Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre aug 18, 2017 12:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 236 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre jan 20, 2017 4:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1445
Ort: Skelleftehamn
hunchback racing smälte då en topp när de skulle launcha, så launchcontrol och inge vatten i toppen är en dålig kombo.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 21, 2017 3:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Inlägg: 1072
Ort: Hofors
Jag vet flera som åker utan vatten i toppen och det är inte bara volvo motorer. Å vi har då testat launch så det står härliga till utan att den smälte.

_________________
Svetsar om ZF lådor för volvo(röd/vit), bygger Ford 9" axlar , svetsar alu , portar toppar.
PM för info.
http://www.tjernell.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 21, 2017 3:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1445
Ort: Skelleftehamn
Fick förklarat för mig att de hade åkt utan vatten i toppen tidigare men denna gång tog det lite "ovanligt" lång tid att stage:a vilket resulterade att launchcontrolen gjorde att aluminiumet i avgaskanalerna smälte. Detta var på Volvo 16v toppen.
Gissningsvis så har de aggresivare launchcontrol än alla andra om de nu smälte?

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 21, 2017 4:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Inlägg: 137
Ort: Göteborg
Magnus och Sören (Hunchback racing = kolfiber-PVn) åker bensin och har troligen ganska mycket högre avgastemperatur.

Kul med kraftigt block! :thumbright:

_________________
Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 21, 2017 6:01 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20279
Ort: Tomterna/sävar
jag förstår inte riktigt varför man vill hard blocka ett sånt fint block? att ha kylning och ett block som inte består av flera olika matreal och som håller sig runt och utan konstiga spänningar utan betong är väll bra?
är inte hard block en nöd lösning i järn block mera då man inte har andra val?

kanske fins nån bra förklaring? jag kan inget om de blocken.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 22, 2017 3:13 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis sep 13, 2011 3:18 pm
Inlägg: 12
Man vill aldrig ha vatten i en dragrace motor av säkerhetsskäl. Blåser man topplockspackningen en bit ut i lite högre hastighet och får vatten på bakhjulen är det stor risk att det går åt helvete på riktigt.
Robert


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 22, 2017 6:00 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20279
Ort: Tomterna/sävar
jag håller med dig om minimalt med vatten och vätskor i en dragrace bil och vet hur det känns att få vatten på bakdäcken i 225km/t och se betong muren igenom framrutan :twisted: (spricka i blocket).

men om man dry däckar block och topp och gör en seriös överrinigs kärl i skuffeln (som jag tror rickard redan har) så krävs det ett total haveri med hål på blockets sida innan innan det kommer ut vatten. kommer även ut olja då.

ska man köra ett block med metanol och utav vatten i blocket så skulle jag valt ett aluminium billet block istället de leder bort värmen mycket bättre från cylinder väggarna och håller sig mera runda.

bara lite tankar vill inte låta som en värds mästare :) argumentera gärna imot mig och säg att jag har fel!

jag skulle nog inte vilja köra utan vatten i toppen heller om det inte va en billet aluminium topp utan kanaler (skulle även då borra några små vatten kanaler mellan insug och avgas på en 8v ventil säterna eller mellan avgas säterna om man har en 4v topp.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 22, 2017 8:27 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
I Krister Adeens förra 16V motor släppte sätena hela tiden trots vatten i toppen.
Krävdes tvärskylning för att dom skulle sitta kvar.
Man kunde se att sätena hade tryckt ut aluminium under sätet.
Samma med blå Volvo och diverse Pro Mod toppar jag sett som varit fyllda.
Så jag tror på vatten som pumpas runt i toppen om det inte är en massiv billet klump.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 22, 2017 9:29 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20279
Ort: Tomterna/sävar
då tror vi ganska lika erland.

det behövs lite vatten flöde runt avgasventilerna.

en sak man ser då man bromsar dragrace motorer med lite mer effekt också är att det är bra att ha ganska kallt vatten också så det finns lite "buffert" med kyla före det kommer värme som är 10 gånger mer än vad kylsystemet är designat för :)

har sett på många turbo motorer att om man ligger på över 80-85 grader på tomgång före ett dyno pull eller dragrace repa så kommer det bygga tryck i kylsystemet (lokal kokning runt ventilsäten).

men kör man motorn på 50-60 grader före repan så blir det inget tryck.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 23, 2017 12:57 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
När man kör drag racing och är ute efter max effekt är det lagom att ligga på 60 grader när man kommer i mål.
Helt kall motor i burn outen. Man får köra rätt viskositet på oljan bara, kall olja också.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 23, 2017 5:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8761
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Tjernell skrev:
Jag vet flera som åker utan vatten i toppen och det är inte bara volvo motorer. Å vi har då testat launch så det står härliga till utan att den smälte.



Viktig detalj att belysa:

Kör ni större sätesringar eller std?

Jag har ofta sett att eftermonterade ringar har lite förkärlek att kunna lossna :(
Och då kan det vara riktigt duktiga rackabajsare till killar som monterat dem.
I synnerhet vill de lossna då man modifierat förbränningsrummet med svets och fräst i nya ringar.
Aluminiumet blir inte riktigt lika hårt om det dessutom är lite brådskande jobb så man inte skickar toppen på åldring efter bearbetning(före montage av ringarna)

Mvh

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 23, 2017 5:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Inlägg: 1072
Ort: Hofors
Större ringar. Va orolig att dom skulle släppa men trots att den strulat och gått illa med hög avgastemp så har ingen ring släppt.
Sitter en k-givare på toppen och den gick aldrig över 60grader i någon av loggarna jag har.
Jens - hur många maskiner har du bromsat på mettis?
Ja ni får naturligtvis tycka som ni vill, men jag hade hällt i smet i blocket.
Spricker blocket med vatten i så kommer nog ytterväggen gå med å då räcker det inte med ett uppsamlings kärl.

Edit: Jens , ta det inte negativt nu. Man kan nog tolka min komentar till dig elakt vilket inte va min mening.

_________________
Svetsar om ZF lådor för volvo(röd/vit), bygger Ford 9" axlar , svetsar alu , portar toppar.
PM för info.
http://www.tjernell.com


Senast redigerad av Tjernell mån jan 23, 2017 6:36 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 23, 2017 5:54 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Jag har inga problem med ett fyllt block men en portad standard topp har inte så mycket material som kan ta hand om värmen så där vill jag ha vatten.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 23, 2017 6:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
Kan man inte portionera ut en lämplig mängd kolsyra i vattenkanalerna när det behövs eller blir det för svårt att reglera mängden?

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 23, 2017 10:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 138
Ort: Kvidinge Skåne
Erland Cox skrev:
Jag har inga problem med ett fyllt block men en portad standard topp har inte så mycket material som kan ta hand om värmen så där vill jag ha vatten.

Erland


Så länge jag inte har en 8v billet topp så kommer jag köra med vatten i toppen för ha jämt fördelning av värmen.
Kommer ha en liten 12v pump som pumpar 10lit/min som cirkulerar runt vattnet i toppen så det inte blir punktkokningar.

Har forskat lite på det och detta är det som passar mig bäst.

Bild


Det börjar ta sig :)



.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 236 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010