Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jan 19, 2020 8:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 409 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre sep 06, 2019 3:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Inlägg: 1604
Ort: Salbohed
får dom ihop navdynon annars har jag nog störst navdyno i krokarna :)
Vi ska prova robbans 2jz hos mig lät de som.
Du är välkommen och med ärtan (vi är bra kollegor övrigt så)

_________________
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 30, 2019 2:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 220
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Efter flera månaders jagande så hittade vi till slut någon som kunde hjälpa oss med beräkning samt design av kamaxeln.
Då vi har ändrat på så många parametrar utifrån std kamaxel så blev detta en väldigt lång följetong.
Vi har bland annat flyttat på axial lagringen, ökat bascirklen för att få ner belastningarna, flyttat nockarnas placering då ventilerna är flyttade i toppen utifrån std placering, mm
Den är nu designad för att lämna toppeffekt på 10 500rpm som sugmaskin.
Just nu är den under tillverkning hos KentCams i England.
Det blev en hålborrad tool steel kam.
Lyfter 19,5mm på insug och 18,2mm på avgas.

Bild


//Rickard


Senast redigerad av TurboRickard tor jan 09, 2020 7:07 am, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 06, 2019 9:40 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 220
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Nu har jag uppdaterat bilen med nya bromsskärmar då jag bara hade enkel skärm tidigare.
Då det är krav på dubbla skärmar om man har sluthastighet över 320km/h

https://www.facebook.com/22673480799509 ... =3&theater


//Rickard

.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 17, 2019 8:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 220
Ort: Kvidinge Skåne
Äntligen :)

Nu är den nya kammen färdig och på väg hem från England.
Finns ett litet klipp på Kent Cams instagram sida.

https://www.instagram.com/p/B6Iq1R1jaUE ... _-fd1mT3FY


//Rickard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 17, 2019 8:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9570
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Räknat på ventilacceleration?
Det såg riktigt aggressivt ut.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 17, 2019 9:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 220
Ort: Kvidinge Skåne
Kadett4wd skrev:
Räknat på ventilacceleration?
Det såg riktigt aggressivt ut.


Hej.
Alla tänkbara beräkningar är gjorda på ventilmekanismen och upp till 11 500rpm ska det hänga med utan problem.
Vid 12 000rpm finns det tecken på att kamnock och tryckare tappar kontakten.

Dock så krävdes det lätta komponenter samt rätt mycket fjäder.
Inspänningstryck: 1000N
Fjäderkonstant: 100N/mm
Fjädertryck på insug med fullt lyft kommer bli 295kg


//Rickard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 18, 2019 6:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9570
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag tänker på så inte tryckaren kollapsar och börjar nöta på kammen.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 18, 2019 7:40 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 220
Ort: Kvidinge Skåne
Kadett4wd skrev:
Jag tänker på så inte tryckaren kollapsar och börjar nöta på kammen.


Från början var det tänkt att köra med en plana Evo tryckare från Arrow.
Men då fjädertrycken blev så höga så är vi tvungna att ha stabilare tryckare och då bestämde vi oss för att köra med radietryckare.
Och detta gjorde även att vi fick möjlighet att få en bättre kurva på kamaxeln.

TREND i USA kommer hjälpa oss att tillverka dessa custom made tryckare.
Kommer bli liknande design som dessa:

Bild


//Rickard

.


Senast redigerad av TurboRickard tor jan 02, 2020 2:56 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 18, 2019 10:54 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1415
Ort: BjörnL Uddevalla
Fasen så fränt!

Blir det nån special olja för att klara bära mellan kam och tryckare? Vad är max belastning beräknat till?

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 18, 2019 11:35 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 220
Ort: Kvidinge Skåne
dundersmurfen skrev:
Fasen så fränt!

Blir det nån special olja för att klara bära mellan kam och tryckare? Vad är max belastning beräknat till?


Tryckarna kommer såklart beläggas med DLC coating för att minska friktionen.
Och kamaxeln är polerad till så kallad super finish vilket minskar friktionen avsevärt.
Sen så kommer jag köra samma olja som tidigare: Redline 20W50

Självklart så har vi extrema belastningar samt förhållande i denna ventilmekanism.
Men enligt dom beräkningar som är gjorda så borde det absolut fungera.
Men det måste såklart provas ut i verkligheten också.
Först till sommaren kommer vi sitta med resultatet.
Då det inte finns någon annan i världen som byggt så här extremt så är där ingen att fråga om vad som fungerar.
Men det är ju alltid roligt med utveckling och tester.

Länk till Superfinish:
https://www.thielenhaus.com/images/broc ... ces_EN.pdf



//Rickard

.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 18, 2019 12:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1415
Ort: BjörnL Uddevalla
Tack för bra svar!

Var intresserad om ni hade nån ep tillsats eller det kanske redan finns i oljan

Nyfiken på tryckbalansen också, vad blir trycket i kollektorn när man laddar 5bar?

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 18, 2019 3:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9570
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
TurboRickard skrev:
Kadett4wd skrev:
Jag tänker på så inte tryckaren kollapsar och börjar nöta på kammen.


Från början var det tänkt att köra med en plana Evo tryckare från Arrow.
Men då fjädertrycken blev så höga så är vi tvungna att ha stabilare tryckare och då bestämde vi oss för att köra med radietryckare.
Och detta gjorde även att vi fick möjlighet att få en bättre kurva på kamaxeln.

TREND i USA kommer hjälpa oss att tillverka dessa custom made tryckare.
Kommer bli liknande design som dessa:
https://forumbilder.com/i/rdje


//Rickard

.


Då blir det mer logik i kamutseéndet =)
Det finns en annan modell jag inte har hittat igen på bild, den har inget matrial bredvid rampen enkelt förklarat.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 18, 2019 5:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 220
Ort: Kvidinge Skåne
.[/quote]

Då blir det mer logik i kamutseéndet =)
Det finns en annan modell jag inte har hittat igen på bild, den har inget matrial bredvid rampen enkelt förklarat.[/quote]


INA har en sådan tryckare dock inte i dom storlekar som vi behöver.
Bild
Sen så finns det en modell till som ut som en cirkel uppifrån med avskurna sidor hela vägen ner. kräver dock ett oval hål.
Men den kommer jag inte ihåg var jag hittade :)


//Rickard
.


Senast redigerad av TurboRickard tor jan 02, 2020 2:57 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 18, 2019 5:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 220
Ort: Kvidinge Skåne
dundersmurfen skrev:
Tack för bra svar!

Var intresserad om ni hade nån ep tillsats eller det kanske redan finns i oljan

Nyfiken på tryckbalansen också, vad blir trycket i kollektorn när man laddar 5bar?


Med den gamla turbon så hade vi 5,5kg i mottryck när vi laddade 4,8kg
Specialbyggd Borg Warner S400-ET-R 88 Billet från Forced inductions
Med den nya turbon så vet jag inte vad det blir.

//Rickard

.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 18, 2019 7:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9570
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
TurboRickard skrev:
.


Då blir det mer logik i kamutseéndet =)
Det finns en annan modell jag inte har hittat igen på bild, den har inget matrial bredvid rampen enkelt förklarat.[/quote]


INA har en sådan tryckare dock inte i dom storlekar som vi behöver.
https://forumbilder.com/i/rdjX
Sen så finns det en modell till som ut som en cirkel uppifrån med avskurna sidor hela vägen ner. kräver dock ett oval hål.
Men den kommer jag inte ihåg var jag hittade :)


//Rickard
.[/quote]

Just den med avskurna sidor hela vägen ned var det jag tänkte på.
den behöver inte ovala hål egentligen, bara två halvmånar urfräst så den går ned i ett vanligt hål.. typ.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 409 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010