Sida 13 av 42

Postat: fre jan 20, 2017 4:40 pm
av Big Al
-

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: lör jan 21, 2017 3:18 pm
av Tjernell
Jag vet flera som åker utan vatten i toppen och det är inte bara volvo motorer. Å vi har då testat launch så det står härliga till utan att den smälte.

Postat: lör jan 21, 2017 3:29 pm
av Big Al
-

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: lör jan 21, 2017 4:09 pm
av Fyrken
Magnus och Sören (Hunchback racing = kolfiber-PVn) åker bensin och har troligen ganska mycket högre avgastemperatur.

Kul med kraftigt block! :thumbright:

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: lör jan 21, 2017 6:01 pm
av Jens Gustavsson
jag förstår inte riktigt varför man vill hard blocka ett sånt fint block? att ha kylning och ett block som inte består av flera olika matreal och som håller sig runt och utan konstiga spänningar utan betong är väll bra?
är inte hard block en nöd lösning i järn block mera då man inte har andra val?

kanske fins nån bra förklaring? jag kan inget om de blocken.

mvh jens

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: sön jan 22, 2017 3:13 pm
av Robert1
Man vill aldrig ha vatten i en dragrace motor av säkerhetsskäl. Blåser man topplockspackningen en bit ut i lite högre hastighet och får vatten på bakhjulen är det stor risk att det går åt helvete på riktigt.
Robert

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: sön jan 22, 2017 6:00 pm
av Jens Gustavsson
jag håller med dig om minimalt med vatten och vätskor i en dragrace bil och vet hur det känns att få vatten på bakdäcken i 225km/t och se betong muren igenom framrutan :twisted: (spricka i blocket).

men om man dry däckar block och topp och gör en seriös överrinigs kärl i skuffeln (som jag tror rickard redan har) så krävs det ett total haveri med hål på blockets sida innan innan det kommer ut vatten. kommer även ut olja då.

ska man köra ett block med metanol och utav vatten i blocket så skulle jag valt ett aluminium billet block istället de leder bort värmen mycket bättre från cylinder väggarna och håller sig mera runda.

bara lite tankar vill inte låta som en värds mästare :) argumentera gärna imot mig och säg att jag har fel!

jag skulle nog inte vilja köra utan vatten i toppen heller om det inte va en billet aluminium topp utan kanaler (skulle även då borra några små vatten kanaler mellan insug och avgas på en 8v ventil säterna eller mellan avgas säterna om man har en 4v topp.

mvh jens

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: sön jan 22, 2017 8:27 pm
av Erland Cox
I Krister Adeens förra 16V motor släppte sätena hela tiden trots vatten i toppen.
Krävdes tvärskylning för att dom skulle sitta kvar.
Man kunde se att sätena hade tryckt ut aluminium under sätet.
Samma med blå Volvo och diverse Pro Mod toppar jag sett som varit fyllda.
Så jag tror på vatten som pumpas runt i toppen om det inte är en massiv billet klump.

Erland

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: sön jan 22, 2017 9:29 pm
av Jens Gustavsson
då tror vi ganska lika erland.

det behövs lite vatten flöde runt avgasventilerna.

en sak man ser då man bromsar dragrace motorer med lite mer effekt också är att det är bra att ha ganska kallt vatten också så det finns lite "buffert" med kyla före det kommer värme som är 10 gånger mer än vad kylsystemet är designat för :)

har sett på många turbo motorer att om man ligger på över 80-85 grader på tomgång före ett dyno pull eller dragrace repa så kommer det bygga tryck i kylsystemet (lokal kokning runt ventilsäten).

men kör man motorn på 50-60 grader före repan så blir det inget tryck.

mvh jens

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån jan 23, 2017 12:57 am
av Erland Cox
När man kör drag racing och är ute efter max effekt är det lagom att ligga på 60 grader när man kommer i mål.
Helt kall motor i burn outen. Man får köra rätt viskositet på oljan bara, kall olja också.

Erland

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån jan 23, 2017 5:39 am
av Kadett4wd
Tjernell skrev:Jag vet flera som åker utan vatten i toppen och det är inte bara volvo motorer. Å vi har då testat launch så det står härliga till utan att den smälte.

Viktig detalj att belysa:

Kör ni större sätesringar eller std?

Jag har ofta sett att eftermonterade ringar har lite förkärlek att kunna lossna :(
Och då kan det vara riktigt duktiga rackabajsare till killar som monterat dem.
I synnerhet vill de lossna då man modifierat förbränningsrummet med svets och fräst i nya ringar.
Aluminiumet blir inte riktigt lika hårt om det dessutom är lite brådskande jobb så man inte skickar toppen på åldring efter bearbetning(före montage av ringarna)

Mvh

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån jan 23, 2017 5:16 pm
av Tjernell
Större ringar. Va orolig att dom skulle släppa men trots att den strulat och gått illa med hög avgastemp så har ingen ring släppt.
Sitter en k-givare på toppen och den gick aldrig över 60grader i någon av loggarna jag har.
Jens - hur många maskiner har du bromsat på mettis?
Ja ni får naturligtvis tycka som ni vill, men jag hade hällt i smet i blocket.
Spricker blocket med vatten i så kommer nog ytterväggen gå med å då räcker det inte med ett uppsamlings kärl.

Edit: Jens , ta det inte negativt nu. Man kan nog tolka min komentar till dig elakt vilket inte va min mening.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån jan 23, 2017 5:54 pm
av Erland Cox
Jag har inga problem med ett fyllt block men en portad standard topp har inte så mycket material som kan ta hand om värmen så där vill jag ha vatten.

Erland

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån jan 23, 2017 6:01 pm
av dahla
Kan man inte portionera ut en lämplig mängd kolsyra i vattenkanalerna när det behövs eller blir det för svårt att reglera mängden?

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån jan 23, 2017 10:37 pm
av TurboRickard
Erland Cox skrev:Jag har inga problem med ett fyllt block men en portad standard topp har inte så mycket material som kan ta hand om värmen så där vill jag ha vatten.

Erland
Så länge jag inte har en 8v billet topp så kommer jag köra med vatten i toppen för ha jämt fördelning av värmen.
Kommer ha en liten 12v pump som pumpar 20lit/min som cirkulerar runt vattnet i toppen så det inte blir punktkokningar.

Har forskat lite på det och detta är det som passar mig bäst.

Bild


Det börjar ta sig :)



.