Kalibrerings fråga!

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Pettersson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre aug 06, 2010 5:54 pm

Kalibrerings fråga!

Inlägg av Pettersson »

Tja!
Håller på och bromsar förfult men jag tycker att jag får så låga siffror på min rullandelandsväg. Undrar om jag gjort rätt vid kalibreringen. Så här har jag gjort.
Häng på en känd vikt (40kg) 1meter från centrum från bromsen. Lastcellen sitter 40cm från centrum broms. 40kg=392Nm. Efter som lastcellen sitter 40cm från bromsen så multipliceras 392Nm med 0,4 = 157Nm.
Gör jag rätt?? Sen så spelar värme, lufttryck mm in.
Saab power!
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: Kalibrerings fråga!

Inlägg av m00jons »

Enklast är om du gör en enhets analys då du räknar.

Du har 392Nm vridmoment och vill veta kraften(N) på ett avstånd 0.4 meter från centrum.

Nm x m = Nm2, Nm / m = N

alltså skall du dela med avståndet från centrum.
392 / 0,4 = 980N

Mvh
Micke Jons
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kalibrerings fråga!

Inlägg av The »

40kg blir väl 392,8Nm
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Pettersson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre aug 06, 2010 5:54 pm

Re: Kalibrerings fråga!

Inlägg av Pettersson »

Jag ska ju kalibrera med enheten Nm och har jag fattat rätt om att den uträkningen jag har gjort är rätt??
Saab power!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Kalibrerings fråga!

Inlägg av Pacman »

Du gör rätt men räknar fel.
Som Jons säger, du ska dela med avståndet, inte multiplicera.
Vikten har ju en hävarm mot lastcellen så cellen känner en högre kraft än vad vikten ger i sig själv.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: Kalibrerings fråga!

Inlägg av m00jons »

Jag ska ju kalibrera med enheten Nm och har jag fattat rätt om att den uträkningen jag har gjort är rätt??
Din lastcell(givare) mäter N dvs kraft. Du vill kalibrera mätvärdet som den visar och hänger därför dit en känd vikt.
Din kalibreringskonstant räknas då ut genom att jämföra uppmätta kraften med den teoretiskt uträknade utifrån den kända vikten.
Sen är det viktigt att armen du hänger vikten på är horisontell, annars får du inte rätt förhållande.

För att mäta vridmomentet som bilen ger mot rullarna får du ta den kraft som lastcellen visar och multiplicera med avståndet från centrum som lastcellen sitter på.

/Jons
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Kalibrerings fråga!

Inlägg av DreRacing@ »

en rullande landsväg mäter väl bara accelration på rullen per tidsenhet.
man måste bara veta vikten på rullen.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Kalibrerings fråga!

Inlägg av jacobson_se »

Vad har du för programvara och vad anger du när du kalibrerar?
Ex på min broms gör jag följande.
Hänger på kalibreringsarmen och en känd vikt. Jag vet vad detta blir i Nm, mäter spänningen på lastcellen och anger detta värde och Nm i programmet.
Plockar av vikterna och armen och gör en kalibrering av noll Nm.
Repeterar ovan ett par gånger för att se att inget konstigt uppstår.

Om jag nu flyttar lastcellen längre ut och gör en ny kalibrering så ändras spänningen som lastcellen ger vid ett givet vridmoment men efter kalibreringen så blir slutresultatet ändå samma.

Så var lastcellen sitter är ointressant i kalibrerings hänsyn om man inte har något konstigt begränsning i programvaran man använder. Dock så styr lastcellen placering hur många Nm man kan mäta.

/Christer
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Kalibrerings fråga!

Inlägg av fugazi »

Räknar ni med stångens vikt som ni hänger "en känd vikt" på?
Eller är den försummbar?
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Kalibrerings fråga!

Inlägg av jacobson_se »

Kalibreringsarmens vikt måste räknas med om den demonteras efter kalibreringen.

/Christer
Pettersson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre aug 06, 2010 5:54 pm

Re: Kalibrerings fråga!

Inlägg av Pettersson »

Tja!

Jag kör med sportdevices program Sportdyno37. I deras manual på sidan 38 visar dom hur kalibreringen ska gå till väga.
http://www.sportdevices.com/download/sp ... 37-eng.pdf
Jag tycker att jag gör som det står men bilarna jag kör blir det så dåliga siffror på. Någon som kör med samma program??
Saab power!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Kalibrerings fråga!

Inlägg av DreRacing@ »

får man undra vad för broms du har i din bänk? thelma?
och vad väger dina rullar?
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Kalibrerings fråga!

Inlägg av jacobson_se »

Gör som det står i manualen och räkna inte en massa på avståndet till lastcellen. Kolla så varvtalet på rullen stämmer med verkligheten. Samma sak med tröghetsmomentet på rullen.
Pettersson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre aug 06, 2010 5:54 pm

Re: Kalibrerings fråga!

Inlägg av Pettersson »

jacobson_se<< Om jag fattar det rätt nu så är det längden på kalibrerings armen man ska skriva i, då blir det mycket låga värden.

DreRacing@<< Ja det är en thelma jag har. Det är 4 st rullar totalt och dom väger runt 100kg/st.
Saab power!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Kalibrerings fråga!

Inlägg av DreRacing@ »

Hur styr du thelman? jag har också thelma på min bänk men ingen styrning.
men mina rullar är tunga så jag kan använda den som accelrationsbänk utan bromsen...
men han man mycket effekt blir det lite kort svep
Skriv svar