Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Mattias J »

8.5 kg i grundtryck på spridarna nu....
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av DreRacing@ »

så du menar 12.7 kg i bränsletryck?
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Mattias J »

Ja
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Mattias J »

1307whp. Tyvärr orkar inte ventilfjädrarna mer, 1400whp är inga problem alls egentligen.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av DanielW »

Grattis, grymt är bara förnamnet.
Vad vart Laddtrycket nu?
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Mattias J »

4.2 bar, kunde laddat 5kg om inte fjädrarna gett upp :/
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av DreRacing@ »

man byter väl fjädrar snabbt i en b23 :hey:
elle är det mer som ställer till det? hitta lämpliga fjädrar? redan högt fjäder tryck?
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Mattias J »

Vi var tvungna att köra hem idag till våra firmor annars hade det ju varit en möjlighet :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av The »

Fett
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

grattis bra jobbat!

hinner du köra nått på strippen i år?
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 1307whp & 1260Nm på 4,2kg

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Här kommer en liten film från bromsningen.
https://www.youtube.com/watch?v=BknG6yT7cho

Vi plockade 1307whp på 7450rpm och hade 1260Nm.
Tyvärr så hade vi 2st problem som gjorde att vi inte kunde öka mer.
Nr1. Spridarna 8st Siemens 2430cc var bottnade trots vi körde på 8,5kg i grundtryck på bränslet.
Nr2. Ventilfjädrarna orkade inte med att stänga pga laddtrycket i insuget, Vid 4kg så blir där nästan 70kg tryck på tallriken.
Annars hade vi lätt kunnat få 1400hp på driven.
Men vi är trots allt nöjda med detta resultat.


mvh Rickard

.
Senast redigerad av TurboRickard den ons maj 06, 2020 5:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Klabbe Persson »

Galet fränt!!

Grattis!!!
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Erland Cox »

Jag har en ide´ på ventilfjädrar som man kan köra.
Men allt över 120kg på nocken kan döda kammen.
Men eftersom den och tryckarna är inkörda nu och tomgången är ganska hög så bör dom funka.
Tack till Rickard och team för att jag fått leverera topp till detta monster.
Ska bli väldigt intressant att se hur denna går på bana.
16V toppen jag portat åt Adeen är ju snabbast i Europa och på 2:a plats i världen.
Denna bilen borde också kunna ta sig in på 10 i topp listan.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Kadett4wd »

Hur är det med spridarnas 'deadtime' på så höga tryck?
Ökas den?

Imponerad över dagens moderna turbos som orkar hålla såna tryck :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Love »

Grattis till fina siffror! Dags att ändra rubriken "Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar" :D :D
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Skriv svar