Sida 15 av 42

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tor maj 25, 2017 5:13 pm
av sandqvist
Smarrigt =)

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tor maj 25, 2017 9:55 pm
av Erland Cox
Vad är det för ett oljetråg?
Har du några bilder från insidan?

Erland

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: fre maj 26, 2017 7:30 pm
av TurboRickard
Hej.

Tråget har jag och Tobias Friberg designat tillsammans.
Sen så körde Tobias fram detta tråg till mig i Alumec.

Bild

Bild

Bild


Så om man är intresserad så kan det säkert tillverkas fler.


//Rickard

.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: sön maj 28, 2017 11:32 pm
av Erland Cox
Snyggt jobb men hur ser ingångarna till sugstegen ut?

Erland

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tis maj 30, 2017 10:43 am
av TurboRickard
Hej Erland.

Detta är det första tråget som vi gjort och några mindre ändringar kommer göras på nästa upplaga :)
Här kommer några bilder på ingångarna samt filter screen som jag ska använda.


Bild


Bild


Bild


//Rickard

.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tis maj 30, 2017 8:52 pm
av Erland Cox
De trågen jag har har 2 steg i botten och golvet från det övre steget går över sugrören.
Sen är sugrören snedkapade för att inte suga en vortex, en vakuumbubbla.
Roos Viper hade ett billettråg med sug i botten men jag minns inte riktigt hur det såg ut.

Erland

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: ons jun 14, 2017 10:02 am
av TurboRickard
Hej.

Nu har det kommit lite mer grejor till projektet.
Leanders har levererat en ny 3-disc 7" koppling med 9-bultat svänghjul


Bild


Bild


Tyvärr går det sakta framåt då jag har mycket att göra på firman men hoppas på uppstart inom 3-4 veckor


//Rickard

.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: ons jun 14, 2017 4:54 pm
av Erland Cox
Hade du inte haft mycket att göra så hade du ju inte haft råd med dom fina grejerna.
Men helt klart tar arbetet för mycket av ens tid.

Erland

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: ons jun 14, 2017 6:48 pm
av Love
Bra kopplingar det där! (Kan ju inte vara annat när dom kommer från mina hemtrakter i Hälsingeskogarna! [WINKING FACE][WINKING FACE] )

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån jul 24, 2017 5:18 pm
av TurboRickard
Hej.

Nu är där inte långt kvar till uppstart :)
Några slangar och lite el jobb kvarstår.


Bild


Bild


Bild



Återkommer så fort den vart igång.....


.

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån jul 24, 2017 5:25 pm
av Jens Gustavsson
kul att se bilderna!

det är ny laddkylare i år vist?

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån jul 24, 2017 5:31 pm
av TurboRickard
Tack :)

Denna vattenmantlade laddluftkylare har jag haft på bilen sen jag byggde ihop den första gången

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån jul 24, 2017 6:48 pm
av Jens Gustavsson
ok vad har du för temp ungefär mot slutet av repan i loggen?

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: mån jul 24, 2017 9:44 pm
av TurboRickard
Innan körde jag på E-85 och hade då ca 80 grader vid mållinjen.
Nu blir det metanol men även den måste kylas ner för att inte skena iväg.
Tyvärr så är det en tung utrustning men den gör ett jätte bra jobb.

Kylaren jag använder är från PWR Performance Products

Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Postat: tis jul 25, 2017 5:28 am
av Jens Gustavsson
jo blir varmt då man laddar på + 3 bar oavsett bränsle typ. är det nån vatten cirkulation i den? jag testa flera olika system på slutet av -90 talet kom fram till att de behövde ganska mycket flöde och vatten volym innan de fungerade perfekt (speciellt om man tänker på hur låga effekter det va då) men på den tiden va det 98 oktan man körde och då va tempen viktigare än nu då man kör E85 och speciellt metanol som kyler så mycket ändå.
blir kul att höra hur nya motorn fungera den ser grymt fin ut :thumbright: