Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Tommy Luhr »

En bra grej är ju att se hur bra den svarar på tändning. Det kan man ju bara göra i bromsbänk.
Svarar den inte på tändning så går man ner dit man var. Genom det viset så har ingen av motorerna spikat som jag justerat.
Rena alkoholer är jobbigt och inte bra för psyket, men samma tendens där. Dock verkar Metanol bara ge och ge ju mer man ökar tändningen för att sen utan förvarning smälla.

Erland kommer du ihåg vilken kaliber toppen var av?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Mattias J »

Man både känner och hör när där är för hög tändning i motorn.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Erland Cox »

Så du har en känner och hör knacksensor Mattias, den vill jag prova nån gång.
Vad jag hörde så gav 2 grader tändningsökning 80 hästar och sen pallade visst inte tändspolarna mer.
Vitfemman ökade rejält med effekt på tändning också men vi slutade när den gav 1200 hästar för att Ulf var lite feg.
Det känns som om det kunde varit ide att gå ner ett bar i laddtryck och prova att få samma effekt med mer tändning och lite bränsle justering.
Men som jag har fattat det tycker de flesta att det känns säkrare att köra fett och med lite tändning och plocka effekten med laddtrycket istället.
Ren Alkohol eller Metanol är väl rätt riskabel att köra till spikningsgränsen på såna laddtryck vad jag förstår.
Bensin med sina många olika kolväten varnar ju på ett annat sätt innan man skruvar sig in i dödens gap.

Det var så länge sen jag gjorde toppen så jag minns inte riktigt om det var en 46-38 eller en 48-40.
Men oavsett ventilstorlek så var den maxad, så bra jag nånsin kunde göra den.
Jag optimerar alltid kanalstorleken mot kammen och ventilstorlekarna.
Om jag inte är tvungen att ta hänsyn till ett befintligt insug som tvingar mig att göra mindre kanaler men så är det inte i detta fallet.
Det måste vara över 5 år sen jag gjorde denna toppen.


Erland
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Sv: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Fredde Holmgren »

För mkt tändning och det går sönder på en sån här motor. Jag har pratat med folk som kör på sprit på flera andra platser i världen och alla har hamnat på i princip samma tändning som vi kommit fram till i bromsbänken.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Mattias J »

Erland Cox skrev:Så du har en känner och hör knacksensor Mattias, den vill jag prova nån gång.
Vad jag hörde så gav 2 grader tändningsökning 80 hästar och sen pallade visst inte tändspolarna mer.
Vitfemman ökade rejält med effekt på tändning också men vi slutade när den gav 1200 hästar för att Ulf var lite feg.
Det känns som om det kunde varit ide att gå ner ett bar i laddtryck och prova att få samma effekt med mer tändning och lite bränsle justering.
Men som jag har fattat det tycker de flesta att det känns säkrare att köra fett och med lite tändning och plocka effekten med laddtrycket istället.
Ren Alkohol eller Metanol är väl rätt riskabel att köra till spikningsgränsen på såna laddtryck vad jag förstår.
Bensin med sina många olika kolväten varnar ju på ett annat sätt innan man skruvar sig in i dödens gap.

Det var så länge sen jag gjorde toppen så jag minns inte riktigt om det var en 46-38 eller en 48-40.
Men oavsett ventilstorlek så var den maxad, så bra jag nånsin kunde göra den.
Jag optimerar alltid kanalstorleken mot kammen och ventilstorlekarna.
Om jag inte är tvungen att ta hänsyn till ett befintligt insug som tvingar mig att göra mindre kanaler men så är det inte i detta fallet.
Det måste vara över 5 år sen jag gjorde denna toppen.


Erland
Hör inte du när en motor går högtänd eller om det spikar? Det var 2 grader på på lägre laddtryck. Detta var absolut max vad den orkade på detta laddtrycket så kan ni fortsätta drömma om mer tändning än 22 grader på 3,3 bar.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Sv: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Mattias J »

Fredde Holmgren skrev:För mkt tändning och det går sönder på en sån här motor. Jag har pratat med folk som kör på sprit på flera andra platser i världen och alla har hamnat på i princip samma tändning som vi kommit fram till i bromsbänken.

Precis.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Erland Cox »

Om den spikar på fullgas med 3,3 bars laddtryck så är det redan försent och ja det hörs.
Men jag vet ingen som kan höra att den ska spika graden innan den har gjort det.
Ingen som kan svara på mina frågor?

Varför väljs alltid högre laddtryck före optimering på lägre laddtryck?
Det är ingen kritik så bli inte kinkiga, jag är bara nyfiken.

Vad kom ni fram till för tändning Fredde?
Hur kollar ni så det är absolut max?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är säkrare så och effekten blir högre.

erland säg att de sista 3 graderna före sprängning ger 25hk, låter man den ha lite säkerhet kvar sen ökar man laddtrycket istället tills man närmar sig sprängning så ger det typ 50hk..... turbo tuning är annorlunda mot sugmotor tuning där det är tommt i burkarna nästan och för hög tändning bara tappar några hk :) .

men det finns så klart gränser... om man börjar komma ned på 10 grader och avgastempen går upp i taket då har man så litet tunig fönster kvar så då måste man sänka förbränings trycket med lägre kompa eller bättre soppa eller kallare insugnings luft mm istället. jag har sett några gånger motorer med mycket laddtryck på bensin som spikat vilt på 15 grader och nästan brunnit upp på 13 grader och då brukar man va nära döden. oftast kan man komma vidare en sån gång med lite mer klämspalt tillexempel.



22 grader låter ganska tufft som det är på 3.3bar och E85. oftast så går E85 med mindre förtändning redan sugmotor än på bensin.

mvh jens
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Mattias J »

Erland Cox skrev:Om den spikar på fullgas med 3,3 bars laddtryck så är det redan försent och ja det hörs.
Men jag vet ingen som kan höra att den ska spika graden innan den har gjort det.
Ingen som kan svara på mina frågor?

Varför väljs alltid högre laddtryck före optimering på lägre laddtryck?
Det är ingen kritik så bli inte kinkiga, jag är bara nyfiken.

Vad kom ni fram till för tändning Fredde?
Hur kollar ni så det är absolut max?

Erland
Du kan inte köra med någon enstaka grads marginal då smäller det ganska fort ute på banan när man kör hårt överladdad "myggmotor" :) . Den knackade på vridmax på sista pullet.

Du får komma upp på kaffe och spendera lite tid i dynon vi öppnar nu i veckorna så kan vi köra lite praktiska tester. Det är alltid kul :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Erland Cox »

Säg till när bänken är klar så kommer jag upp.
jag är rätt sugen på streetracing också, är det nån sån?
Det är väl på vridmax ni måste sänka tändningen mest så att kurvan blir som ett V?
Högre under och över vridmax.
När Ulf och jag var uppe med vitfemman så handlade det om 100 hästar mer effekt med en eller två graders tändning.
Det var ren metanol och det syntes ingen tendens till att effekten slutade att öka med mer tändning.
Kommer inte ihåg tändningen exakt men det var över 20 grader i varje fall.
Finns det inget sätt att närma sig MBT tändning på alkoholbränslen utan att man riskerar att köra sönder?

Att stanna på låg tändning som du säger Jens och bara ladda mer känns fel för mig men jag kanske krånglar till det.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Pacman »

Man ska väl mappa så nära MBT man kan på alla laddtryck och varv...
Det är ju den stora fördelen med att mappa i dyno jmf med på gata...att kunna köra ett exakt likadant svep om och om igen och se hur nära MBT man ligger. Ju längre ifrån MBT man ligger desto större skillnad ger ändringarna. Ligger man väldigt nära så ger den minimal vinst att öka tändningen. Det är ett exponentiellt förhållande där.

Bild
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag säger inte att man ska stanna på låg tändning utan att man ska öka ett par garader åt gången sen då man ser att ökningarna blir relativt små så ska man ge sig och inte bli girig bättre att ta sista 25hk med lite extra tryck än med tändning. jag håller också med om att det känns på nått vis då man har lite för mycket tändning eller då man närmar sig det farliga området men det är inte så svart på vitt det är lite som om man måste använda alla sinnen och gammal erfarenhet man har.

sen så ska man lägga in i ekvationen att en sån motor på E85 bara kanske vill ha 30-32 grader sugmotor och då blir inte 22 grader olågiskt på nått vis då man laddar 3.3bar då det brinner betydligt fortare då. man vill inte lägga lika stor % del av cylindertrycket på den sidan TDC som på en sugis heller.

jag brukar exprimentera på ca 80% av max laddtryck lite mer med tändningen då man har lite större tuning fönster där då ser man vad motor gillar utan att riskera att den går sönder.

jag tror jag ligger kring 23-24 grader vid 6500rpm och ca 26 grader över 7000 på min B20 vega på 2.2bar, mins inte vad jag lagt in på 2.5bar men jag sänker nog lite mer där ca 2 grader mindre.

men jag är lite feg eller lat också då jag undviker att köra sönder saker så långt det går. jag har inte spikat/ tryckt sönder en ända kolv i mitt liv och det är ju nästan som man skämms :hihi: ca 335nm/ liter nu i B20:n med begagnade B21A kolvar, ungefär som att ha 2750nm i en 500kubik tum cheva med standard gjut kolvar som gått 30000mil :)

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Kadett4wd »

Håller med mattias här. Man kan helt klart höra när en maskin går högtänd innan det spikar.
det blir ett hårt ansträngt ljud i maskin. Svårt för en del att förstå är jag fullt medveten om. En del har det en del inte.

jag blir dock lite förvånad att allting ska dissekeras till förbannelse. Är det inte nog fränt med 900hk plus hur än vägen dit var?

Alla vägar bär till rom.
22 grader på 3.3bar kräver nog stora kulor i påsen, så inte många andra får plats att stänga gylfen.
därav mapparblöjan? =)
Senast redigerad av Kadett4wd den fre jun 21, 2013 12:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Ante Karlsson »

Helt klart den manligaste motorn på detta forum för en Volvonörd som jag!

Mina frågor var inte negativt menade på något vis. Utan endast för att jag är intresserad av denna spis!

/Ante
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm

Inlägg av Pacman »

900 hästar ur en 8v rödblock på macksoppa är extremt häftigt...men jag tror inte det är nåt vi ens behöver fundera på. Det tycker alla.
En grej med att visa upp sin skapelse inför andra likasinnade är ju att hitta nya infallsvinklar och sätt att komma vidare, eller hur? I det utvecklingsarbetet ingår en del dissekering av siffror och arbetsmetoder oavsett om man gillar det eller ej...det är ju så man lär sig nåt och kommer vidare framåt. Så fungerar ALL typ av forskning!
All kritik är inte av ondo. Finns det något konstruktivt i den så är den ju av godo.

En grej som jag av hävd alltid gör när jag ser siffror på motoreffekter är att räkna baklänges med laddtryck och varvtalet för max effekt för att se i vilket område av trimningsgrad den ligger.
En tumregel för en optimal motor brukar vara 100 hk/liter atmo vid ca 7000rpm. Det är en siffra som ständigt återkommer om och om igen om man räknar på extrema tävlingsmotorer där man gjort vad som går att göra. Varvar man mer räknar man uppåt med den faktorn som blir av det högre varvet, och likadant neråt.
Siffran brukar dessutom bli linjärt högre med laddtrycket med några procent vilket har fått in Erland på spåret med att försöka få med intern friktion i beräkningen med. Jag brukar strunta i det, med vetskapen om att siffrorna viker uppåt något.

Denna motorn ger då en ekvivalent siffra på 73,4 hk/liter atmo vid 7000rpm vilket till mig säger att det finns mer att göra på motorn om man vill....eller att den är ganska mild och därför robust och borde hålla bra att köra hårt med. :thumbright:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar