Forslag til forbedringer i en B230FT 446 whp?
Forslag til forbedringer i en B230FT 446 whp?
Her er delene jeg har brukt:
B230FT bunndel
H-profil
Std. kolvar
Std. 530 topp
Dobble ventilfjærer
KLR t3 kamaksel
KL grenrør
Tial V44 Wastegate
Std. innsug
1400cc spridare
Vipec V44 sprut
Garrett GTX3071R
E85
2 bar laddtrykk
30 grader Tenning
Hva syns dere om effekt og momentkurve? Hvordan få ut mer?
Forsøkte ikke mer ladd enn 2 bar. Usikker på hva originalkolvar klarer
B230FT bunndel
H-profil
Std. kolvar
Std. 530 topp
Dobble ventilfjærer
KLR t3 kamaksel
KL grenrør
Tial V44 Wastegate
Std. innsug
1400cc spridare
Vipec V44 sprut
Garrett GTX3071R
E85
2 bar laddtrykk
30 grader Tenning
Hva syns dere om effekt og momentkurve? Hvordan få ut mer?
Forsøkte ikke mer ladd enn 2 bar. Usikker på hva originalkolvar klarer
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Forslag til forbedringer i en B230FT 446 whp?
Tycker det var bra med effekt och trevligt register för att vara orginal 530-topp, en portning och ev lite större ventiler så sparkar du nog igång turbon snabbare och det borde bli bättre effekt på samma laddtryck om inte turbon börjar mota!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Forslag til forbedringer i en B230FT 446 whp?
Hur ser laddtrycks-kurvan ut? "2 bar" köper jag inte riktigt då effekten är i stort densamma från 4500 till 7000 rpm. Ungefär som att du bottnar kompressorn på turbon, hur stor är inducern?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Forslag til forbedringer i en B230FT 446 whp?
En portad topp väcker liv i denna skapelse.
Av en händelse så har jag en nytillverkad 530 "drifting" topp till övers
Men bra drag i maskinen ändå vill jag påstå
Av en händelse så har jag en nytillverkad 530 "drifting" topp till övers
Men bra drag i maskinen ändå vill jag påstå
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Forslag til forbedringer i en B230FT 446 whp?
mattias skrev:Hur ser laddtrycks-kurvan ut? "2 bar" köper jag inte riktigt då effekten är i stort densamma från 4500 till 7000 rpm. Ungefär som att du bottnar kompressorn på turbon, hur stor är inducern?
Den holdt stabilt ladd på 2 bar helt ut, har ikke kurven.
GTX3071R
Compressor Specs
-Anti surge 0.60 A/R ported shroud compressor housing 4" inlet 2" outlet
-58-trim billet compressor wheel 2.13/2.81, 54.1mm inducer
Turbine Specs
-60.0mm 84-trim GT30 turbine Wheel
-AR 1.06
Kurvene så annerledes ut med 2.5 mm lyft på insug på kam som KL oppgir, så justerte litt lavere.
Hadde noe tidligere ladetrykk på 2.5 mm, både effekt og moment tidligere, men effekt falt også tidligere.
Fikk effekten så jevn/holde helt til 7000 ved justering av tenning og kamaxel
Re: Forslag til forbedringer i en B230FT 446 whp?
Jag tror nog en topp från Tommy skulle väcka upp motorn en del på varv.
Men 54 mm kompressor räcker inte så mycket längre.
Tror inte motorn gillar så liten avgasdel och turbin heller, men men.
Mätt avgasmottryck?
Men 54 mm kompressor räcker inte så mycket längre.
Tror inte motorn gillar så liten avgasdel och turbin heller, men men.
Mätt avgasmottryck?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Forslag til forbedringer i en B230FT 446 whp?
Har funderat en del på denna motorn.
Det är imponerande siffror du fått ut med std topp.
Med tanke på att dom std är totalt värdelösa (inte riktigt givetvis, men nästan).
Skulle man teoretiskt räkna på detta skulle du bli tvungen att ladda närmare 3,5bar för att nå detta.
Men då räknade jag på en grundmotoreffekt på 125hk. Du har ju bytt kamaxel och grenrör så den kanske ger 160hk som sug i bästa fall.
Då ger den 480hk på 2bar teoretiskt (i motorn).
Har du sen en topp från årsmodellerna 89-90 så är detta helt möjligt skulle jag vilja påstå.
Skall bli kul när man får egen bromsbänk. Då banan hehe
Det är imponerande siffror du fått ut med std topp.
Med tanke på att dom std är totalt värdelösa (inte riktigt givetvis, men nästan).
Skulle man teoretiskt räkna på detta skulle du bli tvungen att ladda närmare 3,5bar för att nå detta.
Men då räknade jag på en grundmotoreffekt på 125hk. Du har ju bytt kamaxel och grenrör så den kanske ger 160hk som sug i bästa fall.
Då ger den 480hk på 2bar teoretiskt (i motorn).
Har du sen en topp från årsmodellerna 89-90 så är detta helt möjligt skulle jag vilja påstå.
Skall bli kul när man får egen bromsbänk. Då banan hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Forslag til forbedringer i en B230FT 446 whp?
När får du ihop bromsbänken Tommy ?
Re: Forslag til forbedringer i en B230FT 446 whp?
Synes at det var imponerende.960 skrev: Hva syns dere om effekt og momentkurve? Hvordan få ut mer?
Forsøkte ikke mer ladd enn 2 bar. Usikker på hva originalkolvar klarer
Hvis det var min motor så hadde jeg oppgradert til en velportet 530 topp med store eksosventiler og dysehull samt E-manifold.
Re: Forslag til forbedringer i en B230FT 446 whp?
Takker for tilbakemeldinger!
Visste ikke at toppen hadde så mye betydning på disse, ellers hadde jeg skiftet den også.
Bremset den i fjor høst på 98 okt, std. kam og std ventilfjærer
Måtte helt ned på 12 grader tenning på 1.7 bar. GT3071 og ikke GTX
Dette har holdt til å kjøre på isen i vinter, men ble for lite på asfalt
Visste ikke at toppen hadde så mye betydning på disse, ellers hadde jeg skiftet den også.
Bremset den i fjor høst på 98 okt, std. kam og std ventilfjærer
Måtte helt ned på 12 grader tenning på 1.7 bar. GT3071 og ikke GTX
Dette har holdt til å kjøre på isen i vinter, men ble for lite på asfalt
Re: Forslag til forbedringer i en B230FT 446 whp?
Tommy Luhr skrev:Har funderat en del på denna motorn.
Det är imponerande siffror du fått ut med std topp.
Med tanke på att dom std är totalt värdelösa (inte riktigt givetvis, men nästan).
Skulle man teoretiskt räkna på detta skulle du bli tvungen att ladda närmare 3,5bar för att nå detta.
Men då räknade jag på en grundmotoreffekt på 125hk. Du har ju bytt kamaxel och grenrör så den kanske ger 160hk som sug i bästa fall.
Då ger den 480hk på 2bar teoretiskt (i motorn).
Har du sen en topp från årsmodellerna 89-90 så är detta helt möjligt skulle jag vilja påstå.
Skall bli kul när man får egen bromsbänk. Då banan hehe
Har brukt det rimeligste KL grenrøret
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod ... enror.html
Hele motoren inkl. topp er fra 1997
Kan en portet 530 måle seg med en portet 531 hvis jeg skal bytte?
Hva er prisen på en portet 530?
Har bestilt LS coiler for å få kjørt antilag i tillegg. Har brukt coil fra golf 4 og kjører wasted spark nå.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Forslag til forbedringer i en B230FT 446 whp?
531 flödar mer än 530 men det krävs en del kamaxel för att du ska behöva flödet.
530 flödar väldigt dåligt in original.
Portning kostar från 5000:- + material som ventiler, styrningar osv.
Erland
530 flödar väldigt dåligt in original.
Portning kostar från 5000:- + material som ventiler, styrningar osv.
Erland
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Forslag til forbedringer i en B230FT 446 whp?
Tommy!
Jag blev nyfiken. toppar från 89-90 ska dom vara sämre?
Jag hade för ett par veckor sedan 5 st 530 toppar i garaget
från olika årgångar. såg att en topp gjuten 89 (om jag minns
korrekt) hade lite högre innerradie på avgas? Det i min "bok"
bör ju vara ett bättre ämne?
//Robban
Jag blev nyfiken. toppar från 89-90 ska dom vara sämre?
Jag hade för ett par veckor sedan 5 st 530 toppar i garaget
från olika årgångar. såg att en topp gjuten 89 (om jag minns
korrekt) hade lite högre innerradie på avgas? Det i min "bok"
bör ju vara ett bättre ämne?
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Forslag til forbedringer i en B230FT 446 whp?
Om noen har en 3.15 utveksling til 1031 å selge så er jeg interessert.
Ble for kort 3 gir på rudskogen og for langt opp til 4
Ble for kort 3 gir på rudskogen og for langt opp til 4
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Forslag til forbedringer i en B230FT 446 whp?
Jag påstår tvärtom:)Robert Markström skrev:Tommy!
Jag blev nyfiken. toppar från 89-90 ska dom vara sämre?
Jag hade för ett par veckor sedan 5 st 530 toppar i garaget
från olika årgångar. såg att en topp gjuten 89 (om jag minns
korrekt) hade lite högre innerradie på avgas? Det i min "bok"
bör ju vara ett bättre ämne?
//Robban
89-90 topparna är snyggare och klarar mer mos:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169