Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Har tagit lite bilder på nya kamaxeln.
Den ser ut att vara riktigt stygg
Vill ni ser fler bilder så får ni gå in på min FB sida.
https://www.facebook.com/22673480799509 ... =3&theater
mvh Rickard
.
Har tagit lite bilder på nya kamaxeln.
Den ser ut att vara riktigt stygg
Vill ni ser fler bilder så får ni gå in på min FB sida.
https://www.facebook.com/22673480799509 ... =3&theater
mvh Rickard
.
Senast redigerad av TurboRickard den fre mar 06, 2020 8:17 am, redigerad totalt 3 gång.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Fräna grejor!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
För att säkerställa bränslebehovet till spridarna så har jag nu fräst ut en ny fuel-rail som är betydligt större i hålet.
Den gamla jag hade var 16mm och den nya är 25mm
Area ökning från 201mm2 till 490mm2
Den är gängad med AN12 i båda ändar.
Då jag har 10 800cc per cylinder i spridare så krävs det en hel del bränsle
Fick bli så här då det inte gick att hitta något bra rail ämne att köpa i denna storlek.
Nu återstår bara att skicka iväg den och få den svart eloxerad.
.
Fler bilder hittar ni på min FB sida:
https://www.facebook.com/pg/8-valve-Tur ... e_internal
MVH Rickard
.
För att säkerställa bränslebehovet till spridarna så har jag nu fräst ut en ny fuel-rail som är betydligt större i hålet.
Den gamla jag hade var 16mm och den nya är 25mm
Area ökning från 201mm2 till 490mm2
Den är gängad med AN12 i båda ändar.
Då jag har 10 800cc per cylinder i spridare så krävs det en hel del bränsle
Fick bli så här då det inte gick att hitta något bra rail ämne att köpa i denna storlek.
Nu återstår bara att skicka iväg den och få den svart eloxerad.
.
Fler bilder hittar ni på min FB sida:
https://www.facebook.com/pg/8-valve-Tur ... e_internal
MVH Rickard
.
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Fantastiskt snyggt,följer med stort intresse,bra jobbat måste jag säga.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
När man ändå är igång så kan man ju tillverka fläns och skorsten till ett sprängbleck.
Det sparar mycket tid om man får en rejäl baktändning och bara behöver byta blecket istället för att rikta och svetsa plenumet.
.
.
.
//Rickard.
.
När man ändå är igång så kan man ju tillverka fläns och skorsten till ett sprängbleck.
Det sparar mycket tid om man får en rejäl baktändning och bara behöver byta blecket istället för att rikta och svetsa plenumet.
.
.
.
//Rickard.
.
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Varför gör man en skorsten?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
För att få upp trycket upp ovanför motorhuven.
Det kan blåsa loss fronten om man har otur annars.
Det kan blåsa loss fronten om man har otur annars.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Vad o hur göra själva blecket av?
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Skickat från min H8324 via Tapatalk
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Inom kärnkraftbranschen använder man ofta sprängbleck som passiva tryckskydd och då brukar man ha ett knivkors utanför och bläckets inbuktning inåt, så när det buktar över av övertryck så slås det upp av knivkorset.
Mest en tanke eftersom designen med sprängbleck är ganska universal men din modell verkar inte ha något knivkors.
Mest en tanke eftersom designen med sprängbleck är ganska universal men din modell verkar inte ha något knivkors.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
På dragracing motorerna sätter man alltid bläcket med utbuktningen utåt.
På insidan sitter där en stödbult i mitten som hjälper blecket att hålla formen när man stänger spjället och motorn suger vacuum.
Det finns olika bleck att köpa beroende på vilket tryck dom ska lösa på.
Finns även 2 storlekar att välja på men denna är den vanligaste.
Inom dragracing så måste vi ha SFI klassade bleck.
Filmklipp från Tim McAmis som bygger många fina dragracingbilar.
Här förklarar han varför man ska ha sprängbleck på motorerna.
https://www.youtube.com/watch?v=Jlb5TjQiFa0
//Rickard
.
På dragracing motorerna sätter man alltid bläcket med utbuktningen utåt.
På insidan sitter där en stödbult i mitten som hjälper blecket att hålla formen när man stänger spjället och motorn suger vacuum.
Det finns olika bleck att köpa beroende på vilket tryck dom ska lösa på.
Finns även 2 storlekar att välja på men denna är den vanligaste.
Inom dragracing så måste vi ha SFI klassade bleck.
Filmklipp från Tim McAmis som bygger många fina dragracingbilar.
Här förklarar han varför man ska ha sprängbleck på motorerna.
https://www.youtube.com/watch?v=Jlb5TjQiFa0
//Rickard
.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Turbomotorer är dock väldigt förskonade jämfört med kompressormaskiner(roost/skruv), systemet är inte 'tätt' då det smäller bakåt i insuget.
Det kan hända, javisst, men inte lika extremt som de andra.
Det kan hända, javisst, men inte lika extremt som de andra.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Även på turbobilarna fördärvar det en hel del när det baktänder.Kadett4wd skrev:Turbomotorer är dock väldigt förskonade jämfört med kompressormaskiner(roost/skruv), systemet är inte 'tätt' då det smäller bakåt i insuget.
Det kan hända, javisst, men inte lika extremt som de andra.
Var med en kompis i USA som tävlar i dragracing där över och då fick dom en rejäl baktändning pga en bränd avgasventil.
Det slet sönder hela ovandelen på hans svindyra plenum som flög ca 10-15m upp i luften.
På vägen upp drog den med sig halva fronten på bilen.
Även infästningarna i chassit som höll fronten bockades.
Samt fördärva mängder med delar på maskinen.
Länk till det skitdyra plenumet https://noonanrace.com/collections/4-8- ... o-manifold
Efter detta skott som kostade dom flera 100 000kr så svetsade dom in flänsar och monterade sprängbleck.
Så det är en billig försäkring när det händer.
//Rickard
.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Tänk om samma mängd energi hade varit instängt under en kompressor, det var det jag for efter.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!