Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör sep 22, 2018 9:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör mar 31, 2018 6:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Inlägg: 227
Ort: Ängelholm
Vi körde polaren bil i 4st olika dynos med varierade resultat :)

Där va samma förutsättningar i varje dyno med lowboost på grundladd och fullboost med laddtryckstyrningen igång tyvärr varierade laddtrycket med svephastighet så därför har jag räknat om till sugeffekt. DIN kompensering och väldigt lika väder o temp på alla körningar.

Bilen är en 242a med t6a på 2.8L, 960 3L topp o kammar som är tillputsad och har fått ett sätesjobb av Erland. Bw369 turbo
En 8.8 bakaxel och 6vxl bmwlåda. Körs på e85.


Bild

_________________
Jimmie Arhammer
0704893188
Volvo 245 650whp 750wnm
TEAM BONNMECK


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 31, 2018 10:33 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Inlägg: 674
Ort: Hbg.
Skumt att det skiljer så mycket på sugmotoreffekten på samma bänk med olika laddtryck.
Navdynon är ju inom felmarginalen där. Men 36hk i skillnad verkar märkligt. Men kan tyda på slir mot rullen.
Intressant test!

_________________
turbos are like tampons, every pussy have one.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 01, 2018 6:16 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Inlägg: 227
Ort: Ängelholm
Tänk på att den ena sug effekten är omräknad till motor effekt
Och den andra är whp

_________________
Jimmie Arhammer
0704893188
Volvo 245 650whp 750wnm
TEAM BONNMECK


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 01, 2018 4:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1509
Ort: Skelleftehamn
Du har inte kurvorna på alla bänkningar?

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 01, 2018 5:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Inlägg: 227
Ort: Ängelholm
Big al, jo det har jag. Vad tänker du på?

_________________
Jimmie Arhammer
0704893188
Volvo 245 650whp 750wnm
TEAM BONNMECK


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 01, 2018 7:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1509
Ort: Skelleftehamn
Hade gärna vilja se hur kurvorna diffar mot varandra (vid olika varvtal och boost, med/utan korrigeringar osv.)
Har mina misstankar på några av bänksätten och vill se om teorierna stämmer.
I min värld är sugmotor hp ett dåligt sätt att jämföra. Jag förespråkar ju Nm per Bar :)

Det kan gå få ut mkt bra info om de olika bänksätten av dessa tester. Så en eloge till din kompis som faktiskt provat i alla olika bänkar :thumbright:

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 01, 2018 8:42 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5664
Ort: Lund
Det låter intressant med en noggrannare koll, bänk 3 är min.
jag skulle också vilja se "råkurvorna".

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 01, 2018 10:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1004
Ort: Flisa, norge
Skulle gärna haft min Ø320mm inetria dubbelt rulle i listan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 02, 2018 4:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Inlägg: 227
Ort: Ängelholm
Erland jag kan ev komma förbi med dom en kväll.

Tror det blir svårt o se nåt vettigt om jag lägger upp bilder på dom då där är olika kurvor på samma papper och blandat nav/motor/whp.

_________________
Jimmie Arhammer
0704893188
Volvo 245 650whp 750wnm
TEAM BONNMECK


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 03, 2018 2:51 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5664
Ort: Lund
OK!

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 07, 2018 4:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Inlägg: 744
Ort: Mariestad
Om jag får bryta in annars kan vi ta en separat tråd. Har en vän som mappade sin bil på en bänk till 657 whp och effektmätte den på en annan bänk 10 dagar senare med 729whp. Är det en rimlig skillnad?
Bilen är orörd mellan gångerna men med några procent högre etanolhalt. Typ e70-e74

Hur fungerar de olika typerna av rullande landsväg?

Den högre siffran fick han i en obromsad stor tung rulle bara. Innertia? Den andra vet jag inte hur den bänken fungerar för jag var inte med.

Det lustiga var att bilen suegea kraftigt i första bänken och på gatan men inte i innertia bänken. Går svepet så snabbt på de rullarna så den inte hinner surgea?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 14, 2018 3:46 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5664
Ort: Lund
Problemet med turbo och en inertiabänk utan broms ar att motorn inte hinner bygga laddtryck i inertia bänken.
Så de bänkarna han bromsade i kan visa lika båda två men turbon drabbades av surge i den första bänken.
Ska man jämföra bänkar så ska man ha en stabil insprutningsbil utan turbo.
Gärna flera bilar med olika effekt.
jag har en 99:a manuell Firebird med LS1 och den lämnar 290 motorhästar i min bänk.
Uppgiven effekt 300 hästar.
Den och nån bil med runt 100 hästar och gärna en med mer effekt skulle man bromsat på de olika bänkarna.
Och bara insprutningsbilar som är mer okänsliga än förgasarbilar.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 14, 2018 4:58 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2165
Ort: yttertavle/umeå
det optimala kanske skulle vara en Tesla
eller någon annan elbil :idea: :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 15, 2018 4:34 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5664
Ort: Lund
Jag vet inte hur bra dom repeterar.
Om det beror på batteriets laddning?
Vet inte mycket om elbilar.
Men den lämnar bra med effekt.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 16, 2018 3:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9088
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
nyladdad elbil lär repetera noggrannast av alla bilar.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010