Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Inlägg av Christer »

Bra jobbat alla inblandade!
Kul att turbon funkade så bra.
Rickard eller Erland, kommer ni ihåg va toppen flödade in/ut?
Jag har för mig vi hade runt 150kg fjädertryck över nock på Mattias S50 topp, det var inga
problem med CatCams tryckarna (dom är dock coatade med balinit c).
Det hade blivit en hel del effekt till om man hade kört med vanliga däck eller I en hubdyno.

/Christer
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Inlägg av DreRacing@ »

tänker bara lite högt.
om ventilen har 4bar på ovansidan, dvs 70kg.
hur många bar är det då i förbranningsrummet?
skulle inte trycket utjämna sig så det inte är problem med att stänga?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Inlägg av Erland Cox »

Det borde jämna ut sig ganska bra vid ventilstängning.
Enda chansen att veta är att mäta trycket på båda sidor om ventilen över alla vevaxelgrader.
Men sugmotorerna brukar kunna varva över 8500 varv med det fjädertrycket så på nåt vis påverkar överladdningen.

Erland
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Inlägg av Mattias J »

Det är precis som du säger Erland, funkade kanon på lågt ladd att varva 8500rpm+
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Inlägg av Erland Cox »

Jag hittar inte flödesvärdena på den toppen i min pärm så det är möjligt att Rickard fått dom.
Men jag kan lägga upp värden på en liknande topp jag just gjort.
Jag har dock ett problem att få tag i bra avgasventiler med rätt form, de jag får tag i nu är för platta och tappar mer än 10CFM mot de andra.
Flöde in och ut vid 28" 2-16mm med 2mm:s steg

56-100-137-180-211-231-238-252

40-79-104-127-154-165-176-183

Erland
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Inlägg av TurboRickard »

Jag har flödespapperna på firman så jag kan lägga upp dom imorgon.


//Rickard

.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Här är flödesvärdena.
Flöde: IN UT
2mm 56 55
4mm 107 89
6mm 152 119
8mm 193 143
10mm 219 162
12mm 239 176
14mm 250 184
16mm 258 188



//Rickard
.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Inlägg av Erland Cox »

Ja där ser man vad rätt form på ventilerna gör.
De bästa avgasventilerna är slut och kommer inte att beställas hem på länge.
Kvar att tillgå finns pappspik som flödat skit och kräver mer duration för att funka.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Inlägg av Jarmo Y »

Om man svarvar en större ventil till rätt mått, blir det tjockare, du har säkert gjort sånt Erland? Jag har svarvat och slipat även skaften till mindre mått, bara att prova på men otroligt bra och länge har det gått.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Inlägg av Erland Cox »

Det är svårt när det är fel radie mellan tallriken och skaftet och helt fel vinkel på ventilen.
Det hade inte ens hjälpt att ta ner 40 ventilerna till 38mm men bredden på sidan av tallriken hade blivit mer rätt.
De bästa ventilerna till formen är de Schweiziska Intervalves men deras 40mm:s med 112mm längd har varit slut länge.

Erland
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Inlägg av TurboRickard »

Christer skrev:Bra jobbat alla inblandade!
Kul att turbon funkade så bra.
Rickard eller Erland, kommer ni ihåg va toppen flödade in/ut?
Jag har för mig vi hade runt 150kg fjädertryck över nock på Mattias S50 topp, det var inga
problem med CatCams tryckarna (dom är dock coatade med balinit c).
Det hade blivit en hel del effekt till om man hade kört med vanliga däck eller I en hubdyno.

/Christer
Tack så mycket Christer.
Enligt Ärtan´s tabell så ska 1307whp med mina däck och drivlina motsvara 1503hp på vevaxeln.
Vridmomentet var 930ft-lbs på rullen vid 7350rpm (nästan lika högt som Adeens 16v monster hade på 9950rpm)
Det blir till att uppdatera toppen i vinter :)

//Rickard

.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Inlägg av DreRacing@ »

Ja jag ser för mig att dina däck är TUNGA att accelerera!

Men det fins även folk som ska ha 150hp i tap även i dynapack när dom kör på 1:1 i lådan. hur det går till fattar inte jag...
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Inlägg av Erland Cox »

Med hårdare fjädrar? jag har nog ett bra alternativ som passar fint i tryckaren.

Erland
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej Erland.

Vi får kolla på toppen i vinter och hitta en lösning på fjäderproblemet.
Ev så bytar vi kammen till en vassare :)

//Rickard

.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Inlägg av Erland Cox »

Du fick aldrig möjlighet att testa nu i söndags?

Erland
Skriv svar