Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Den där kamaxeln är nog den vassaste jag sett, Aluminium och 720graders duration,, fränt =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Du tror inte att brädan och buntbanden brinner upp?
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Jag hade glömt att motor var 2.7 liter, inte 2.3 och nu det blir 2.8
Toppen räcker mycket bättre till en 2.3, större motor behöver nog 16 v toppen eller svets på handen och börja bygga kanaler till en 531.
På denhär nivå en EVO topp skulle vara bra, en R block med 100mm cylinder osv. men förstås kostar en förmögenhet.
Toppen räcker mycket bättre till en 2.3, större motor behöver nog 16 v toppen eller svets på handen och börja bygga kanaler till en 531.
På denhär nivå en EVO topp skulle vara bra, en R block med 100mm cylinder osv. men förstås kostar en förmögenhet.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Gamla Evo toppen håller inte för överladdning.
Vet inte om den nya klarar det.
Sen går det att spräcka block med 2 ventiler så varför ha fler?
Erland
Vet inte om den nya klarar det.
Sen går det att spräcka block med 2 ventiler så varför ha fler?
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
R block, det blir billigare till slut.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Finns inte mer, dom är slut. Var marinblocket.
Finns 2 nya block, ett massivt och ett med lite vatten som är till RC.
Tror dom kostar minst 70K.
Erland
Finns 2 nya block, ett massivt och ett med lite vatten som är till RC.
Tror dom kostar minst 70K.
Erland
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Hej.
Här kommer lite fler uppdateringar i projektet.
Nya grenröret börjar bli klart.
Börjar även få till kringutrustningen.
Har bytat ut kina spjället mot ett Accufab 100mm då det gamla inte ville hålla tätt längre.
Nu håller jag på med att bygga nya tryckrör på båda sidor om den vattenmantlade Intercoolern.
//Rickard
.
Här kommer lite fler uppdateringar i projektet.
Nya grenröret börjar bli klart.
Börjar även få till kringutrustningen.
Har bytat ut kina spjället mot ett Accufab 100mm då det gamla inte ville hålla tätt längre.
Nu håller jag på med att bygga nya tryckrör på båda sidor om den vattenmantlade Intercoolern.
//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 06, 2020 4:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Blir det ett hållbarare block?
Erland
Erland
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Ja det får man hoppas!
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Hej.
Då har jag löst problemet med att original blocken inte håller.
Jag har nu införskaffat ett DR-block från Motordesign så nu ska man inte behöva vara orolig för att cylinderväggarna spricker.
Välkommen åter
.
Då har jag löst problemet med att original blocken inte håller.
Jag har nu införskaffat ett DR-block från Motordesign så nu ska man inte behöva vara orolig för att cylinderväggarna spricker.
Välkommen åter
.
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 06, 2020 4:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
jäklar nu satsas det vist är det runda vatten kanaler i det blocket? tips är att gänga dem och plugga sen svetsa toppens vatten kanaler så du gör top däcket tort så det inte kommer vatten på bakdäcken om packningen tittar ut.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Hej.
Toppen är redan svetsad i deckplan.
Blocket kommer pluggas och fyllas med hardblock likt detta block.
Jag kommer köra med vatten i toppen för värmespridningens skull då dom som fyllt sina toppar med plast fått problem.
Det ända som kommer spricka nu är min Budget....
//Rickard
.
Toppen är redan svetsad i deckplan.
Blocket kommer pluggas och fyllas med hardblock likt detta block.
Jag kommer köra med vatten i toppen för värmespridningens skull då dom som fyllt sina toppar med plast fått problem.
Det ända som kommer spricka nu är min Budget....
//Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 06, 2020 4:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
ok du ska hard-blocka blocket? är det för tunn väggigt för att köra som det är ? borde väll va 7-8mm tjocka väggar? speciellt på hög belstnings sidan borde det väll va tagit till ordäntligt?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar
Hej.
Cylinderväggarna är 8mm tjocka så det håller absolut.
Blocket är massivt ända upp till frostpluggarna.
Men nu när jag ska köra metanol så behöver jag ingen kylning i blocket och då kan jag lika gärna fylla det med hardblock.
Cylinderväggarna är 8mm tjocka så det håller absolut.
Blocket är massivt ända upp till frostpluggarna.
Men nu när jag ska köra metanol så behöver jag ingen kylning i blocket och då kan jag lika gärna fylla det med hardblock.