Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1050hk, 1040nm 3,6bar
Nu är man hemma igen efter en lång dag på Luntec.
Vi har nu plockat ut 1050hk och 1040Nm ur den stackars B23:an
pga tidsbrist samt risk att köra sönder så nöjde vi oss med denna effekt.
Så nu har man med råge passerat den magiska gränsen på 1000hk
Kommer lägga upp lite bilder på bromspapperna under veckan som kommer.
Så länge får ni nöja er med denna film.
https://www.youtube.com/watch?v=8BTrfVTF-eI
Vi har nu plockat ut 1050hk och 1040Nm ur den stackars B23:an
pga tidsbrist samt risk att köra sönder så nöjde vi oss med denna effekt.
Så nu har man med råge passerat den magiska gränsen på 1000hk
Kommer lägga upp lite bilder på bromspapperna under veckan som kommer.
Så länge får ni nöja er med denna film.
https://www.youtube.com/watch?v=8BTrfVTF-eI
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N
Grattis!
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 37
- Blev medlem: sön mar 15, 2015 3:12 pm
Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N
Grattis! Helvete vilken rova
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N
Här kommer lite diagram från bromsningen hos Luntec.
Motorn går som en dröm nu och låter inte ens ansträngd trots denna effekt
Vi höja grundtrycket på bränslet till 6bar för att spridarna skulle räcka till med lite marginal.
[URL=http://forumbilder.se/FAETU/trycklista-jpg]
[URL=http://forumbilder.se/FAETU/bromsningsdiagram-2016-07-15-jpg]
Motorn går som en dröm nu och låter inte ens ansträngd trots denna effekt
Vi höja grundtrycket på bränslet till 6bar för att spridarna skulle räcka till med lite marginal.
[URL=http://forumbilder.se/FAETU/trycklista-jpg]
[URL=http://forumbilder.se/FAETU/bromsningsdiagram-2016-07-15-jpg]
Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N
Snygg kurva!
Är både ladd och mottryck relativa?
/Christer
Är både ladd och mottryck relativa?
/Christer
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N
Tack Christer.
Jag blev själv väldigt nöjd med resultatet och det blev ett riktigt långt register med över 1000hk
Men så har den också en riktig kvalitets turbo
Mottrycksmätningen vi gjorde i bänken borde stämma, dock så sitter min nippel ca 30mm från wastegaten.
//Rickard
Jag blev själv väldigt nöjd med resultatet och det blev ett riktigt långt register med över 1000hk
Men så har den också en riktig kvalitets turbo
Mottrycksmätningen vi gjorde i bänken borde stämma, dock så sitter min nippel ca 30mm från wastegaten.
//Rickard
Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N
Det är en extremt stor positiv tryckdifferens, vilket är bra.
Det verkar som att turbon har en del kvar att leverera.
Det är nog inget problem med tryckuttag nära wastegate uttag, med
normala tryckgivare så blir det ett medeltryck i systemet man ser.
/Christer
Det verkar som att turbon har en del kvar att leverera.
Det är nog inget problem med tryckuttag nära wastegate uttag, med
normala tryckgivare så blir det ett medeltryck i systemet man ser.
/Christer
Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N
Är det lite surge man hör där vid 5200rpm? En liten effektdip också på 3-4hk enligt bromspappret
Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N
Det är bara för att motorn i princip står statiskt där.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N
Okej
Lite ot men Har lite liknande på min med precision 7275 om man laddar över 1.8 bar före 5000rpm, mappade bort det med mac:en men finns det andra sätt? Ex labba med tändning?
Lite ot men Har lite liknande på min med precision 7275 om man laddar över 1.8 bar före 5000rpm, mappade bort det med mac:en men finns det andra sätt? Ex labba med tändning?
Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N
Nej det går inte, man får helt enkelt ligga och slicka surgegränsen så gott det bara går.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N
Gratulerar till det fina resultatet grabbar!
vad gott den lät på tomgång, riktigt rå.
Det ska bli väldigt kul att se den på banan.
Erland
vad gott den lät på tomgång, riktigt rå.
Det ska bli väldigt kul att se den på banan.
Erland
Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N
Rickard, är bilen ihop? Blir det någon tävling inom kort?
Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N
Om vädret håller blir det test i Malmö i morgon.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N
Fan va ballt! Lycka till