Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Har tagit lite bilder på nya kamaxeln.
Den ser ut att vara riktigt stygg :)
Bild

Bild

Bild

Bild

Vill ni ser fler bilder så får ni gå in på min FB sida.
https://www.facebook.com/22673480799509 ... =3&theater


mvh Rickard

.
Senast redigerad av TurboRickard den fre mar 06, 2020 8:17 am, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Fräna grejor!
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

För att säkerställa bränslebehovet till spridarna så har jag nu fräst ut en ny fuel-rail som är betydligt större i hålet.
Den gamla jag hade var 16mm och den nya är 25mm
Area ökning från 201mm2 till 490mm2
Den är gängad med AN12 i båda ändar.
Då jag har 10 800cc per cylinder i spridare så krävs det en hel del bränsle :)


Fick bli så här då det inte gick att hitta något bra rail ämne att köpa i denna storlek.
Nu återstår bara att skicka iväg den och få den svart eloxerad.

Bild
.
Bild


Fler bilder hittar ni på min FB sida:
https://www.facebook.com/pg/8-valve-Tur ... e_internal


MVH Rickard

.
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av kolvbult »

Fantastiskt snyggt,följer med stort intresse,bra jobbat måste jag säga.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

När man ändå är igång så kan man ju tillverka fläns och skorsten till ett sprängbleck.
Det sparar mycket tid om man får en rejäl baktändning och bara behöver byta blecket istället för att rikta och svetsa plenumet.

Bild
.
Bild
.
Bild
.


//Rickard.

.
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Love »

Varför gör man en skorsten?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

För att få upp trycket upp ovanför motorhuven.
Det kan blåsa loss fronten om man har otur annars.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Matti johansson »

Vad o hur göra själva blecket av?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Matti johansson »



Skickat från min H8324 via Tapatalk
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Pacman »

Inom kärnkraftbranschen använder man ofta sprängbleck som passiva tryckskydd och då brukar man ha ett knivkors utanför och bläckets inbuktning inåt, så när det buktar över av övertryck så slås det upp av knivkorset.
Mest en tanke eftersom designen med sprängbleck är ganska universal men din modell verkar inte ha något knivkors.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

På dragracing motorerna sätter man alltid bläcket med utbuktningen utåt.
På insidan sitter där en stödbult i mitten som hjälper blecket att hålla formen när man stänger spjället och motorn suger vacuum.
Det finns olika bleck att köpa beroende på vilket tryck dom ska lösa på.
Finns även 2 storlekar att välja på men denna är den vanligaste.
Inom dragracing så måste vi ha SFI klassade bleck.

Filmklipp från Tim McAmis som bygger många fina dragracingbilar.
Här förklarar han varför man ska ha sprängbleck på motorerna.
https://www.youtube.com/watch?v=Jlb5TjQiFa0


//Rickard

.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

Turbomotorer är dock väldigt förskonade jämfört med kompressormaskiner(roost/skruv), systemet är inte 'tätt' då det smäller bakåt i insuget.
Det kan hända, javisst, men inte lika extremt som de andra.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Kadett4wd skrev:Turbomotorer är dock väldigt förskonade jämfört med kompressormaskiner(roost/skruv), systemet är inte 'tätt' då det smäller bakåt i insuget.
Det kan hända, javisst, men inte lika extremt som de andra.
Även på turbobilarna fördärvar det en hel del när det baktänder.
Var med en kompis i USA som tävlar i dragracing där över och då fick dom en rejäl baktändning pga en bränd avgasventil.
Det slet sönder hela ovandelen på hans svindyra plenum som flög ca 10-15m upp i luften.
På vägen upp drog den med sig halva fronten på bilen.
Även infästningarna i chassit som höll fronten bockades.
Samt fördärva mängder med delar på maskinen.

Länk till det skitdyra plenumet :) https://noonanrace.com/collections/4-8- ... o-manifold

Efter detta skott som kostade dom flera 100 000kr så svetsade dom in flänsar och monterade sprängbleck.
Så det är en billig försäkring när det händer.


//Rickard

.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

Tänk om samma mängd energi hade varit instängt under en kompressor, det var det jag for efter.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar