Sida 18 av 42

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Postat: tor sep 07, 2017 1:31 pm
av Christer
Bra jobbat alla inblandade!
Kul att turbon funkade så bra.
Rickard eller Erland, kommer ni ihåg va toppen flödade in/ut?
Jag har för mig vi hade runt 150kg fjädertryck över nock på Mattias S50 topp, det var inga
problem med CatCams tryckarna (dom är dock coatade med balinit c).
Det hade blivit en hel del effekt till om man hade kört med vanliga däck eller I en hubdyno.

/Christer

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Postat: tor sep 07, 2017 3:02 pm
av DreRacing@
tänker bara lite högt.
om ventilen har 4bar på ovansidan, dvs 70kg.
hur många bar är det då i förbranningsrummet?
skulle inte trycket utjämna sig så det inte är problem med att stänga?

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Postat: tor sep 07, 2017 3:20 pm
av Erland Cox
Det borde jämna ut sig ganska bra vid ventilstängning.
Enda chansen att veta är att mäta trycket på båda sidor om ventilen över alla vevaxelgrader.
Men sugmotorerna brukar kunna varva över 8500 varv med det fjädertrycket så på nåt vis påverkar överladdningen.

Erland

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Postat: tor sep 07, 2017 3:28 pm
av Mattias J
Det är precis som du säger Erland, funkade kanon på lågt ladd att varva 8500rpm+

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Postat: tor sep 07, 2017 3:28 pm
av Erland Cox
Jag hittar inte flödesvärdena på den toppen i min pärm så det är möjligt att Rickard fått dom.
Men jag kan lägga upp värden på en liknande topp jag just gjort.
Jag har dock ett problem att få tag i bra avgasventiler med rätt form, de jag får tag i nu är för platta och tappar mer än 10CFM mot de andra.
Flöde in och ut vid 28" 2-16mm med 2mm:s steg

56-100-137-180-211-231-238-252

40-79-104-127-154-165-176-183

Erland

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Postat: tor sep 07, 2017 9:40 pm
av TurboRickard
Jag har flödespapperna på firman så jag kan lägga upp dom imorgon.


//Rickard

.

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Postat: fre sep 08, 2017 8:14 am
av TurboRickard
Hej.

Här är flödesvärdena.
Flöde: IN UT
2mm 56 55
4mm 107 89
6mm 152 119
8mm 193 143
10mm 219 162
12mm 239 176
14mm 250 184
16mm 258 188



//Rickard
.

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Postat: fre sep 08, 2017 2:34 pm
av Erland Cox
Ja där ser man vad rätt form på ventilerna gör.
De bästa avgasventilerna är slut och kommer inte att beställas hem på länge.
Kvar att tillgå finns pappspik som flödat skit och kräver mer duration för att funka.

Erland

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Postat: fre sep 08, 2017 5:12 pm
av Jarmo Y
Om man svarvar en större ventil till rätt mått, blir det tjockare, du har säkert gjort sånt Erland? Jag har svarvat och slipat även skaften till mindre mått, bara att prova på men otroligt bra och länge har det gått.

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Postat: fre sep 08, 2017 6:09 pm
av Erland Cox
Det är svårt när det är fel radie mellan tallriken och skaftet och helt fel vinkel på ventilen.
Det hade inte ens hjälpt att ta ner 40 ventilerna till 38mm men bredden på sidan av tallriken hade blivit mer rätt.
De bästa ventilerna till formen är de Schweiziska Intervalves men deras 40mm:s med 112mm längd har varit slut länge.

Erland

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Postat: mån sep 11, 2017 6:13 pm
av TurboRickard
Christer skrev:Bra jobbat alla inblandade!
Kul att turbon funkade så bra.
Rickard eller Erland, kommer ni ihåg va toppen flödade in/ut?
Jag har för mig vi hade runt 150kg fjädertryck över nock på Mattias S50 topp, det var inga
problem med CatCams tryckarna (dom är dock coatade med balinit c).
Det hade blivit en hel del effekt till om man hade kört med vanliga däck eller I en hubdyno.

/Christer
Tack så mycket Christer.
Enligt Ärtan´s tabell så ska 1307whp med mina däck och drivlina motsvara 1503hp på vevaxeln.
Vridmomentet var 930ft-lbs på rullen vid 7350rpm (nästan lika högt som Adeens 16v monster hade på 9950rpm)
Det blir till att uppdatera toppen i vinter :)

//Rickard

.

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Postat: mån sep 11, 2017 7:51 pm
av DreRacing@
Ja jag ser för mig att dina däck är TUNGA att accelerera!

Men det fins även folk som ska ha 150hp i tap även i dynapack när dom kör på 1:1 i lådan. hur det går till fattar inte jag...

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Postat: mån sep 11, 2017 7:57 pm
av Erland Cox
Med hårdare fjädrar? jag har nog ett bra alternativ som passar fint i tryckaren.

Erland

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Postat: mån sep 11, 2017 8:18 pm
av TurboRickard
Hej Erland.

Vi får kolla på toppen i vinter och hitta en lösning på fjäderproblemet.
Ev så bytar vi kammen till en vassare :)

//Rickard

.

Re: Volvo B23 8v 1307whp vid 4.2bar

Postat: mån sep 11, 2017 8:37 pm
av Erland Cox
Du fick aldrig möjlighet att testa nu i söndags?

Erland