Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1050hk, 1040nm 3,6bar

Inlägg av TurboRickard »

Nu är man hemma igen efter en lång dag på Luntec.
Vi har nu plockat ut 1050hk och 1040Nm ur den stackars B23:an
pga tidsbrist samt risk att köra sönder så nöjde vi oss med denna effekt.
Så nu har man med råge passerat den magiska gränsen på 1000hk :)

Kommer lägga upp lite bilder på bromspapperna under veckan som kommer.
Så länge får ni nöja er med denna film.

https://www.youtube.com/watch?v=8BTrfVTF-eI
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N

Inlägg av Oskar Johansson »

Grattis! :thumbright:
necrofobic
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 15, 2015 3:12 pm

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N

Inlägg av necrofobic »

Grattis! Helvete vilken rova :D
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N

Inlägg av TurboRickard »

Här kommer lite diagram från bromsningen hos Luntec.
Motorn går som en dröm nu och låter inte ens ansträngd trots denna effekt :)
Vi höja grundtrycket på bränslet till 6bar för att spridarna skulle räcka till med lite marginal.

Bild

[URL=http://forumbilder.se/FAETU/trycklista-jpg]Bild

[URL=http://forumbilder.se/FAETU/bromsningsdiagram-2016-07-15-jpg]Bild
ChristerJ
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jul 16, 2016 9:48 pm

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N

Inlägg av ChristerJ »

Snygg kurva!
Är både ladd och mottryck relativa?
/Christer
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N

Inlägg av TurboRickard »

Tack Christer.

Jag blev själv väldigt nöjd med resultatet och det blev ett riktigt långt register med över 1000hk
Men så har den också en riktig kvalitets turbo :)
Mottrycksmätningen vi gjorde i bänken borde stämma, dock så sitter min nippel ca 30mm från wastegaten.

//Rickard
ChristerJ
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jul 16, 2016 9:48 pm

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N

Inlägg av ChristerJ »

Det är en extremt stor positiv tryckdifferens, vilket är bra.
Det verkar som att turbon har en del kvar att leverera.
Det är nog inget problem med tryckuttag nära wastegate uttag, med
normala tryckgivare så blir det ett medeltryck i systemet man ser.
/Christer
toppe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: fre dec 11, 2009 12:05 am
Ort: Vasa Finland

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N

Inlägg av toppe »

Är det lite surge man hör där vid 5200rpm? En liten effektdip också på 3-4hk enligt bromspappret
M535 Turbo
886hp 1029nm
http://www.garaget.org/?car=321240
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N

Inlägg av Mattias J »

Det är bara för att motorn i princip står statiskt där.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
toppe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: fre dec 11, 2009 12:05 am
Ort: Vasa Finland

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N

Inlägg av toppe »

Okej :)
Lite ot men Har lite liknande på min med precision 7275 om man laddar över 1.8 bar före 5000rpm, mappade bort det med mac:en men finns det andra sätt? Ex labba med tändning?
M535 Turbo
886hp 1029nm
http://www.garaget.org/?car=321240
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N

Inlägg av Mattias J »

Nej det går inte, man får helt enkelt ligga och slicka surgegränsen så gott det bara går.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N

Inlägg av Erland Cox »

Gratulerar till det fina resultatet grabbar!
vad gott den lät på tomgång, riktigt rå.
Det ska bli väldigt kul att se den på banan.

Erland
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N

Inlägg av Tjernell »

Rickard, är bilen ihop? Blir det någon tävling inom kort?
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N

Inlägg av anglia-61 »

Om vädret håller blir det test i Malmö i morgon.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N

Inlägg av Tjernell »

Fan va ballt! Lycka till
Skriv svar