Sida 22 av 42

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: fre okt 12, 2018 6:00 pm
av Erland Cox
Det blir kylproblem med en topp som är avsedd för vattencirkulation när man drydeckar den.
Svårt att få vattnet att cirkulera som man vill hur många ställen man än tar in och ut vatten på.
Nu var det inte därför den blåste packningen senast utan av en helt annan anledning.
En cylinder spikade och därför lyfte toppen och med de cylindertrycken blir det inte snyggt där det blåser ut.
Är redan lagat, funderar bara på hur man tar ut ringarna runt de andra cylindrarna.
Med Metanol är en massiv topp bäst och den sviktar inte som en originaltopp.

Erland

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: fre okt 12, 2018 8:41 pm
av jompazx
Erland Cox skrev:Det blir kylproblem med en topp som är avsedd för vattencirkulation när man drydeckar den.
Svårt att få vattnet att cirkulera som man vill hur många ställen man än tar in och ut vatten på.
Nu var det inte därför den blåste packningen senast utan av en helt annan anledning.
En cylinder spikade och därför lyfte toppen och med de cylindertrycken blir det inte snyggt där det blåser ut.
Är redan lagat, funderar bara på hur man tar ut ringarna runt de andra cylindrarna.
Med Metanol är en massiv topp bäst och den sviktar inte som en originaltopp.

Erland
Går det inte att "betonga" en topp så som man gör med block?

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: lör okt 13, 2018 9:56 am
av Kadett4wd
Om inte annat om man har möjlighet, fyll kylkanalerna med smält aluminium.
Man kan behöva borra lite luftkanaler så aluminiumet flyter in överallt.

Tvätta ur toppen med nån syra så det blir så rent som möjligt inuti.
Förvärm toppen.
Häll in alu från deckplan genom en 'riser' man tillverkat.
låt kallna sakta.

Riser är till för att tillföra lite matrial under tiden det kallnar för att minska sprickbildning.

Sen finns ju all möjlighet i världen att porta, ingen risk att köra hål, samt toppen bör bli riktigt stabil ;)

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: lör okt 13, 2018 8:16 pm
av jompazx
jompazx skrev:
Erland Cox skrev:Det blir kylproblem med en topp som är avsedd för vattencirkulation när man drydeckar den.
Svårt att få vattnet att cirkulera som man vill hur många ställen man än tar in och ut vatten på.
Nu var det inte därför den blåste packningen senast utan av en helt annan anledning.
En cylinder spikade och därför lyfte toppen och med de cylindertrycken blir det inte snyggt där det blåser ut.
Är redan lagat, funderar bara på hur man tar ut ringarna runt de andra cylindrarna.
Med Metanol är en massiv topp bäst och den sviktar inte som en originaltopp.

Erland
Går det inte att "betonga" en topp så som man gör med block?
eller om man fyllde toppen med salt som natriumkylda ventiler. Smältningen av salt absorberar ju mycket värme då kanske man får bra kylning i 6 sec :wink:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: lör okt 13, 2018 8:27 pm
av fugazi
Några bilder på hur det såg ut?

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön okt 14, 2018 7:38 am
av Kadett4wd
jompazx skrev:
eller om man fyllde toppen med salt som natriumkylda ventiler. Smältningen av salt absorberar ju mycket värme då kanske man får bra kylning i 6 sec :wink:
nä... saltet är till för att transportera värmen inuti en ventil pga det 'skvalpar' upp och ned i ventilen.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön okt 14, 2018 8:02 am
av blackadder
När något smälter så sker ju en fasövergång, vilket innebär att temperaturen inte stiger förrän allt har smält.



/Peter

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön okt 14, 2018 8:30 pm
av Erland Cox
Bilder på skadan? Ska finnas.
Aluminium krymper väl 4% när man gjuter det och betong överför inte värme så det är sämre än vatten.
Jag har sett betong i toppar men det funkade inte bra.

Erland

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön okt 14, 2018 8:34 pm
av Kadett4wd
ja alu krymper. därav man har 'risers'.

Och det är ju ett gammalt trix som folk gjort förr ;)

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön okt 14, 2018 8:52 pm
av jompazx
snackade lite CJ motorsport på elmia, han hadde en 16v som han hade fyllt toppen på men minns inte för mitt liv vad han hade fyllt den med.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån okt 15, 2018 7:40 am
av fugazi
Erland Cox skrev:Bilder på skadan? Ska finnas.
Erland
Ja,precis.
Vore intressant att se.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån okt 15, 2018 9:57 am
av TurboRickard
Hej.

Bild på skadan är inte mycket att titta på men om ni tvunget vill se så kan jag lägga upp en.
Hålet är rakt ut i vattenkanalen.

Bild
.
Bild

.
//Rickard

.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån okt 15, 2018 11:13 pm
av Erland Cox
Det har gått hål i toppen där jag svetsat igen vattenkanalen eftersom godset var tunnare där.
Man kan se den grå ytan mellan tändstiftet och ventilerna.
Där har den gått riktigt varm.
Allt är svetsat nu, ska bara ha ut ringarna ur packningsytan.

Erland

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön nov 25, 2018 7:57 pm
av TurboRickard
Hej.

Här kommer lite bilder på den nya toppen vi håller på med :)
Blir en billet topp utan kylkanaler.
Materialet vi valt heter Alumec.
Toppen är designad och ritad av Bjarne och Erland på Topplocksverkstan.

Bild


Bild


Här har vi printat ut en 1/4 av toppen för att kunna se den i verkligheten samt för att kunna flöda kanalerna.
Bild


Här ligger aluminiumklumpen efter planing av sågsnitten.
Denna lilla bit väger 65kg och toppen kommer väga ca 18kg efter bearbetningen, så där är en hel del material att fräsa bort.
Bild


Uppdateringar i projektet kommer efter hand.

// Rickard

.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån nov 26, 2018 9:52 am
av Jens Gustavsson
jäkla fräsigt! :)

blir nog bra fart i den toppen då man kan porta som man vill. några preliminära flöden och ventilstorlekar?

mvh jens