Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 13, 2019 6:31 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rimlig korrektionsfaktor?
InläggPostat: tor okt 10, 2019 8:52 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9513
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag har nånstans läst att är korrektionsfaktorn utanför ett visst spann.
Säg 0.97 - 1.03 så är nåt fel på riktigt.

Nån som har koll på detta spann?
Jag har letat men inte hittat det igen.

Mvh

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 10, 2019 5:53 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20873
Ort: Tomterna/sävar
jag har läst om det också nånstans? men jag mins mer att om korr är störe än +-3% så är det stor risk att den börjar bli lite för stor för att det blir hyffsat rätt vid neutralt väder.

olika moter svarar olika på olikt väder helt enkelt.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 10, 2019 8:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9513
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det jag ville få bekräftat är att om man får höga siffror som 4% i korrektionsfaktor så har man i stort sett fel på väderstationen, eller fuskar för att få fräna siffror.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 10, 2019 10:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 402
Läste det ngn gång när vi pratade fukt ute. Har för mig att rekommendationen var att inte använda dom siffrorna när faktorn blev för stor. Kan vara svårt att vänta in rätt väder som privat person när man står på rullarna och inte har en klimatiserad lokal.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 11, 2019 5:26 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9513
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Effekten motorn presterar utan korrektion är ju den egentliga effekten den producerat, det är det man ska gå efter enligt mig.
Men ska man jämföra tillfällen och andra dagar,andra bänkar, då använder man korrektion.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 11, 2019 10:17 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm
Inlägg: 51
För turbomotorer så blir det ju inte rätt ändå. Men pratar vi sugmotorer så kan du ju ganska enkelt räkna lite snabbt på densitetsförändringen med temperatur och ambienttryck för att dubbelkolla att den verkar räknat hyffsat rätt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 11, 2019 10:26 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9513
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag tänker på sugmotorer såklart.
Turbomotorer blir också påverkade, men inte av atmosfärtrycket på samma vis eftersom wastegaten utjämnar detta, om man itne är på gränsen med turbon förstås så wastegaten står stängd.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 11, 2019 6:30 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20873
Ort: Tomterna/sävar
håller med då man har tillräckligt stor turbo och man laddar lite (under 2-3 bar i dagens värd) men då man börjar ladda riktigt mycket så har lufttrycket ändå en betydelse på en turbo motor. likadan då man i bil kan fånga lite tryck sista 100metrarna så gör det ganska stor skillnad.


då det gäller sugisar....
det kan bli över 4% en extrem dag utan att nått är fel på mätningarna men man ska ta det lite som en ungefärlig kompensering då ingen exakt korr.

speciellt de som har sin dyno några hundra meter över havet sen en varm dag då blir det mera.

rätt vanligt att man ser usa turbo motorer och även här hemma folk som lägger till över 10% om man håller ögonen uppe men det blir inte nära sannigen om man frågar mig iallafall.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 11, 2019 6:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9513
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ja det kan bli över 3% korrigering enligt väderstationen.
men frågan var om det är rimligt, läste att det inte var det nånstans på nätet, varav jag inte vet vart.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 11, 2019 8:51 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20873
Ort: Tomterna/sävar
varför skulle det inte gå?

om du räknar på 975 i tryck vid havet en risig höst dag sen 450 meteter över havet sen 29 grader C inne i dyno rummet så får du en häftig korr faktor.

standard din 7020 är 1013 tryck och 20 grader c. race korr är 15 grader tror jag om jag mins rätt.

du kan räkna % på trycket sen även på graderna om du gör om dem till K grader sen är det höjden.... höjden måste man veta luftens dencitet för att räkna om eller fuska och se vad det gör i tryck på nån väder station högt belägen.

kan räkna på det på måndag annars eller tjuv kolla i stuska manualen där fins lat hundar.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 12, 2019 8:01 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9513
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Har sett bromsningar där de anger sån hög luftfuktighet och låg temperatur att den situationen skulle skapa kondenseringsvatten på allt på bilderna de postat som skett under bromsningen.

Varför det inte skulle gå?
Ja det är det jag frågar efter, är det rimligt?
Sker dessa situationer verkligen INNE i garaget?
En dimmig dag ute, är det dimmigt i garaget? :hihi:
Sitter väderstationen på ett bra ställe som är skyddat för hastig påverkan under bromsning?

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 12, 2019 11:05 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm
Inlägg: 145
Jag har inga exakta siffror att ge, men vet att det ställde till det på Volvo, dom korrigerings faktorer som skulle fungera var för låga ibland. Det räknades friskt på det och testades emot verifierade motorer.
En del av problemen kan dock ha varit utanför det som väderstationen skulle korrigera, motorns styrsystem tex måste ju också hänga med i förändringarna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 12, 2019 9:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 402
Bromsningen kanske sker i ett garage. Men med öppna dörrar. Eller rullar utomhus.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 12, 2019 10:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9513
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
jo givetvis finns variationer på det också, jag har alltsom oftast garagedörrn öppen.
Men klimatet skiljer en del ändå.

Jag bor i suteräng med en brant ned mot en sjö, och då jag öppnar garagedörrn verkar det som garaget blir som en stor förgasare då det blåser från sjön, jag får lägre lufftryck i garaget än utanför.
Tempen i garaget ligger inte lika som utomhus, även om det ändras lite.
fukten ligger inte lika heller, även om det också ändras.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 14, 2019 9:10 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm
Inlägg: 51
Jens Gustavsson skrev:
varför skulle det inte gå?

om du räknar på 975 i tryck vid havet en risig höst dag sen 450 meteter över havet sen 29 grader C inne i dyno rummet så får du en häftig korr faktor.

standard din 7020 är 1013 tryck och 20 grader c. race korr är 15 grader tror jag om jag mins rätt.

du kan räkna % på trycket sen även på graderna om du gör om dem till K grader sen är det höjden.... höjden måste man veta luftens dencitet för att räkna om eller fuska och se vad det gör i tryck på nån väder station högt belägen.

kan räkna på det på måndag annars eller tjuv kolla i stuska manualen där fins lat hundar.

mvh jens


Som Jens beskriver så kan det bli mer än 3%. På havsnivå kan ju tex trycket i sig variera mellan ca 970-1030, det är rätt signifikant skillnad i densitet, utan att ens ha tagit tempen i beaktning. När jag jobbade med motorutveckling så planerade jag provningen efter SMHIs ambientrycksprognos om det gick, för att få bra kvalitet på mätresultaten, men då var det ju betydligt högre noggrannhetskrav än det man pratar om här...

Finns många ställen man an beräkna atmosfärstrycket sfa höjd, det följer en standardiserad formel rätt bra.

https://www.mide.com/pages/air-pressure ... calculator


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010