Kalibrerings fråga!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: fre aug 06, 2010 5:54 pm
Kalibrerings fråga!
Tja!
Håller på och bromsar förfult men jag tycker att jag får så låga siffror på min rullandelandsväg. Undrar om jag gjort rätt vid kalibreringen. Så här har jag gjort.
Häng på en känd vikt (40kg) 1meter från centrum från bromsen. Lastcellen sitter 40cm från centrum broms. 40kg=392Nm. Efter som lastcellen sitter 40cm från bromsen så multipliceras 392Nm med 0,4 = 157Nm.
Gör jag rätt?? Sen så spelar värme, lufttryck mm in.
Håller på och bromsar förfult men jag tycker att jag får så låga siffror på min rullandelandsväg. Undrar om jag gjort rätt vid kalibreringen. Så här har jag gjort.
Häng på en känd vikt (40kg) 1meter från centrum från bromsen. Lastcellen sitter 40cm från centrum broms. 40kg=392Nm. Efter som lastcellen sitter 40cm från bromsen så multipliceras 392Nm med 0,4 = 157Nm.
Gör jag rätt?? Sen så spelar värme, lufttryck mm in.
Saab power!
Re: Kalibrerings fråga!
Enklast är om du gör en enhets analys då du räknar.
Du har 392Nm vridmoment och vill veta kraften(N) på ett avstånd 0.4 meter från centrum.
Nm x m = Nm2, Nm / m = N
alltså skall du dela med avståndet från centrum.
392 / 0,4 = 980N
Mvh
Micke Jons
Du har 392Nm vridmoment och vill veta kraften(N) på ett avstånd 0.4 meter från centrum.
Nm x m = Nm2, Nm / m = N
alltså skall du dela med avståndet från centrum.
392 / 0,4 = 980N
Mvh
Micke Jons
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Re: Kalibrerings fråga!
40kg blir väl 392,8Nm
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: fre aug 06, 2010 5:54 pm
Re: Kalibrerings fråga!
Jag ska ju kalibrera med enheten Nm och har jag fattat rätt om att den uträkningen jag har gjort är rätt??
Saab power!
Re: Kalibrerings fråga!
Du gör rätt men räknar fel.
Som Jons säger, du ska dela med avståndet, inte multiplicera.
Vikten har ju en hävarm mot lastcellen så cellen känner en högre kraft än vad vikten ger i sig själv.
Som Jons säger, du ska dela med avståndet, inte multiplicera.
Vikten har ju en hävarm mot lastcellen så cellen känner en högre kraft än vad vikten ger i sig själv.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Kalibrerings fråga!
Din lastcell(givare) mäter N dvs kraft. Du vill kalibrera mätvärdet som den visar och hänger därför dit en känd vikt.Jag ska ju kalibrera med enheten Nm och har jag fattat rätt om att den uträkningen jag har gjort är rätt??
Din kalibreringskonstant räknas då ut genom att jämföra uppmätta kraften med den teoretiskt uträknade utifrån den kända vikten.
Sen är det viktigt att armen du hänger vikten på är horisontell, annars får du inte rätt förhållande.
För att mäta vridmomentet som bilen ger mot rullarna får du ta den kraft som lastcellen visar och multiplicera med avståndet från centrum som lastcellen sitter på.
/Jons
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Kalibrerings fråga!
en rullande landsväg mäter väl bara accelration på rullen per tidsenhet.
man måste bara veta vikten på rullen.
man måste bara veta vikten på rullen.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Kalibrerings fråga!
Vad har du för programvara och vad anger du när du kalibrerar?
Ex på min broms gör jag följande.
Hänger på kalibreringsarmen och en känd vikt. Jag vet vad detta blir i Nm, mäter spänningen på lastcellen och anger detta värde och Nm i programmet.
Plockar av vikterna och armen och gör en kalibrering av noll Nm.
Repeterar ovan ett par gånger för att se att inget konstigt uppstår.
Om jag nu flyttar lastcellen längre ut och gör en ny kalibrering så ändras spänningen som lastcellen ger vid ett givet vridmoment men efter kalibreringen så blir slutresultatet ändå samma.
Så var lastcellen sitter är ointressant i kalibrerings hänsyn om man inte har något konstigt begränsning i programvaran man använder. Dock så styr lastcellen placering hur många Nm man kan mäta.
/Christer
Ex på min broms gör jag följande.
Hänger på kalibreringsarmen och en känd vikt. Jag vet vad detta blir i Nm, mäter spänningen på lastcellen och anger detta värde och Nm i programmet.
Plockar av vikterna och armen och gör en kalibrering av noll Nm.
Repeterar ovan ett par gånger för att se att inget konstigt uppstår.
Om jag nu flyttar lastcellen längre ut och gör en ny kalibrering så ändras spänningen som lastcellen ger vid ett givet vridmoment men efter kalibreringen så blir slutresultatet ändå samma.
Så var lastcellen sitter är ointressant i kalibrerings hänsyn om man inte har något konstigt begränsning i programvaran man använder. Dock så styr lastcellen placering hur många Nm man kan mäta.
/Christer
Re: Kalibrerings fråga!
Räknar ni med stångens vikt som ni hänger "en känd vikt" på?
Eller är den försummbar?
Eller är den försummbar?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Kalibrerings fråga!
Kalibreringsarmens vikt måste räknas med om den demonteras efter kalibreringen.
/Christer
/Christer
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: fre aug 06, 2010 5:54 pm
Re: Kalibrerings fråga!
Tja!
Jag kör med sportdevices program Sportdyno37. I deras manual på sidan 38 visar dom hur kalibreringen ska gå till väga.
http://www.sportdevices.com/download/sp ... 37-eng.pdf
Jag tycker att jag gör som det står men bilarna jag kör blir det så dåliga siffror på. Någon som kör med samma program??
Jag kör med sportdevices program Sportdyno37. I deras manual på sidan 38 visar dom hur kalibreringen ska gå till väga.
http://www.sportdevices.com/download/sp ... 37-eng.pdf
Jag tycker att jag gör som det står men bilarna jag kör blir det så dåliga siffror på. Någon som kör med samma program??
Saab power!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Kalibrerings fråga!
får man undra vad för broms du har i din bänk? thelma?
och vad väger dina rullar?
och vad väger dina rullar?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Kalibrerings fråga!
Gör som det står i manualen och räkna inte en massa på avståndet till lastcellen. Kolla så varvtalet på rullen stämmer med verkligheten. Samma sak med tröghetsmomentet på rullen.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: fre aug 06, 2010 5:54 pm
Re: Kalibrerings fråga!
jacobson_se<< Om jag fattar det rätt nu så är det längden på kalibrerings armen man ska skriva i, då blir det mycket låga värden.
DreRacing@<< Ja det är en thelma jag har. Det är 4 st rullar totalt och dom väger runt 100kg/st.
DreRacing@<< Ja det är en thelma jag har. Det är 4 st rullar totalt och dom väger runt 100kg/st.
Saab power!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Kalibrerings fråga!
Hur styr du thelman? jag har också thelma på min bänk men ingen styrning.
men mina rullar är tunga så jag kan använda den som accelrationsbänk utan bromsen...
men han man mycket effekt blir det lite kort svep
men mina rullar är tunga så jag kan använda den som accelrationsbänk utan bromsen...
men han man mycket effekt blir det lite kort svep