Sida 23 av 42

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån nov 26, 2018 11:21 am
av TurboRickard
Hej Jens.

Det kommer bli 51mm på insug och 38mm på avgas.
Efter fräsningen kommer Erland lägga en liten handpåläggning med slipen i kanalerna för att optimera dom.
Men 300cfm på insug kommer vi passera utan problem
Och på avgas kommer vi förhoppningsvis upp i 220cfm


//Rickard

.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: fre jan 04, 2019 12:55 pm
av Jens Gustavsson
Hej hur går det med toppen för er?

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön jan 06, 2019 12:17 am
av TurboRickard
Hej.

Ang billet toppen så går det lite trögt just nu pga att alla vill hålla stängt under Jul o Nyår och gärna en vecka eller två efter nyår också.
Men det går absolut framåt.
Och mina aluminiumstakar (Custom made) från USA är precis klara och skickas på måndag :)

//Rickard

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön jan 06, 2019 10:53 am
av Jens Gustavsson
finns flera firmor har jag hört även här uppe som stänger av telefonen och låser in sig i dyno rummet i jul-nyårs tider :wink: (förlåt)

blir intressant med en 8v topp utan inbyggda begränsningar som en 530 och 531 har. hur stora tryckare blir det? 42-44 Evo modell?

stakarna blir de med normala mått eller special special? B230 vevtapp?

mvh jensa

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön jan 06, 2019 3:54 pm
av TurboRickard
Hej.

Vevstakarna är med special mått.
Kolvbult 24mm
Storände 55mm (Ford cosworth)
Längd 163mm

Har även beställt nya kolvbultar från Trend Performance.
http://trendperform.com/


//Rickard

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön jan 06, 2019 4:39 pm
av Jens Gustavsson
låter klokt att gå upp lite i vev lager dim och kolvbult då det handlar om såna extrema cylinder/ladd tryck :thumbright:

vad ska du köra för kam och fjädrar? billet stomme och 18-19mm lyft och riktiga fjäder tryck nu? :thumbright:

mvh jensa

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån jan 07, 2019 8:04 am
av TurboRickard
Hej Jens.

Vi har valt att beställa kamaxel från Cat cams.
Det blir en hålborrad Tool steel cam med ökad bascirkel och ca 19,5mm i lyft.
Vi kommer använda oss av Coatade Evo tryckare, 40mm på avgas och 44mm på insug.

Så det känns som detta kommer bli en riktigt bra topp. :)


//Rickard

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: lör jan 12, 2019 5:14 pm
av TurboRickard
Hej.

Nu har mina aluminium stakar kommit :)
Designade för:
10 000rpm
2000hk
6kg laddtryck

Bild


Vikt 590gr
Dom gamla stålstakarna jag hade vägde: 765gr
Så viktbesparingen blir 22% och det kommer göra stor skillnad på maskinen :)

//Rickard


.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: lör jan 12, 2019 5:47 pm
av psa
Snyggt!! :thumbright:
Används det DLC belagda kolvbultar istället för bussningar i vevstakarna?

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön jan 13, 2019 7:06 pm
av TurboRickard
Hej.

Självklart så kommer vi belägga så många motordelar som möjligt med coating.
Det är denna produkt vi använder oss av:
BALINIT DLC STAR

https://www.oerlikon.com/balzers/se/sv/ ... -dlc-star/


//Rickard

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån jan 14, 2019 12:59 am
av Tommy Luhr
Får du lämna in delar på coating eller säljer dom materialet för coating?
Är ju bra att få lite tryckare coatade ibland

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.85bar

Postat: mån jan 14, 2019 4:38 pm
av TurboRickard
Tommy Luhr skrev:Får du lämna in delar på coating eller säljer dom materialet för coating?
Är ju bra att få lite tryckare coatade ibland
Jag har lyckats få fatt i en bra kontakt på Oerlikon som hjälper mig med att ordna beläggning av delarna.
Jag skickar bara in detaljerna som ska beläggas så kommer dom tillbaka inom 2 veckor.
Dom tryckarna som jag körde med förra säsongen var belagda med DLC Star och dom ser fortfarande nya ut efter alla rundor trots att jag kör med extremt högt fjädertryck.
Har 80kg på sätet och 145kg på fullt lyft.


//Rickard

.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: fre feb 01, 2019 7:55 pm
av TurboRickard
Hej.

Då det blev lite trångt i vevhuset nu när jag monterade aluminiumstakar så har jag fått fixa oljesprutsmunstycke som är lite bearbetade.
Detta för att få minimum 2mm frigång mellan staken och blocket.

Bild

Bild


Återkommer inom kort med bilder på billet toppen.


//Rickard

.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tis feb 05, 2019 4:08 pm
av Cedric
Intressant att få gjort DLC för "smågrejer", vilken range är prisnivån? Hiskeligt eller hanterbart?

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons feb 06, 2019 8:45 am
av TurboRickard
Hej.

Att belägga 8st tryckare kostar ca 1500kr


//Rickard