Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön dec 17, 2017 8:50 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 279 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor dec 22, 2016 3:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8907
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Den där kamaxeln är nog den vassaste jag sett, Aluminium och 720graders duration,, fränt =)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 22, 2016 5:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Inlägg: 661
Ort: Hbg.
Du tror inte att brädan och buntbanden brinner upp?

_________________
turbos are like tampons, every pussy have one.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 6:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 554
Ort: Lapua Finland
Jag hade glömt att motor var 2.7 liter, inte 2.3 och nu det blir 2.8
Toppen räcker mycket bättre till en 2.3, större motor behöver nog 16 v toppen eller svets på handen och börja bygga kanaler till en 531.
På denhär nivå en EVO topp skulle vara bra, en R block med 100mm cylinder osv. men förstås kostar en förmögenhet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 02, 2017 3:48 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5524
Ort: Lund
Gamla Evo toppen håller inte för överladdning.
Vet inte om den nya klarar det.
Sen går det att spräcka block med 2 ventiler så varför ha fler?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 02, 2017 7:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 554
Ort: Lapua Finland
R block, det blir billigare till slut.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 02, 2017 7:54 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5524
Ort: Lund
Finns inte mer, dom är slut. Var marinblocket.
Finns 2 nya block, ett massivt och ett med lite vatten som är till RC.
Tror dom kostar minst 70K.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 17, 2017 8:30 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 156
Ort: Kvidinge Skåne
Här kommer lite uppdatering i projektet.

Nya grenröret börjar bli klart.
Bild

Börjar även få till kringutrustningen.
Har bytat ut kina spjället mot ett Accufab 100mm då det gamla inte ville hålla tätt längre.
Bild


Nu håller jag på med att bygga nya tryckrör på båda sidor om den vattenmantlade Intercoolern.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 18, 2017 4:19 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5524
Ort: Lund
Blir det ett hållbarare block?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 18, 2017 6:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Inlägg: 661
Ort: Hbg.
Ja det får man hoppas!

_________________
turbos are like tampons, every pussy have one.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 19, 2017 10:29 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 156
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Då har jag löst problemet med att original blocken inte håller.
Jag har nu införskaffat ett DR-block från Motordesign så nu ska man inte behöva vara orolig för att cylinderväggarna spricker.

Bild
Bild


Välkommen åter :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 19, 2017 10:39 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Inlägg: 1285
Ort: Kristianstad
Coolt!! :hey: :thumbright:

_________________
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 19, 2017 11:20 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
jäklar nu satsas det :thumbright: vist är det runda vatten kanaler i det blocket? tips är att gänga dem och plugga sen svetsa toppens vatten kanaler så du gör top däcket tort så det inte kommer vatten på bakdäcken om packningen tittar ut.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 19, 2017 1:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 156
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Toppen är redan svetsad i deckplan.

Blocket kommer pluggas och fyllas med hardblock likt detta block.
Bild

Jag kommer köra med vatten i toppen för värmespridningens skull då dom som fyllt sina toppar med plast fått problem.

Det ända som kommer spricka nu är min Budget.... :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 19, 2017 2:34 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
ok du ska hard-blocka blocket? är det för tunn väggigt för att köra som det är ? borde väll va 7-8mm tjocka väggar? speciellt på hög belstnings sidan borde det väll va tagit till ordäntligt?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 19, 2017 2:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 156
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Cylinderväggarna är 8mm tjocka så det håller absolut.
Blocket är massivt ända upp till frostpluggarna.
Men nu när jag ska köra metanol så behöver jag ingen kylning i blocket och då kan jag lika gärna fylla det med hardblock.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 279 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010