Sävar Turbo Site
http://forum.savarturbo.se/

Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=76537
Sida 25 av 27

Författare:  jompazx [ ons mar 06, 2019 9:37 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

:thumbright:

Författare:  fugazi [ ons mar 06, 2019 11:14 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Det där är ju häftigt på riktigt!

Författare:  Fransson [ lör mar 09, 2019 7:31 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Riktigt imponerande :thumbright:

Författare:  blackadder [ lör mar 09, 2019 7:43 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Wow!

/Peter

Författare:  Jens Gustavsson [ mån mar 11, 2019 11:38 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Här är grabbarna som lägger mer tid på jobb än snack :thumbright:

ser jäkligt fint ut!

mvh jens

Författare:  Bjarne Cox [ tor maj 09, 2019 11:56 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Bild

Kanske dags att uppdatera här lite. Toppen är tillbaka efter uppdatering hos Heka. Lite modifikationer på förbränningsrummen är väl största skillnaden. Målet nu är att få kam och ventiler beställda så fort som möjligt och få i styrningar samt säten så att man får ett kvitto på arbetet innan säsongens slut.

Författare:  jompazx [ mån maj 13, 2019 9:39 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Är det av spik-skäl klämspaltsytan är lutat mot förbränningsrummet? som det var tal om i någon tråd för en liten tid sen.

Författare:  TurboRickard [ fre maj 17, 2019 8:12 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Hej.

Utformningen på förbränningsutrymmet är designat för maximalt flöde samt optimerat för att undvika spikningar.
Det är därför alla ytorna är körda med radie för att få dom mjuka övergångarna.
Även taket är fasat 3 grader på den plana ytan.
Vi kommer köra med 1,5mm i klämspalt.

//Rickard
.

Författare:  Kadett4wd [ fre maj 17, 2019 12:09 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Nästa evolution borde ju vara att tråckla in fler topplocksbultar.
Sen kan man skita i lyftkrafterna ;)

Författare:  Erland Cox [ fre maj 17, 2019 5:20 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Lyftkrafterna beror bara på cylindertrycket och inte på vinkeln.
Det är för att kontrollera förbränningshastigheten som förbränningsrummet ser ut såhär.

Erland

Författare:  Kadett4wd [ fre maj 17, 2019 6:24 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

jag vet,, men kläm fast toppen rejält så slipper ni koncentrera er på det ;)

Författare:  jompazx [ fre maj 17, 2019 7:02 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Erland Cox skrev:
Lyftkrafterna beror bara på cylindertrycket och inte på vinkeln.
Det är för att kontrollera förbränningshastigheten som förbränningsrummet ser ut såhär.

Erland

Ok, menar du då att syftet är att hålla nere förbränningshastigheten då? jag tänker på den höga klämspalten och att min intuition säger att man får lägre turbulens med lutade ytor, m.a.o. lägre förbränningshastighet. och varför vill man hålla nere hastigheten? spikskäl eller är det för hålla nere kraften på toppen att max trycket blir lägre med långsammare förbränning?

Kadett4wd skrev:
jag vet,, men kläm fast toppen rejält så slipper ni koncentrera er på det ;)

Man skulle ha monoblock som gamla Bugatti! bara så jobbigt att att få ner sätesfräsen i cylinder :doh:

Författare:  Erland Cox [ lör maj 18, 2019 12:16 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Ju tätare packade molekylerna är i förbränningsrummet desto snabbare brinner det.
Så med 4+ bar i laddtryck måste man lugna ner förbränningshastigheten för att kompensera den högre densiteten.
Parallella squishytor har visat sig fungera dåligt vid höga laddtryck så därför får man luta squishen antingen på squishytan eller på kolven.
Om man delar in förbränningsrummet i tårtbitar så ser man att gasens färdväg minskar i bredd in mot centrum så hastigheten
kommer att öka linjärt hela vägen in.
Med 3 graders lutning så har jag för mig att hastigheten höll sig samma hela vägen in längs squishytan.
3 grader funkade bra med den förbränningsrumsvolymen som toppen skulle ha och med mer vinkel hade kanten kommit för nära stiftet.
Det finns gränser för max cylindertryck som man kan uppnå utan problem, det är bättre att sprida ut trycket och ha lägre maxtryck och mer medeltryck efter maxtryck.
Så därför kär man lite långsammare förbränning.

Erland

Författare:  Erland Cox [ lör maj 18, 2019 12:22 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Det var en lång diskussion om förbränningsrum här och där står utförligare om hur jag tänker och att alla inte håller med:

viewtopic.php?f=11&t=93712&start=15

Erland

Författare:  Kadett4wd [ sön maj 19, 2019 11:57 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Det är väl metanol den går på?,
Svårt att få det att spika om man vet vad man gör med mappningen.
De laddar ju runt 4bar med 'varm' insugsluft i top alcohol, detta på upp mot 12-1 i kompression.

Varm inom citationstecken pga luften kyls av metanolen, men de har ingen intercooler.

Sida 25 av 27 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/