Sida 27 av 42

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: fre sep 06, 2019 3:49 pm
av ogge
får dom ihop navdynon annars har jag nog störst navdyno i krokarna :)
Vi ska prova robbans 2jz hos mig lät de som.
Du är välkommen och med ärtan (vi är bra kollegor övrigt så)

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons okt 30, 2019 2:13 pm
av TurboRickard
Hej.

Efter flera månaders jagande så hittade vi till slut någon som kunde hjälpa oss med beräkning samt design av kamaxeln.
Då vi har ändrat på så många parametrar utifrån std kamaxel så blev detta en väldigt lång följetong.
Vi har bland annat ändrat/flyttat på axial lagringen, ökat bascirklen för att bla. få ner belastningarna, gått över till tryckare med radie 100 på toppen, flyttat nockarnas placering då ventilerna är flyttade i toppen utifrån std placering, mm
Den är nu designad för att lämna toppeffekt på 10 500rpm som sugmaskin.
Just nu är den under tillverkning hos KentCams i England.
Det blev en hålborrad tool steel kam.
Lyfter 19,5mm på insug och 18,2mm på avgas.

Bild


//Rickard

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: fre dec 06, 2019 9:40 am
av TurboRickard
Hej.

Nu har jag uppdaterat bilen med nya bromsskärmar då jag bara hade enkel skärm tidigare.
Då det är krav på dubbla skärmar om man har sluthastighet över 320km/h

https://www.facebook.com/22673480799509 ... =3&theater

Bild
.
Bild
.
Vet ej hur jag snurrar bilderna så det får bli så här :)


//Rickard

.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tis dec 17, 2019 8:14 pm
av TurboRickard
Äntligen :)

Nu är den nya kammen färdig och på väg hem från England.
Finns ett litet klipp på Kent Cams instagram sida.

https://www.instagram.com/p/B6Iq1R1jaUE ... _-fd1mT3FY


//Rickard

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tis dec 17, 2019 8:24 pm
av Kadett4wd
Räknat på ventilacceleration?
Det såg riktigt aggressivt ut.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: tis dec 17, 2019 9:11 pm
av TurboRickard
Kadett4wd skrev:Räknat på ventilacceleration?
Det såg riktigt aggressivt ut.
Hej.
Alla tänkbara beräkningar är gjorda på ventilmekanismen och upp till 11 500rpm ska det hänga med utan problem.
Vid 12 000rpm finns det tecken på att kamnock och tryckare tappar kontakten.

Dock så krävdes det lätta komponenter samt rätt mycket fjäder.
Inspänningstryck: 1000N
Fjäderkonstant: 100N/mm
Fjädertryck på insug med fullt lyft kommer bli 295kg


//Rickard

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons dec 18, 2019 6:12 am
av Kadett4wd
Jag tänker på så inte tryckaren kollapsar och börjar nöta på kammen.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons dec 18, 2019 7:40 am
av TurboRickard
Kadett4wd skrev:Jag tänker på så inte tryckaren kollapsar och börjar nöta på kammen.
Från början var det tänkt att köra med en plana Evo tryckare från Arrow.
Men då fjädertrycken blev så höga så är vi tvungna att ha stabilare tryckare och då bestämde vi oss för att köra med radietryckare.
Och detta gjorde även att vi fick möjlighet att få en bättre kurva på kamaxeln.

Bjarne var över på PRI mässan i USA och pratade med TREND PERFORMANCE som kommer hjälpa oss att tillverka dessa custom made tryckare.
Kommer bli en liknande design som dessa:

Bild


//Rickard

.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons dec 18, 2019 10:54 am
av dundersmurfen
Fasen så fränt!

Blir det nån special olja för att klara bära mellan kam och tryckare? Vad är max belastning beräknat till?

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons dec 18, 2019 11:35 am
av TurboRickard
dundersmurfen skrev:Fasen så fränt!

Blir det nån special olja för att klara bära mellan kam och tryckare? Vad är max belastning beräknat till?
Tryckarna kommer såklart beläggas med DLC coating för att minska friktionen.
Och kamaxeln är polerad till så kallad super finish vilket minskar friktionen avsevärt.
Sen så kommer jag köra samma olja som tidigare: Redline 20W50

Självklart så har vi extrema belastningar samt förhållande i denna ventilmekanism.
Men enligt dom beräkningar som är gjorda så borde det absolut fungera.
Men det måste såklart provas ut i verkligheten också.
Först till sommaren kommer vi sitta med resultatet.
Då det inte finns någon annan i världen som byggt så här extremt så är där ingen att fråga om vad som fungerar.
Men det är ju alltid roligt med utveckling och tester.

Länk till Superfinish:
https://www.thielenhaus.com/images/broc ... ces_EN.pdf



//Rickard

.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons dec 18, 2019 12:43 pm
av dundersmurfen
Tack för bra svar!

Var intresserad om ni hade nån ep tillsats eller det kanske redan finns i oljan

Nyfiken på tryckbalansen också, vad blir trycket i kollektorn när man laddar 5bar?

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons dec 18, 2019 3:47 pm
av Kadett4wd
TurboRickard skrev:
Kadett4wd skrev:Jag tänker på så inte tryckaren kollapsar och börjar nöta på kammen.
Från början var det tänkt att köra med en plana Evo tryckare från Arrow.
Men då fjädertrycken blev så höga så är vi tvungna att ha stabilare tryckare och då bestämde vi oss för att köra med radietryckare.
Och detta gjorde även att vi fick möjlighet att få en bättre kurva på kamaxeln.

TREND i USA kommer hjälpa oss att tillverka dessa custom made tryckare.
Kommer bli liknande design som dessa:
https://forumbilder.com/i/rdje


//Rickard

.
Då blir det mer logik i kamutseéndet =)
Det finns en annan modell jag inte har hittat igen på bild, den har inget matrial bredvid rampen enkelt förklarat.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons dec 18, 2019 5:21 pm
av TurboRickard
.[/quote]

Då blir det mer logik i kamutseéndet =)
Det finns en annan modell jag inte har hittat igen på bild, den har inget matrial bredvid rampen enkelt förklarat.[/quote]


INA har en sådan tryckare dock inte i dom storlekar som vi behöver.
Bild
Sen så finns det en modell till som ut som en cirkel uppifrån med avskurna sidor hela vägen ner. kräver dock ett oval hål.
Men den kommer jag inte ihåg var jag hittade :)


//Rickard
.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons dec 18, 2019 5:26 pm
av TurboRickard
dundersmurfen skrev:Tack för bra svar!

Var intresserad om ni hade nån ep tillsats eller det kanske redan finns i oljan

Nyfiken på tryckbalansen också, vad blir trycket i kollektorn när man laddar 5bar?
Med den gamla turbon så hade vi 5,5kg i mottryck när vi laddade 4,8kg
Specialbyggd Borg Warner S400-ET-R 88 Billet från Forced inductions
Med den nya turbon så vet jag inte vad det blir.

//Rickard

.

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Postat: ons dec 18, 2019 7:07 pm
av Kadett4wd
TurboRickard skrev:.
Då blir det mer logik i kamutseéndet =)
Det finns en annan modell jag inte har hittat igen på bild, den har inget matrial bredvid rampen enkelt förklarat.[/quote]


INA har en sådan tryckare dock inte i dom storlekar som vi behöver.
https://forumbilder.com/i/rdjX
Sen så finns det en modell till som ut som en cirkel uppifrån med avskurna sidor hela vägen ner. kräver dock ett oval hål.
Men den kommer jag inte ihåg var jag hittade :)


//Rickard
.[/quote]

Just den med avskurna sidor hela vägen ned var det jag tänkte på.
den behöver inte ovala hål egentligen, bara två halvmånar urfräst så den går ned i ett vanligt hål.. typ.