Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 22, 2018 8:43 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 328 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor maj 17, 2018 2:34 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4690
Ort: Boden
Teoretiskt maxladd för vadå? Enkel turbo?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 17, 2018 5:44 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1510
Ort: Skelleftehamn
Precis

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 17, 2018 10:07 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1007
Ort: Flisa, norge
Mattias J skrev:
1600hk nu. Ville se 1700hk men en avgasventil är otät så vi väntar med det :)
Hann bara upp till 4.85 bar :/


hur ser ni att ventilen är otät? EGT?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 17, 2018 10:11 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 184
Fräckt som bara den . Heja heja

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 17, 2018 10:45 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 183
Ort: Kvidinge Skåne
DreRacing@ skrev:
Mattias J skrev:
1600hk nu. Ville se 1700hk men en avgasventil är otät så vi väntar med det :)
Hann bara upp till 4.85 bar :/


hur ser ni att ventilen är otät? EGT?


På sista pullet vi körde så sjönk effekten ca 150hk mot rundan innan fast vi begärt ett högre laddtryck.
Så vi kollade i loggen och såg att EGT på 3:an cylinder ökat ca 120gr och dom andra cylindrarna var stabila.
Så vi kollade leakdown och det visade sig att vi hade ca 20% läkage på den cylinder.

Men trots allt så är vi jävligt nöjda med resultatet :)


//Rickard

.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 18, 2018 8:11 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Inlägg: 725
Ort: västerås/turbocity
Är detta hjulhästar eller motorhästar? Oavsett helt stört bra. lycka till och hoppas du får den att lira i bilen sen :thumbright:

_________________
volvo pv 53 16v


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 20, 2018 11:52 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2568
Ort: Bollebygd
Sjuk effekt ur ett gammel rödblock!

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 20, 2018 7:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 183
Ort: Kvidinge Skåne
johan johansson skrev:
Är detta hjulhästar eller motorhästar? Oavsett helt stört bra. lycka till och hoppas du får den att lira i bilen sen :thumbright:

Hej Johan.

Det är motorhästarna som är ca 1600hk
Effekten på driven blev 1390hk på 8450rpm och vridmoment på 1177Nm på 8350rpm.
Tyvärr så släppte vi av lite för tidigt på detta pull då Ärtan blev nervös när trycket passerade 4,8kg och boxen var inställd på att bryta på 5kg.
Laddtrycket på denna runda stannade på 4,86kg.
Maxeffekten på de laddtrycket borde legat mellan 8900-9000rpm.
Rundan efter så hade vi tappat massor av effekt pga en läckande avgasventil.
Så vi fick bryta där.
Men vi är trots allt nöjda med effekten vi fick med tanke på att det var över 30 grader när vi bromsade den dagen.
Förra gången vi bromsade var i september 2017 och då var det bara 16 grader ute och betydligt lättare att plocka effekt.
Då hade vi 1307hk på driven på 7450rpm och 1258Nm på 7350rpm detta med 4,2kg i laddtryck.

Bild


//Rickard.

.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 20, 2018 8:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1007
Ort: Flisa, norge
vad för mottryck snackar vi vid 4.8 bar i ladd?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 20, 2018 9:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 183
Ort: Kvidinge Skåne
Ang mottryck så har jag nu kollat i loggen.

Vid 7200rpm hade vi 3,8kg både i laddtryck och mottryck.
Sen så ökar det rejält.
Vid 8450rpm hade vi 4,8kg i laddtryck och mottrycket hade ökat till 5,5kg

Så man frestar grejorna rejält när man ska upp i dessa effekter :)


//Rickard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 21, 2018 2:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9102
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Big Al skrev:
Det sägs att teoretiskt maxladd är ca 5bar, efter det så behövs det fartvind. Så är inte ens säkert du kan ladda mer ;)
Riktigt häftigt hursom! :thumbright:


Du som är tocken mr turbo knowitall lär väl veta de laddar upp mot 8bar med en singelturbo på 2jz maskinerna?

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 21, 2018 3:09 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5676
Ort: Lund
Gratulerar Rickard! Du har verkligen fått till en kanonsetup.
Bra med effekt och nära 1400 hjulhästar.
Synd att nåt gick sönder.
Behöver toppen ses över så kom ut med den.
Oavsett så är det ju inte fel att kolla den när motorn ändå är delad.

Patrik, 8 bar! vad är det för turbo som klarar sånt laddtryck?
Bara 5 bar som på denna motorn tycker jag är enormt.
Men utvecklingen går framåt hela tiden.
Turbokunskap är inte min starka sida, jag tar bara hand om trycken med kammar och toppar.
Sen har jag lite grenrörsidéer.


Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 21, 2018 3:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9102
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Mattias J har koll på det.
E kanoo´s supra i jakt på 5s tiden så laddade de galet mycket

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 22, 2018 8:22 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Inlägg: 50
Ort: Göteborg
Bra jobbat Rickard!

Big Al är nog inte så långt ifrån denna gång.
Att speca ett absolut maxladdtryck för enstegsladdning är nog inte korrekt, men det börjar bli
svårt däromkring. Dom var och sniffade kring tryckförhållande 8 med hjälp av fartvind på den där supran.
Någonstans kring tryckförhållande 6-7 brukar det nog bottna utan hjälp av fartvinden, beror såklart en hel del på
rådande omständigheter också. Dessutom att bara nå ett specifikt tryckförhållande är inte detsamma som att det
genererar en momentökning.

/Christer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 22, 2018 8:25 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 183
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Jo det finns som laddar betydligt mer än medel Svensson :)
Zoian Racing laddar över 100psi (7kg+) på sin 2jz
Samt att dom kör 150hk lustgas i starten för att få igång turbon.
Dom har kört 5,66 410km med detta monster

https://www.youtube.com/watch?v=IGOn3L9HQY4


//Rickard


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 328 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010