Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Kadett4wd »

Han(Kent Karlsson) skulle gjort kryssbultade överfall i det där blocket så det blivit rejält stabilt kring veven.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av anglia-61 »

De blocken är ganska stabila i lagerlägena, det var ett av Kent största argument för detta blocket, "att veven sitter fast".
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Erland Cox »

Det ser högre ut än ett original?

Erland
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av anglia-61 »

De är lite högre också, har glömt hur mycket.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av TurboRickard »

Erland Cox skrev:Det ser högre ut än ett original?

Erland
Detta blocket är 14mm högre än original.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Kadett4wd »

anglia-61 skrev:De blocken är ganska stabila i lagerlägena, det var ett av Kent största argument för detta blocket, "att veven sitter fast".

Ja det ser stabilt ut med extra balkar på insidan mot ramlagren etc etc.
Men man kunde gått 'all in' med att bulta ihop den rejält också =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av dahla »

Det duger nog till det dom brukar användas till... siffror man ser här är ganska extrema för dom flesta som köper dom här blocken :-)

Dom borde dock vara röda :mrgreen:
Patrik Dahlström
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Erland Cox »

Behöver man verkligen den höjden om man inte ska ha extremt långt slag?
Känns som om Volvoblocken är minst 14mm för höga från början så där är att ta på.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Kadett4wd »

dahla skrev:Det duger nog till det dom brukar användas till... siffror man ser här är ganska extrema för dom flesta som köper dom här blocken :-)

Dom borde dock vara röda :mrgreen:
Ja,, men jag är kanske sjuk.
Kan man förstärka så ska man ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av DreRacing@ »

varför har man frostpluggar i ett såhär block?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Steve »

Frostpluggar är väl egentligen inte frostpluggar utan bara nåt som kom till av gjutningstekniska skäl
Sen kan dom ju finnas för att man vill köra vattnet på ett annat sätt än original
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Kjelle »

Det är ju kul att få ut gjutsanden från kärnan någonstans också, blir ju en aning pillrigt utan några hål annat än uppåt .-)
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av anglia-61 »

Är ju gängade "frostpluggar" så de ploppar inte ut så lätt.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av DreRacing@ »

då fattar jag, mina egna frostpluggar har poppat ur nogra gonger
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Inlägg av Tjernell »

Våra toppar är fyllda med plast, men det har inte vart några bekymmer med just det.
Skriv svar