Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
RaRo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån dec 03, 2007 8:07 pm
Ort: Sundsvall

Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar

Inlägg av RaRo »

Var och bromsade bilen en andra gång med ny turbo i söndags en Bw 482 laddar 2.5bar.

M50b32
Cat Cams cammar 275 grader,vanos på insug
Portad topp med större ventiler
s50 spjäll
Turbo Bw 482 2.5 bar på toppen

Här är resultatet
Bild

De nedre graferna är gamla en turbon en Bulls Eye 380 och ca 2 bars laddtryck.

En liten film från ett svep:
http://youtu.be/wSSm5hmkukc

Kan skriva en spec senare om ni är intresserade :D
RonnyO
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: mån maj 02, 2011 11:21 pm

Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar

Inlägg av RonnyO »

Ojsan, mycket mos. Jag gissar att den varvar några 1000 varv till? Eller i vilket sammanhang har man annars nytta av ett register på 1000-1200 rpm?
RaRo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån dec 03, 2007 8:07 pm
Ort: Sundsvall

Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar

Inlägg av RaRo »

Jo brukar varva den till 8000 när jag åker, finns ju skapligt med mos från 5500 så funkar rätt bra.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

fin effekt!

vilka kamaxlar va det i den och gärna lite bilder på motorn mm skulle va kul att se :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar

Inlägg av Mattias J »

All info om denna är välkommen :D
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
RaRo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån dec 03, 2007 8:07 pm
Ort: Sundsvall

Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar

Inlägg av RaRo »

En ungefärlig spec:
330 vevaxel
Supertech 87 mm kolvar med djupare ventilurtag
H-profilstakar
Coperring topppackning
Acl lager
Egen portad topp
1mm större ventiler
Supertech ventilfjädrar och retrainers
Cat cams Kamaxlar 275 grader och 11.15 i lyft
S50 spjällhus
Eget plenum
Eget grenrör
Arp bult till topp och ramlager.
Borg Warner turbo 82mm billet med 1.25 avgashus.
3,5tums avgsrör med 2 dämpare.

Det var väll ungefär allt :)

Vi började och skulle varva lite mer i bänken men tyvärr gillar inte zf lådorna från 525 den här effekten så den sprack .
Bytte till en ny låda men den gick oxå sönder efter kanske 8 svep.
Kan till lägga att den är bromsad på 4 ran pga att det sitter ett lite för lätt svänghjul på bilen, det gillar inte bänken.

Ska montera en 5 växlad låda från 530d får vi se om den håller en stund.
Ett tyngre svänghjul ska också monteras så man kan bromsa på 5an, och kanske bygga ett 4 tums avgassystem,är strax över 4 tum från turbon till under framdörrarna sedan 3.5 tum nu.
Sen kanske man kan bottna turbon :D

Lite bilder:
Bild

Bild

Bild

Bild
Sprucken växellåda :D
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar

Inlägg av Daniel 850 »

hänger inte med på vad svänghjulet skulle spela för roll?

5an borde hålla iaf i bänken när man inte växlar om effekten:)
men på vägen är dom nog döda snabbt:)


//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
RaRo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån dec 03, 2007 8:07 pm
Ort: Sundsvall

Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar

Inlägg av RaRo »

Vet inte exakt vad som gör det, men med liten svängmassa och mycket effekt får dynapack bänkarna svårt att reglera.
Tror det ska komma nån program uppdattering som skulle fixa det..

Lådan är snart på plats iaf så man kan ut och sladda lite ;)
fun bemmer
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tor aug 16, 2007 11:48 am
Ort: Boden

Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar

Inlägg av fun bemmer »

jag och hammarström hade samma problem , vad väger ditt svänghjul?
Johan Olofsson
You can never have too much power, just not enough traction

Ascona mpower http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70715
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar

Inlägg av Ante Karlsson »

Svänghjulet borde inte spela någon större roll.

Med explosivt register så blir det mer typen av bänk som är problemet. Är ju vätska som ska regleras. Och det blir alltid en fördröjning på regleringen på sådana grejer. Ser det ofta i hydrauliksystem inom industrin också.
Sedan kan det såklart göras till ett mindre problem genom hård/mjukvaru justeringar. Men så värst snabba blir de aldrig,jämfört med tex en Eddycurrent retarder.

/Ante
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar

Inlägg av robban »

Ante, det spelar roll. Så är det.

Men det är bara några pid-reglerings parametrar när motorn har dåligt med egen svängmassa, och ska fixas :) Har man hög utväxling så gör det stor skillnad för regleringen oxo. Och det är just kombinationen av dessa två faktorer som tillsammans ibland på vissa fordon sammanfaller. Jag har varit i kontakt med dynapack ang detta och det har blivit fixat.

Beroende på vad man ska ha bilen till men i många fall är det korkat att ha lätt svänghjul tillsammans med ligen 7" och mindr koppling. Räcker oftast med att enbart byta koppligen då massan är lättare och flyttas närmare centrum.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar

Inlägg av Pacman »

Är det korkat att ha låg svängmassa bara för att din bromsbänk har svårigheter att reglera?
Jag tycker snarare att det är korkat att bygga en bil efter hur bromsbänken är beskaffad.
I de flesta motorsporter har man fördelar av rappt gassvar och låg inertia i motorn....och kör man sekventiell låda med fullgasväxling och tändklipp är det en nödvändighet för att få det att funka...framför allt när man växlar neråt!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar

Inlägg av Kadett4wd »

han kanske råkade skriva korkat utan att kategorisera lite.
På en 1115rwhp kan det kanske vara korkat.
Men det används väl inte så ofta i motorsporter där man växlar ned? ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar

Inlägg av robban »

Nä det menar jag inte, läs vad jag skrev igen. I många fall är det dumt att ha för låg massa rent generellt om man vill ha en bil körbar. Pratar nu inte banracebil med seqlåda där allting är stumt monterat, rakskuret och allmänt mycket skrammel som man inte kan leva med om man ska använda bilen till gatkörning. Detta är en gatbil så dra inte paralleller till formel1 det är orättvis jämförelse :)
Som alla vet (som testat) så blir en stark koppling ännu jävligare om man har superlättsvänghjul.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Skriv svar