Sävar Turbo Site
http://forum.savarturbo.se/

Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=76537
Sida 15 av 19

Författare:  sandqvist [ tor maj 25, 2017 5:13 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Smarrigt =)

Författare:  Erland Cox [ tor maj 25, 2017 9:55 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Vad är det för ett oljetråg?
Har du några bilder från insidan?

Erland

Författare:  TurboRickard [ fre maj 26, 2017 7:30 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Hej.

Tråget har jag och Tobias Friberg designat tillsammans.
Sen så körde Tobias fram detta tråg till mig i Alumec.

Bild

Bild

Bild


Så om man är intresserad så kan det tillverkas fler.

.

Författare:  Erland Cox [ sön maj 28, 2017 11:32 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Snyggt jobb men hur ser ingångarna till sugstegen ut?

Erland

Författare:  TurboRickard [ tis maj 30, 2017 10:43 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Hej Erland.

Detta är det första tråget som vi gjort och några mindre ändringar kommer göras på nästa upplaga :)
Här kommer några bilder på ingångarna samt filter screen som jag ska använda.

Bild

Bild

Bild


.

Författare:  Erland Cox [ tis maj 30, 2017 8:52 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

De trågen jag har har 2 steg i botten och golvet från det övre steget går över sugrören.
Sen är sugrören snedkapade för att inte suga en vortex, en vakuumbubbla.
Roos Viper hade ett billettråg med sug i botten men jag minns inte riktigt hur det såg ut.

Erland

Författare:  TurboRickard [ ons jun 14, 2017 10:02 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Hej.

Nu har det kommit lite mer grejor till projektet.
Leanders har levererat en ny 3-disc 7" koppling med 9-bultat svänghjul
.
Bild
.

Bild
.
Tyvärr går det sakta framåt då jag har mycket att göra på firman men hoppas på uppstart inom 3-4 veckor

.

Författare:  Erland Cox [ ons jun 14, 2017 4:54 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Hade du inte haft mycket att göra så hade du ju inte haft råd med dom fina grejerna.
Men helt klart tar arbetet för mycket av ens tid.

Erland

Författare:  Love [ ons jun 14, 2017 6:48 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Bra kopplingar det där! (Kan ju inte vara annat när dom kommer från mina hemtrakter i Hälsingeskogarna! [WINKING FACE][WINKING FACE] )

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

Författare:  TurboRickard [ mån jul 24, 2017 5:18 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Hej.

Nu är där inte långt kvar till uppstart :)
Några slangar och lite el jobb kvarstår.
.
Bild
.
Bild
.
Bild
.

Återkommer så fort den vart igång.....



.

Författare:  Jens Gustavsson [ mån jul 24, 2017 5:25 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

kul att se bilderna!

det är ny laddkylare i år vist?

Författare:  TurboRickard [ mån jul 24, 2017 5:31 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Tack :)

Denna vattenmantlade laddluftkylare har jag haft på bilen sen jag byggde ihop den första gången

Författare:  Jens Gustavsson [ mån jul 24, 2017 6:48 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

ok vad har du för temp ungefär mot slutet av repan i loggen?

Författare:  TurboRickard [ mån jul 24, 2017 9:44 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

Innan körde jag på E-85 och hade då ca 80 grader vid mållinjen.
Nu blir det metanol men även den måste kylas ner för att inte skena iväg.
Tyvärr så är det en tung utrustning men den gör ett jätte bra jobb.

Kylaren jag använder är från PWR Performance Products

Författare:  Jens Gustavsson [ tis jul 25, 2017 5:28 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B23 8v 1050hk 1040Nm 3,6bar

jo blir varmt då man laddar på + 3 bar oavsett bränsle typ. är det nån vatten cirkulation i den? jag testa flera olika system på slutet av -90 talet kom fram till att de behövde ganska mycket flöde och vatten volym innan de fungerade perfekt (speciellt om man tänker på hur låga effekter det va då) men på den tiden va det 98 oktan man körde och då va tempen viktigare än nu då man kör E85 och speciellt metanol som kyler så mycket ändå.
blir kul att höra hur nya motorn fungera den ser grymt fin ut :thumbright:

Sida 15 av 19 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/