Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar Nu med 1050hk 1040N
mycket imponerande att ni tog er på rätt sida 1000hk med motorn! ska läsa igenom tråden senare och komma med lite frågor om motorn
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Nu har jag gjort ett tappert försök att dela tråden så nu finns allt annat snack i en annan tråd
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Skitfränt!
Hoppas att det dyker upp film och lite info efter första körningen sen.
Hoppas att det dyker upp film och lite info efter första körningen sen.
Jonas Eklund
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
4,99 232km/h
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Grym tidanglia-61 skrev:4,99 232km/h
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
grattis
vad motsvarar det på 402 ungefär?
mvh jens
vad motsvarar det på 402 ungefär?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Det borde väl bli nån hundring under 8sek, sådär mellan tummen å pekfingret.
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Som jag räknar borde det motsvara 7,75@290 Km ungefärJens Gustavsson skrev:grattis
vad motsvarar det på 402 ungefär?
mvh jens
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Nu är tävlingssäsongen över.
Lyckades med att köra en 4,99s - 232km
Då startade jag på 2kg laddtryck och den kändes lite trött när jag gick iväg men den kom bra efter ca 120m och då hade jag över 3kg i laddtryck.
Nästa runda ökade vi laddtycket till 2,6kg i starten och då orkade inte kopplingen hålla igen så jag grillade hela paketet.
Fick riva ner kopplingen och stoppa i nya delar samt lägga på mer bastryck.
3:e rundan för dagen.
Nu skulle det bli en riktig rökar runda
Startade på 2,6kg i laddtryck, kopplingen greppade perfekt 60-fot blev ytterligare något bättre, 100m ut på banan var jag 1/10 sek snabbare än tidigare runda.
Sen hände det som inte skulle ske..... Precis när jag passerat 100m strecket så blev cylindertrycket för högt och cylinderväggen brast, slangarna till kylaren flög av och som tur är så sitter kylaren bakom bakaxeln så jag slapp iallafall att få vatten på bakhjulen.
Jag släppte av och rullade i mål på 5,10 - 188km
Här är filmen på repan, det man ser trilla av är en bit av downpipen som tydligen inte ville sitta kvar längre.
https://www.youtube.com/watch?v=2L7tKZIK9Tc
Så nu får man bygga ny motorn i vinter som håller för lite tuffare laddtryck
Lyckades med att köra en 4,99s - 232km
Då startade jag på 2kg laddtryck och den kändes lite trött när jag gick iväg men den kom bra efter ca 120m och då hade jag över 3kg i laddtryck.
Nästa runda ökade vi laddtycket till 2,6kg i starten och då orkade inte kopplingen hålla igen så jag grillade hela paketet.
Fick riva ner kopplingen och stoppa i nya delar samt lägga på mer bastryck.
3:e rundan för dagen.
Nu skulle det bli en riktig rökar runda
Startade på 2,6kg i laddtryck, kopplingen greppade perfekt 60-fot blev ytterligare något bättre, 100m ut på banan var jag 1/10 sek snabbare än tidigare runda.
Sen hände det som inte skulle ske..... Precis när jag passerat 100m strecket så blev cylindertrycket för högt och cylinderväggen brast, slangarna till kylaren flög av och som tur är så sitter kylaren bakom bakaxeln så jag slapp iallafall att få vatten på bakhjulen.
Jag släppte av och rullade i mål på 5,10 - 188km
Här är filmen på repan, det man ser trilla av är en bit av downpipen som tydligen inte ville sitta kvar längre.
https://www.youtube.com/watch?v=2L7tKZIK9Tc
Så nu får man bygga ny motorn i vinter som håller för lite tuffare laddtryck
Senast redigerad av TurboRickard den tor dec 01, 2016 12:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Hej.
Här är några filmer från kameran jag hade inne i bilen.
I första filmen värmer jag däcken till varvstoppen i 5:an har 305km på hjulen enligt loggen
https://www.facebook.com/rickard.thomss ... 437238559/
Och här har vi rundan då jag körde 4,99
https://www.facebook.com/rickard.thomss ... 444263559/
Tyvärr så höll inte blocket så jag får bygga ny bottendel i vinter.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Här är några filmer från kameran jag hade inne i bilen.
I första filmen värmer jag däcken till varvstoppen i 5:an har 305km på hjulen enligt loggen
https://www.facebook.com/rickard.thomss ... 437238559/
Och här har vi rundan då jag körde 4,99
https://www.facebook.com/rickard.thomss ... 444263559/
Tyvärr så höll inte blocket så jag får bygga ny bottendel i vinter.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Hej.
Nu är det dax för lite uppdateringar i projektet.
Jag håller nu på att bygga ny motor inför nästa säsong då den gamla inte ville vara med längre.
Nya motorn blir en B230 på 2,8lit.
Bränsle: Metanol
Dubbla Siemens 2400cc spridare
Ny turbo BW 400 med 88mm inducer byggd av Turbo Christer NLR
Bild som Marcus Möller tog i Malmö på Winter Nats
Special designad fläns från ICP med flyttade kanaler för att kunna porta toppen maximalt.
Samt egen tillverkad skvalpplåt till kamaxeln då jag kör med rakställd motor.
Nästa sommar får vi se vad denna ska kunna prestera
//Rickard
.
Nu är det dax för lite uppdateringar i projektet.
Jag håller nu på att bygga ny motor inför nästa säsong då den gamla inte ville vara med längre.
Nya motorn blir en B230 på 2,8lit.
Bränsle: Metanol
Dubbla Siemens 2400cc spridare
Ny turbo BW 400 med 88mm inducer byggd av Turbo Christer NLR
Bild som Marcus Möller tog i Malmö på Winter Nats
Special designad fläns från ICP med flyttade kanaler för att kunna porta toppen maximalt.
Samt egen tillverkad skvalpplåt till kamaxeln då jag kör med rakställd motor.
Nästa sommar får vi se vad denna ska kunna prestera
//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 20, 2020 2:49 pm, redigerad totalt 2 gång.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Hehe,,, lösningen på en motor som inte riktigt ville sitta ihop: trimma hårdare
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Jag tror Rickard har lösningen på det problemet också.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Tvivlar inte en sekund på det, det var bara en rolig tanke.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Här kommer lite uppdateringar inför julhelgen.
BW 400 88mm
Med V-bandshus
Nytt insug börjar ta form
Ny placering av turbo samt nytt grenrör i 48,3mm rostfritt ska byggas.
God Hjul och gått nytt år
Nästa år ska där sättas nya rekord med min Volvo 8v
//Rickard
.
BW 400 88mm
Med V-bandshus
Nytt insug börjar ta form
Ny placering av turbo samt nytt grenrör i 48,3mm rostfritt ska byggas.
God Hjul och gått nytt år
Nästa år ska där sättas nya rekord med min Volvo 8v
//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 06, 2020 3:59 pm, redigerad totalt 3 gång.