Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 19, 2019 12:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån mar 25, 2019 8:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 230
Ser at det er vanlig å bremse / mappe motorer med veldig lav innsugstemperatur. Ved hard banekjøring på en varm dag kan innsugstemperatur bli veldig høg på noen biler
Hvor mange tar hensyn til dette når de mapper ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 26, 2019 9:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1062
Ort: Flisa, norge
jeg har testet litt fra benking til bane kjøring. og drar av 2 grader tenning med 40° iat og 2 til ved 50°


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 27, 2019 8:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 395
Ort: Norge
Tore Bjerke skrev:
Ser at det er vanlig å bremse / mappe motorer med veldig lav innsugstemperatur. Ved hard banekjøring på en varm dag kan innsugstemperatur bli veldig høg på noen biler
Hvor mange tar hensyn til dette når de mapper ?

RS Tuning Bergen og jeg har stort fokus på dette. Grunnen er at så godt som INGEN rundt her kjörer på noe annet enn pumpebensin. Vi er derfor godt vandt med å forholde oss til motorer og oppsett som er fra meget til sterkt oktanbegrenset. Turbotrimming med hyggelige ladetrykk på dette drivstoffet er krevende hvis målet er langvarig suksess.

De som bruker racefuel eller E85 eller bedre er betydelig mindre begrenset og de kan tillate seg mye mer når det bygges og mappes. Det gjör de også. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 27, 2019 9:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 230
Spørmål er om det blir tatt hensyn til driftstemperatur, innsugstemperatur som bilen har i bruk. Problemstillingen er selvfølgelig mest relevant for de som kjører pumpebensin. E85 blir noe helt annet. Indycar kjører E85. 750 hk på 2,2 liter uten intercooler.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 09, 2019 11:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1314
Ort: BjörnL Uddevalla
Detta är ett väldigt intressant ämne. Varmare brinner ju snabbare men har lägre densitet och då brinner det ju långsammare.
Är det någon som sitter på fysikaliska data om detta? Såklart får ju varje enskild motor olika egenskaper men den ren fysiken bakom vore kul att veta.

I bänken så testar jag vilken tändning som passar bäst genom att låta den gå varm men man kan ju inte komma åt alla lastpunkter. Å sedan måste man ju ta hänsyn till om man blir knackbegränsad på bensin.

Sedan påverkar ju vattentemperaturen också det blir typ heatsok och varmare temp på gasen ju längre den är i motorn. Så precis när det är nära att tända har den absorberat lite av motorns värme så man bör ha en kompensering på tändning och bränsle via vattentemp också

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 13, 2019 4:58 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2433
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Eftersom jag har kört min 635a mycket på Bensin har jag också sett problemet.

Jag har fått backa av ca 3° på tändningen, och jag nådde samma laddtryck på Dyno rullen som på landsvägen.


Jag har även på tomgång, speciellt efter varmstart sett att tempen på spridare / bränsle påverkar lambda värdet.

Sen om det är spridarna som ändrar karaktär på just korta tider typ tomgång.
Eller om varmt bränsle påverkar, ska jag låta vara osagt, men något händer helt klart.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 14, 2019 6:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9392
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag noterade att just vid 78 grader insugstempratur med E85 får man börja feta på igen.
Nåt som alla hembrännare bör förstå ;)

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 15, 2019 8:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1606
Ort: Skånska Landsbygden
Borde enbart atomiseras bättre när det går i kok. Är väl samma bränslemassa ändå som går in i förbränningsrummet...

_________________
//Pacman
(Patrik Ståhl)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 15, 2019 3:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9392
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det funkar inte riktigt så, eller jo.. men det händer mer grejer =)

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 16, 2019 11:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1606
Ort: Skånska Landsbygden
Borde bli mycket större problem om bränslet går i kok i ledningarna så pump och spridare doserar fel.
Det har man ofta problem med i varma delstater som t.ex Texas sommartid.

Bensin har ju avsevärt lägre kokpunkt än etanol.
Hur påverkas motorn när IAT överstiger bensinens kokpunkt då menar du?

_________________
//Pacman
(Patrik Ståhl)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 16, 2019 1:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9392
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
När du får upp tempen på alkoholbränslen förbränner man det mer komplett pga förångningen som sker.
Och det kan även då frisläppa/förbränna etanolens(och metanol) innebundna syre effektivare.
Under laddtryck(eller höga effekter) ser man inte skillnaden lika pga motorn utvecklar mer värme som hjälper till att förånga bränslet.
Kolv/cylinder/förbränningsrum är hetare då.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 18, 2019 8:06 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 230
Til høsten blir det påbegynt prosjekt med BMW 2002 , M10 motor. Turbolading, men uten intercooler. E85. Hvis noen har gjort erfaring med tilsvarende bygge så er hører vi gjerne om det. Det er veldig dårlig plass i motorrommet så turbo blir en kompakt turbo type Garret GT 3071 /3076 el. Effektmål er 350HK. Da må vi regne med innsugstemperatur 120-140 grader.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 18, 2019 3:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Finns ingen möjlighet ens med något litet vattenkylt som ksn få ner tempen litegrann?

Mvh

_________________
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 18, 2019 8:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 230
Vi prøver uten intercooler og så ser vi hvordan det går. Blir det håpløst så må vi tenke oss om. E85 kjøler veldig bra. Det blir ekstra spredere foran turbo. Da kjøler du hele innsuget. Hvor mye får vi svar på om 5 mnd.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010