Ny Bromsbänk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

Hej alla, har ingen aning om hur detta funkar och har aldrig gjort nått inlägg :shock: här innan, detta med sociala medier är inte min grej men får väl lära mig :thumbright:
Hur som så finns det inom väldigt kort en rullande landsväg/dyno (kalla det va ni vill) för er som vill mappa eller bara få reda på vad just din bil lämnar på hjulen. Eller bara ha ett intyg för kommande SFRO besiktning :thumbright:
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

Och hur i herrans namn laddar man upp bilder här....... Nån som kan ge en vägledning
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av blackadder »

Jag kör med tapatalk appen.

/Peter

Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Thunderbo1t »

Ligger bromsbänken nära Hönshyttemohed eller mer närmare Flarkhult? :D
Skämt åsido, det kan vara bra å skriva ut var man håller till :thumbright:



(om nån mot förmodan känner till dessa ställen, då är ni bra gamla som mig, och läst samma tidning :hihi: )
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Jens Gustavsson »

först tryck på post replay i nedre vänstra hörnet sen i nedre vänstra hörnet står det attachments sen add file sen väljer man en eller flera bilder på sin dator sen ska den synas efter man submit sitt inlägg (nu får vi hoppas jag gjorde rätt haha?)
Bilagor
900hk B230 turbo.jpg
900hk B230 turbo.jpg (84.37 KiB) Visad 1920 gånger
PICT0287.jpg
PICT0287.jpg (190.35 KiB) Visad 1925 gånger
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

Du har helt rätt Jens :-) Nog för jag börjar närma mig graven men dom ställena har jag ej hört om ;-) ;-)
Bänken står i norra Bohuslän, typ Tanumshede.
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Jens Gustavsson »

inte så svårt men om jag kan det så kan alla dåp de säkert är bättre än jag på datorer.

vad har du för dyno och vad dynar du? få se nå bilder nu då du kan ! haha
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

DSC_3216.JPG
DSC_3216.JPG (146.31 KiB) Visad 1917 gånger
Prövar å ser om det kommer med nån bild
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

Antar att du känner igen skapelsen, den stod i Uddevalla innan. Men den eran tog ju tyvärr slut :-(
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du för bänk? en svängmasse bänk eller är det nån broms också? hemma bygge eller typ dynojet 224 eller va det heter?
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

Det är en ren inertia bänk, rullen väger 2ton typ. Det sitter en telma broms på den också för att få stop på den, om man inte gör en total utrullning för att få fram motoreffekten. Går väl säkert å räkna fram den också men det finns ju lika många sätt som det finns experter :hihi: :hihi:
Hela grejen är rätt ny för mig, jag har aldrig behövt bry mig så mkt då jag byggt motorer och monterat sprut å sen bara ringt bänkens förre ägare å vipps så går dom :D :D :D men den tiden är tyvärr förbi så nu får jag lära mig å mappa själv :roll:
Så det är en lång men rolig resa jag har framför mig, men för den/dom som vill så hyr jag gärna ut den. Om det inte bara gäller en ren effekmätning för då löser jag det själv.
Programmet som styr bänken är hemma knåpat med god hjälp från många runt om i vårt avlånga land, men funkar väldigt bra och bänken visar väldigt likt svep efter svep :thumbright: det är ju ingen massa elektronik med i spelet som måste räkna om en massa hela tiden.
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 707
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Posth »

Ser ut som Björns gamla bänk? En man med otroligt stort kunskapsarkiv!
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

Jo Johan du har helt rätt, och ja det var väldigt mkt kunskap som försvann helt i onödan :doh: Jag Björn å Anders hade trevliga planer inför 2022 och bara 2 dar innan han gjorde va han gjorde ringde han å hade löst ett problem/förbättring med min bil som vi skulle ta tag i efter helgen, men han tog en väldigt lång helg :( :(
Vi fick iallafall en tävlings/testhelg ihop på Gelleråsen nån månad innan, och det var det som var planen att RBD skulle vara med som ett litet team under säsongen 2022, så nu krymte det till mig å Andes istället. Om det nu blir något med tanke på bänken, jag hoppas väl att det blir lite bilar i den framöver. Jag kommer aldrig att fylla Björns skor och det är heller inte min avsikt, med tanke på hans livsstil så fanns det all tid i världen att grotta ner sig i problem å lösa och testa allt mellan himmel å jord :D vilket han å Anders också gjorde och som alla som hade något med honom/Anders att göra redan vet.
HAN ÄR VÄLDIGT SAKNAD AV VÄLDIGT MÅNGA, FÖRMODLIGEN FLER ÄN HAN NÅGONSIN FÖRSTOD. Nog om det,livet går vidare hur jävligt det än är, blicka framåt..... backspegeln kan man titta i en snabbis ibland.... :D
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Jens Gustavsson »

han skulle nog upskattat att bänken fortsätter att jobbas i och ha kul med!

jag har en ren interia MC bänk och som du säger den repiterar brymt bra och man sätter upp ett fordon på 2 minuter!

jag kan flytta på denna tråd om du vill till dyno avdelningen sen kan du fylla på med bilder och roliga bromsningar på fordon framöver :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

Ja han ligger nog och småler och förhoppningsvis ångrar sig, var hos Anders idag å hjälpte honom lite med ditten å datten. Ja flytta på du, jag är väldigt grön på detta forumande så var hittar jag detta sen ??
Jag skall vara så aktiv jag kan, men detta med bilder är ett kapitel för sig, för stora säger det hela tiden å jag ändrar men det går fa... inte iallafall. jag får strula på en stund till så kommer jag väl påt.
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Skriv svar