Volvo 142 16v turbo 485whp/567wnm @1,32bar
Volvo 142 16v turbo 485whp/567wnm @1,32bar
Mappade min bil idag i bänken.
Blev tyvärr bara 3svep då jag rasade stödlagret till kardanen på första svepet.
Laddet sjunker ca 0,1bar på varv så det ska fixas till och ge den lite mer tändning.
Ligger på 18gr på 1,3bar.
Får säga att jag är rätt nöjd med denna effekten. Men ska nog gå att klämma ur 500whp.
Men känns ändå att den här effekten räck till gata.
B230fk block
smidda wiseco kolvar
h profilstakar
hemma filad 16v topp
36insugs ventiler/original avgas
andra kammar
e85
holset h1e 54in/65ut 14avgashus.
Bromsade förra motorn till 404whp/491wnm @1,7bar med samma turbo och i samma bänk.
Så det är rätt mkt mer effekt på betydligt lägre ladd.
grafen till varvtalet stämmer inte riktig varvar till 7500rpm.
Kom gärna med feedback.
Blev tyvärr bara 3svep då jag rasade stödlagret till kardanen på första svepet.
Laddet sjunker ca 0,1bar på varv så det ska fixas till och ge den lite mer tändning.
Ligger på 18gr på 1,3bar.
Får säga att jag är rätt nöjd med denna effekten. Men ska nog gå att klämma ur 500whp.
Men känns ändå att den här effekten räck till gata.
B230fk block
smidda wiseco kolvar
h profilstakar
hemma filad 16v topp
36insugs ventiler/original avgas
andra kammar
e85
holset h1e 54in/65ut 14avgashus.
Bromsade förra motorn till 404whp/491wnm @1,7bar med samma turbo och i samma bänk.
Så det är rätt mkt mer effekt på betydligt lägre ladd.
grafen till varvtalet stämmer inte riktig varvar till 7500rpm.
Kom gärna med feedback.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Volvo 142 16v turbo 485whp/567wnm @1,32bar
jag tror nog din turbo närmar sig botten vid den effekten
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 346
- Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
- Ort: Dalsland
Re: Volvo 142 16v turbo 485whp/567wnm @1,32bar
Kul att den lämnar effekt mycket också.. hur klarar du att mappa fram så mycket på gata.. min bil har mindre effekt än din men de är ju hopplöst med fäste
vad mycket har du kvar på spridarna vid denna effekten?
vad mycket har du kvar på spridarna vid denna effekten?
Re: Volvo 142 16v turbo 485whp/567wnm @1,32bar
Mina 1200cc spridare ligger på 87% med 4bars grundtryck.
Det tuggar lite när man drar på trean. Det gäller bara att köra på bra asfalt.
Det tuggar lite när man drar på trean. Det gäller bara att köra på bra asfalt.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo 142 16v turbo 485whp/567wnm @1,32bar
Det ser ju ut att vara en riktigt fin nästan linjär effektkurva utan ketchupeffekt.
Erland
Erland
Re: Volvo 142 16v turbo 485whp/567wnm @1,32bar
Motorn går riktigt fint att köra med. Inget spinn i 3:an. Men launch controll med start i 2:an är det absolut noll fäste.
Nån som vet vad min turbo klarar i effekt?
Nån som vet vad min turbo klarar i effekt?
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo 142 16v turbo 485whp/567wnm @1,32bar
Det finns det bara ett sätt att ta reda på, och du vet vilket
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Volvo 142 16v turbo 485whp/567wnm @1,32bar
Svår fråga att svara på då olika bänkar visar väldigt olika effekter... i min bänk skulle din turbo inte räcka till 485whp ens. Typ 60 för mycket
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Re: Volvo 142 16v turbo 485whp/567wnm @1,32bar
Nu har den varit i bänken igen. Vet inte om bänken visade fel förra gången för det blev lite mindre effekt nu men känns ändå som att den går bättre.
Nu är turbon bottnad. Laddtrycks ventilen går på 80% DC nu så den orkar inte ladda mer.
Blev rätt bra register.
Varvar 7500 i verkligheten.
Nu är turbon bottnad. Laddtrycks ventilen går på 80% DC nu så den orkar inte ladda mer.
Blev rätt bra register.
Varvar 7500 i verkligheten.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Re: Volvo 142 16v turbo 485whp/567wnm @1,32bar
Sitter och försöker tolka dina kurvor...men får inte ihop det.
På första pappret korsar vrid och effekt vid 4000rpm och inga Y-skalor stämmer med dina siffror.
På andra pappret korsar de vid 7000 ungefär och det stämmer nästan. Ska ju korsa vid 7140rpm och du säger själv att varvtalet inte stämmer. Svårt att få en bra analys då. Effekten stämmer säkert då men vridet borde vara lite lägre eftersom du har högre varvtal.
Väldigt imponerande siffror annars i övrigt. Bra jobbat!
På första pappret korsar vrid och effekt vid 4000rpm och inga Y-skalor stämmer med dina siffror.
På andra pappret korsar de vid 7000 ungefär och det stämmer nästan. Ska ju korsa vid 7140rpm och du säger själv att varvtalet inte stämmer. Svårt att få en bra analys då. Effekten stämmer säkert då men vridet borde vara lite lägre eftersom du har högre varvtal.
Väldigt imponerande siffror annars i övrigt. Bra jobbat!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Volvo 142 16v turbo 485whp/567wnm @1,32bar
På förra pappret så var skalningen lite konstig så är därför dom korsar så tidigt.
Om Filip ser det kan du ju fylla i med lite info.
Om Filip ser det kan du ju fylla i med lite info.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo 142 16v turbo 485whp/567wnm @1,32bar
Hej,
Jag ska exportera ut data från den fösta körningen så vi får de i samma format.
Ang. bänkens repeternoggranhet är det inte så mycket som ska kunna ställa till det mellan denna och förra körningen.
Sebbe, visst kör du samma hjul osv. som sist? Bränslekvalité? Visst påverkar nedspänningstrycket mot rullen men tro inte det skall
skilja så mycket mellan hur i spände det nu och sist.
Jag ska exportera ut data från den fösta körningen så vi får de i samma format.
Ang. bänkens repeternoggranhet är det inte så mycket som ska kunna ställa till det mellan denna och förra körningen.
Sebbe, visst kör du samma hjul osv. som sist? Bränslekvalité? Visst påverkar nedspänningstrycket mot rullen men tro inte det skall
skilja så mycket mellan hur i spände det nu och sist.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Volvo 142 16v turbo 485whp/567wnm @1,32bar
Jag körde med samma hjul som sist. Tankade precis innan jag körde upp till dig. Tankade på Preem som jag brukar göra.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo 142 16v turbo 485whp/567wnm @1,32bar
Ok,
Tar mig friheten att ladda upp det två aktuella diagrammen.
Det första från den tidigare körningen med högre effekt och kardanproblemen.
Det andra från körningen nu i helgen.
Tar mig friheten att ladda upp det två aktuella diagrammen.
Det första från den tidigare körningen med högre effekt och kardanproblemen.
Det andra från körningen nu i helgen.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Volvo 142 16v turbo 485whp/567wnm @1,32bar
Testade ni att köra bilen på samma tryck som förra gången ?
Om jag inte ser fel på diagrammen så har du mer effekt upp till ca. 4500 Rpm. vilket kan förklara att bilen känns starkare.
Över det varvtalet tror jag turbon storknar helt på det högre trycket.
Vad blev insugnings tempen nu ?
Om jag inte ser fel på diagrammen så har du mer effekt upp till ca. 4500 Rpm. vilket kan förklara att bilen känns starkare.
Över det varvtalet tror jag turbon storknar helt på det högre trycket.
Vad blev insugnings tempen nu ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo