Var får man tag i rullar till inertia dyno?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Var får man tag i rullar till inertia dyno?

Inlägg av Holländaren »

Jag och några kompisar har byggt en bromsbänk för ett par år sen, modellen med hävarm. Vi sköter allt manuellt, alltså blir det i praktiken att vi kör ett varvtal åt gången och hanterar bromsen själv och skriver ner resultatena i excel. Vi får ju ut en kurva till slut men det tar mycket tid och det är svårt att bromsa ettriga 2 taktare, man hinner som inte med med bromsen.

Nu har vi alltså funderat på bygga en inertia dyno så vi kan få en fin kurva i en enda bromsning. Mjukvaran är inga problem och att bygga själva bänken kan inte heller vara några större problem.. Men vi vet inte var vi ska få tag i en vettig rulle så det är som där det har tagit stopp. Det är såklart helst budgetlösningar som gäller, tror att den gamla bänken har kostat kring 2500 och det var mest för att vi investerade i nya bromsdelar på biltema ;)
Det är väl mest moppe och skotermotorer som ska bromsas så vi behöver ingen våldsam stor rulle, men om den skulle funka för 100+ hk vore det ju bra.
Vi har funderat på lastbilsprylar, dvs svänghjul eller fälgar. Dom är ju hyfsad lätta att få tag i men vi vet inte om dom skulle funka, tror dom blir för lätta efter man har drevat ner till ett varvtal dom klarar av att vara på utan att explodera.

Nån som har tips på vad man kan använda, eller vad det skulle kosta på ett ungefär att måttbeställa en rulle nånstans (och var isf)?
Ca mått som borde funka är 30 cm diameter och 30-40 bred, en massiv stålrulle då alltså som hamnar på ca 200 kg. Får vara smalare med lite större diameter också.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Var får man tag i rullar till inertia dyno?

Inlägg av loop »

Metallåtervinningen skulle jag börja på. Finns andra saker som har stora tunga roterande delar. Som tex tåg, kvarnar, pumpar, tröskverk, kraftverk osv. Äldre stora elmotorer är rätt massiva och kan ha en tung rotor.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Var får man tag i rullar till inertia dyno?

Inlägg av hauge »

jo..nått i den stilen tänker jag också

nått stort tungt och runt. Man måste ju inte ha rullen som tröghetsmoment, utan rullen kan ju driva en extern roterande massa
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Var får man tag i rullar till inertia dyno?

Inlägg av DreRacing@ »

StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Var får man tag i rullar till inertia dyno?

Inlägg av StefanM »

mmm tanken med lite större lastbilshjul är ju god men man kanske ska tänka på vad de tål för varvtal..................
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Var får man tag i rullar till inertia dyno?

Inlägg av Holländaren »

Jo det är ju det.. Man vill ju då inte snurra dom i några 14000 varv iaf ;) Finns nog kanske inte många grejer man vill ha i dom varven å andra sidan. Men man måste dreva ner så mycket att dom antagligen blir för lätta.
Men jag har fått nys om några rullar från nån halvstor falsmaskin, ca 25 cm diameter och en meter långa och alltså massiva. Har räknat lite på dom och dom ska nog funka bra till det vi behöver även om vi drevar ner reält. Nu var det bara att dom inte riktig visste var dom låg nånstans men det borde ju lösa sig förr eller senare :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Var får man tag i rullar till inertia dyno?

Inlägg av Kadett4wd »

jag är i startgroparna att bygga en egen motorcykel/moped dyno.
Nu har jag det så pass förspänt att jag svarvar mina egna rullar ;)
Men jag tänkte tipsa om att gå på stor diam.
du får hög inertia samt bättre fäste och mindre förluster eftersom däcket deformeras mindre.
Samt enklare att lagra den, en lång rulle kan om man har otur 'ge sig' lite på mitten vid högre varvtal och skapa vibrationer mm mm.

Jag tänkte bygg min i stil med 500mm i diam och 200mm brett.
Då även lättrad yta så däcket greppar bra.
Jag kommer såga hål i golvet och fälla ned den om jag förverkligar idéerna.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Var får man tag i rullar till inertia dyno?

Inlägg av Holländaren »

Jo stor diameter är nästan ett måste. En sån rulle som du pratar om borde ju funka hyfsat till det jag ska ha den till..
Vad tror du att man törs varva en rulle med dom måtten?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Var får man tag i rullar till inertia dyno?

Inlägg av Kadett4wd »

jag har inte kollat det, men säg du lägger toppvarv på en 'hastighet' av max 200km/h
ett 500mm stort hjul har 1570mm (1000/1.57m)
det rullar således ~637varv på en kilometer.
Åker man 100kilometer i timmen så har juh hjulet snurrat 63700rpm.
Men vi är intresserade av minuten.
63700/60=1061rpm.
Och mao 2122rpm i 200km/h

runt 2000rpm tror jag är lungt om man har balanserat upp det så noga man kan.
Och moppebromsning blir juh sällan mer än ~130km/h

Balansering tänkte jag göra på plats, först väger man så allt ligger i våg, sen med rentvättade lager så det rullar lätt så borde man ganska enkelt se vart obalans sitter.
Sen är det bara fetta in lagren igen, eller om man kör olja för mindre friktion.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Var får man tag i rullar till inertia dyno?

Inlägg av Erland Cox »

Det finns en 1 meter bred rulle med ca 0,5 meter i diameter från nån entrepenadmaskin på en industriskrot här nere.
Komplett med ram runt och lager till rullen. Den hade varit perfekt till en mc inertia dyno.

Erland
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: Var får man tag i rullar till inertia dyno?

Inlägg av Henrik Braun »

Ska den vara för vevaxel eller att köra hjulet på? Är det för hjulet är ju inte varvet så farligt.
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Var får man tag i rullar till inertia dyno?

Inlägg av Holländaren »

Jag tänkte ha den på vevaxeln, men den behöver inte sitta direkt på veven utan man kan dreva ner för att få ner varvtalet. Men ju mer man drevar ner desto större rulle behöver man..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Var får man tag i rullar till inertia dyno?

Inlägg av Kadett4wd »

Ok,, Jag fick för mig du skulle ha för hjulen, det finns juh en sida om några pojkar i norr(luleå?)
NDA tror jag de kallar sig, Nordic Dyno Association.
Håller på med bubblor, kanske finns han aktiv här på forumet?
De har två tåghjul som vikter med en växellåda mellan så maxvarvet på dessa blir 2000rpm.
Tror diam var 900mm om jag minns rätt.
De har även skrivit egen mjukvara som jag är intresserad av.

Tyvärr med all form av växeländring så får man extra friktionsförluster(svåra att mäta).
Men är det för eget intresse spelar det inte så stor roll, det är skillnaderna man är ute efter då man justerar, så konskekvens är det viktiga.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar