Sida 26 av 42

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: sön maj 19, 2019 9:23 pm
av Bjarne Cox
Kadett4wd, det har mer med att platta ut cylindertryckskurvan att göra så att man kan vara mer aggressiv med tändningen utan att det ger sig mekaniskt. Sen kommer vi kunna köra rätt mycket hårdare toppbultar än förr tack vare att toppen är solid så vill tro att den håller sig plats. Bultarna vi kommer köra nu är nog max vad man vågar köra då vi inte vet hur starka gängorna är i blocket heller.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån maj 20, 2019 5:12 am
av Kadett4wd
Hur långt ned i blocket sitter gängan?
Risk är att blocket deformeras lite med grova bult och 'glest' mellan dem om man drar dem hårt.
Men ju längre ned desto mer utspridda blir krafterna uppåt mot deckplan.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån maj 20, 2019 2:38 pm
av TurboRickard
Hej.

Angående infästning till topplocksbultarna så har Motordesign flyttat dom så långt ner det bara går i cylinderfoten.
Och dessutom så är ju MDS-DR blocken massiva från undrekant frostplugg och neråt så det kommer inte finnas något problem med att cylindern deformeras vid högt åtdragningsmoment.
Längden på gängan i blocket är ca 35mm.

Bild på bultarna vi kommer köra med.
Bild


Rickard.


.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tis maj 21, 2019 11:18 am
av Christer
Mycket snyggt alltihop ,rätt tänkt med förbränningsrumen.
Det funkar väldigt dåligt med tight squish och stora squishytor, vid höga laddtryck och metanoldrift.
Dom skruvarna var inte gratis...? Jag svarvade egna i uddeholmsstål , snäppet starkare än CA625,
men det blev nog nästan samma pengar till slut.... Dom ska dras med en hel del moment , så glöm inte
att montera kragbrickor i toppen så den inte nyper fast kring skruvarna. ARP har sådana för 1/2" skruv I alla fall.
/Christer

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons maj 22, 2019 9:28 am
av TurboRickard
Tack Christer.

Vi har alla inblandade gjort vårt bästa för att få toppen så bra det bara går.
Arp brickor med krage har jag redan sen tidigare.

//Rickard.

.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tis jun 18, 2019 7:57 pm
av jompazx
Pressar eller svarvar ARP gängan på specialbeställda toppbultar? en pressad gänga är i regel starkare än en svarvad/skuren gänga.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons jun 19, 2019 7:14 am
av TurboRickard
Hej.

ARP använder en metod där man rullar fram gängan (Roll Threads) för att få maximal styrka i materialet.
Då tar man inte bort material från stången vid gängning utan man pressar fram gängan i materialet.


//Rickard

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons jun 19, 2019 4:19 pm
av TurboRickard
Hej.

Då vi ändå går och väntar på leverans av titan ventiler och kamaxel så passar vi på att uppdatera lite fler grejor på bilen.



Vi kommer byta utväxling i axeln till en Motivgear 10" med 4,11 istället för 4,57 som sitter i nu.
Pga att motorn gick på varvstopp över mållinjen i Tierp. (312km/h)
Bild


Tändsystemet kommer uppdaterat till ett Fueltech FT Spark och nu får vi 600mJ till stiftet.
Bild


Även turbon kommer bytas ut till en Precision Gen2 Pro mod 98 XPR.
Denna ska klara av ca 2300hk :)
Bild

Bild


Så det kommer bli väldigt intressant att se vad den lämnar på rullen hos Ppf senare i sommar :)


//Rickard


.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tis jul 02, 2019 9:18 am
av TurboRickard
Hej igen.

Nu har den nya turbon kommit.
Den får plats på den gamla placeringen där Borg warner 88mm satt dock med lite mindre justeringar.

Bild

Bild

Bild

Får svetsa om tryckrör och avgas lite grann för det ska passa.


//Rickard
.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tis jul 02, 2019 12:42 pm
av MarcusM
Tokfränt Rikard! Följs med spänning!

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tis jul 02, 2019 7:30 pm
av jompazx
Kommer ni hinna köra nått i år med nya motorn?

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tis jul 02, 2019 10:12 pm
av TurboRickard
Det hoppas vi absolut på.
Dock så går det väldigt trögt med vissa delar från utlandet.
Men satsar på att den iallafall ska vara klar för uppstart i mitten på augusti

//Rickard

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: mån jul 22, 2019 8:09 pm
av TurboRickard
Hej :)

Nu har mina titanventiler äntligen kommit.
Designade av Topplocksverkstan och tillverkade av Victory.
https://www.titaniumvalve.com/

Insug : 49mm
Avgas: 39mm
Från början hade vi tänkt köra med 51mm insug och 38mm avgas men kom fram till att det blev bättre alternativ efter vi flödes testat den printade plasttoppen som vi gjorde tidigare.

Sätesvinkel: 55gr

Avgas 39mm
Bild
.
.
Insug 49mm
Bild
.
.
Bild
.
.
Bild
.
.
Så nu är det bara kamaxel och fjädrar för att kunna sätta ihop maskinen.

//Rickard

.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: lör aug 10, 2019 3:26 pm
av ogge
coolt, du är välkommen att köra i dynon här hos mig när du är färdig

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: fre sep 06, 2019 1:10 pm
av TurboRickard
Tack för erbjudandet Ogge :)

Jag kommer köra den hos Ppf även denna gång då dom är involverade i projektet.
Samt agentur för Fueltech.


//Rickard