Sida 11 av 42

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tor dec 22, 2016 3:06 pm
av Kadett4wd
Den där kamaxeln är nog den vassaste jag sett, Aluminium och 720graders duration,, fränt =)

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tor dec 22, 2016 5:26 pm
av anglia-61
Du tror inte att brädan och buntbanden brinner upp?

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: sön jan 01, 2017 6:21 pm
av Jarmo Y
Jag hade glömt att motor var 2.7 liter, inte 2.3 och nu det blir 2.8
Toppen räcker mycket bättre till en 2.3, större motor behöver nog 16 v toppen eller svets på handen och börja bygga kanaler till en 531.
På denhär nivå en EVO topp skulle vara bra, en R block med 100mm cylinder osv. men förstås kostar en förmögenhet.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån jan 02, 2017 3:48 am
av Erland Cox
Gamla Evo toppen håller inte för överladdning.
Vet inte om den nya klarar det.
Sen går det att spräcka block med 2 ventiler så varför ha fler?

Erland

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån jan 02, 2017 7:31 am
av Jarmo Y
R block, det blir billigare till slut.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån jan 02, 2017 7:54 pm
av Erland Cox
Finns inte mer, dom är slut. Var marinblocket.
Finns 2 nya block, ett massivt och ett med lite vatten som är till RC.
Tror dom kostar minst 70K.

Erland

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tis jan 17, 2017 8:30 am
av TurboRickard
Hej.
Här kommer lite fler uppdateringar i projektet.

Nya grenröret börjar bli klart.
Bild


Börjar även få till kringutrustningen.
Har bytat ut kina spjället mot ett Accufab 100mm då det gamla inte ville hålla tätt längre.
Bild


Nu håller jag på med att bygga nya tryckrör på båda sidor om den vattenmantlade Intercoolern.


//Rickard

.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: ons jan 18, 2017 4:19 pm
av Erland Cox
Blir det ett hållbarare block?

Erland

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: ons jan 18, 2017 6:08 pm
av anglia-61
Ja det får man hoppas!

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tor jan 19, 2017 10:29 am
av TurboRickard
Hej.

Då har jag löst problemet med att original blocken inte håller.
Jag har nu införskaffat ett DR-block från Motordesign så nu ska man inte behöva vara orolig för att cylinderväggarna spricker.
Bild


Bild


Välkommen åter :)

.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tor jan 19, 2017 10:39 am
av Klabbe Persson
Coolt!! :hey: :thumbright:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tor jan 19, 2017 11:20 am
av Jens Gustavsson
jäklar nu satsas det :thumbright: vist är det runda vatten kanaler i det blocket? tips är att gänga dem och plugga sen svetsa toppens vatten kanaler så du gör top däcket tort så det inte kommer vatten på bakdäcken om packningen tittar ut.

mvh jens

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tor jan 19, 2017 1:07 pm
av TurboRickard
Hej.
Toppen är redan svetsad i deckplan.

Blocket kommer pluggas och fyllas med hardblock likt detta block.
Bild

Jag kommer köra med vatten i toppen för värmespridningens skull då dom som fyllt sina toppar med plast fått problem.


Det ända som kommer spricka nu är min Budget.... :)


//Rickard

.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tor jan 19, 2017 2:34 pm
av Jens Gustavsson
ok du ska hard-blocka blocket? är det för tunn väggigt för att köra som det är ? borde väll va 7-8mm tjocka väggar? speciellt på hög belstnings sidan borde det väll va tagit till ordäntligt?

mvh jens

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tor jan 19, 2017 2:52 pm
av TurboRickard
Hej.

Cylinderväggarna är 8mm tjocka så det håller absolut.
Blocket är massivt ända upp till frostpluggarna.
Men nu när jag ska köra metanol så behöver jag ingen kylning i blocket och då kan jag lika gärna fylla det med hardblock.