allt vill jag lära mig genom feedback och frågor hur jag ska göra så att mina toppar blir ännu bättre.
Det räcker inte med känslan att dom är bra för mig.
Glad midsommar allesammans!
Erland
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Dog tråden.....
Man får gärna fråga om motorn mm.
Man får gärna fråga om motorn mm.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Rikard, jag är nyfiken som fan på spisen!
Vad är det för grejer i toppen?
Kylning endast i blocket?
/Ante
Vad är det för grejer i toppen?
Kylning endast i blocket?
/Ante
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Toppen har Erland på Topplocksverkstan gjort till mig.
Full Race portad.
Ventilstorlek 46 - 38.
37mm tryckare utan shims.
K25 kam med lite ändrade värden.
Blocket betongat till 25mm under deck.
Kylning i block o topp med elpump.
Full Race portad.
Ventilstorlek 46 - 38.
37mm tryckare utan shims.
K25 kam med lite ändrade värden.
Blocket betongat till 25mm under deck.
Kylning i block o topp med elpump.
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1366
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
När kommer det köras något med denna då?
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Jag jobbar på att få färdigt bilen så fort som möjligt.
Motorn sitter i bilen nu iallafall.
Kvar att göra:
Montera och justera kopplingen
Fylla på oljor
Div plåtning inne i bilen
Dra färdigt elsystemet
Bygga om stolen som är för bred
Kommer bara köra i Malmö i år
Motorn sitter i bilen nu iallafall.
Kvar att göra:
Montera och justera kopplingen
Fylla på oljor
Div plåtning inne i bilen
Dra färdigt elsystemet
Bygga om stolen som är för bred
Kommer bara köra i Malmö i år
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Ät mer, så passar stolen..
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Det hade varit kul om du kunde få ihop den till Malmö om 14 dagar.
Vi ska köra där för att testa stötdämparjusteringar men kommer samtidigt att delta i tävlingen.
Erland
Vi ska köra där för att testa stötdämparjusteringar men kommer samtidigt att delta i tävlingen.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Hur har du preppat blocket?
Erland
Erland
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Jobbar för fullt på att hinna färdigt ....
Blir nog ingen tävling direkt utan siktar på onsdags träning istället.
Prepparerat blocket......
Jag kör ju svenskt kvalitetsblock
Blir nog ingen tävling direkt utan siktar på onsdags träning istället.
Prepparerat blocket......
Jag kör ju svenskt kvalitetsblock
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
det blir väldigt roligt att höra och se bilen på strippen. den är frän!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B23 901hk 950nm 3,3bar
hur går det med bilen , hann du provköra den nått i år?
jag drog ut broms diagrammet just och sätter det på väggen här för inspiration mins du nock vinkeln på kamaxeln?
hur stor turbin va det på turbon?
mvh jens
jag drog ut broms diagrammet just och sätter det på väggen här för inspiration mins du nock vinkeln på kamaxeln?
hur stor turbin va det på turbon?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 901hk 950nm 3,3bar
Jag han provköra lite i malmö för några veckor sedan på en testlördag.
Motorn och bilen gick fint, dessvärre så hade jag för lite bastryck på kopplingen första rundan så den slirade hela resan.
Andra rundan hade jag mer tryck på kopplingen och mer vikt..... Då brast bulten till pedalen när jag stod och byggde tryck inför burnisen
så det blev bara en lång burnis.
sen var träningen över för denna gång.
Men känns ändå skönt att fått prova bilen i år.
Kammen jag använder är en Enem K-25 i grunden. 308/104/14.5/6.0 Ändrad till 112 grader istället för 104.
Turbon jag kör med är en S-400 82mm billet som Krister NLR byggt åt mig.
Motorn och bilen gick fint, dessvärre så hade jag för lite bastryck på kopplingen första rundan så den slirade hela resan.
Andra rundan hade jag mer tryck på kopplingen och mer vikt..... Då brast bulten till pedalen när jag stod och byggde tryck inför burnisen
så det blev bara en lång burnis.
sen var träningen över för denna gång.
Men känns ändå skönt att fått prova bilen i år.
Kammen jag använder är en Enem K-25 i grunden. 308/104/14.5/6.0 Ändrad till 112 grader istället för 104.
Turbon jag kör med är en S-400 82mm billet som Krister NLR byggt åt mig.
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 20, 2020 2:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.