Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar
Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar
Var och bromsade bilen en andra gång med ny turbo i söndags en Bw 482 laddar 2.5bar.
M50b32
Cat Cams cammar 275 grader,vanos på insug
Portad topp med större ventiler
s50 spjäll
Turbo Bw 482 2.5 bar på toppen
Här är resultatet
De nedre graferna är gamla en turbon en Bulls Eye 380 och ca 2 bars laddtryck.
En liten film från ett svep:
http://youtu.be/wSSm5hmkukc
Kan skriva en spec senare om ni är intresserade
M50b32
Cat Cams cammar 275 grader,vanos på insug
Portad topp med större ventiler
s50 spjäll
Turbo Bw 482 2.5 bar på toppen
Här är resultatet
De nedre graferna är gamla en turbon en Bulls Eye 380 och ca 2 bars laddtryck.
En liten film från ett svep:
http://youtu.be/wSSm5hmkukc
Kan skriva en spec senare om ni är intresserade
Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar
Ojsan, mycket mos. Jag gissar att den varvar några 1000 varv till? Eller i vilket sammanhang har man annars nytta av ett register på 1000-1200 rpm?
Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar
Jo brukar varva den till 8000 när jag åker, finns ju skapligt med mos från 5500 så funkar rätt bra.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar
fin effekt!
vilka kamaxlar va det i den och gärna lite bilder på motorn mm skulle va kul att se
mvh jens
vilka kamaxlar va det i den och gärna lite bilder på motorn mm skulle va kul att se
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar
All info om denna är välkommen
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar
En ungefärlig spec:
330 vevaxel
Supertech 87 mm kolvar med djupare ventilurtag
H-profilstakar
Coperring topppackning
Acl lager
Egen portad topp
1mm större ventiler
Supertech ventilfjädrar och retrainers
Cat cams Kamaxlar 275 grader och 11.15 i lyft
S50 spjällhus
Eget plenum
Eget grenrör
Arp bult till topp och ramlager.
Borg Warner turbo 82mm billet med 1.25 avgashus.
3,5tums avgsrör med 2 dämpare.
Det var väll ungefär allt
Vi började och skulle varva lite mer i bänken men tyvärr gillar inte zf lådorna från 525 den här effekten så den sprack .
Bytte till en ny låda men den gick oxå sönder efter kanske 8 svep.
Kan till lägga att den är bromsad på 4 ran pga att det sitter ett lite för lätt svänghjul på bilen, det gillar inte bänken.
Ska montera en 5 växlad låda från 530d får vi se om den håller en stund.
Ett tyngre svänghjul ska också monteras så man kan bromsa på 5an, och kanske bygga ett 4 tums avgassystem,är strax över 4 tum från turbon till under framdörrarna sedan 3.5 tum nu.
Sen kanske man kan bottna turbon
Lite bilder:
Sprucken växellåda
330 vevaxel
Supertech 87 mm kolvar med djupare ventilurtag
H-profilstakar
Coperring topppackning
Acl lager
Egen portad topp
1mm större ventiler
Supertech ventilfjädrar och retrainers
Cat cams Kamaxlar 275 grader och 11.15 i lyft
S50 spjällhus
Eget plenum
Eget grenrör
Arp bult till topp och ramlager.
Borg Warner turbo 82mm billet med 1.25 avgashus.
3,5tums avgsrör med 2 dämpare.
Det var väll ungefär allt
Vi började och skulle varva lite mer i bänken men tyvärr gillar inte zf lådorna från 525 den här effekten så den sprack .
Bytte till en ny låda men den gick oxå sönder efter kanske 8 svep.
Kan till lägga att den är bromsad på 4 ran pga att det sitter ett lite för lätt svänghjul på bilen, det gillar inte bänken.
Ska montera en 5 växlad låda från 530d får vi se om den håller en stund.
Ett tyngre svänghjul ska också monteras så man kan bromsa på 5an, och kanske bygga ett 4 tums avgassystem,är strax över 4 tum från turbon till under framdörrarna sedan 3.5 tum nu.
Sen kanske man kan bottna turbon
Lite bilder:
Sprucken växellåda
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar
hänger inte med på vad svänghjulet skulle spela för roll?
5an borde hålla iaf i bänken när man inte växlar om effekten:)
men på vägen är dom nog döda snabbt:)
//Wigge
5an borde hålla iaf i bänken när man inte växlar om effekten:)
men på vägen är dom nog döda snabbt:)
//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar
Vet inte exakt vad som gör det, men med liten svängmassa och mycket effekt får dynapack bänkarna svårt att reglera.
Tror det ska komma nån program uppdattering som skulle fixa det..
Lådan är snart på plats iaf så man kan ut och sladda lite
Tror det ska komma nån program uppdattering som skulle fixa det..
Lådan är snart på plats iaf så man kan ut och sladda lite
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 268
- Blev medlem: tor aug 16, 2007 11:48 am
- Ort: Boden
Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar
jag och hammarström hade samma problem , vad väger ditt svänghjul?
Johan Olofsson
You can never have too much power, just not enough traction
Ascona mpower http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70715
You can never have too much power, just not enough traction
Ascona mpower http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70715
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar
Svänghjulet borde inte spela någon större roll.
Med explosivt register så blir det mer typen av bänk som är problemet. Är ju vätska som ska regleras. Och det blir alltid en fördröjning på regleringen på sådana grejer. Ser det ofta i hydrauliksystem inom industrin också.
Sedan kan det såklart göras till ett mindre problem genom hård/mjukvaru justeringar. Men så värst snabba blir de aldrig,jämfört med tex en Eddycurrent retarder.
/Ante
Med explosivt register så blir det mer typen av bänk som är problemet. Är ju vätska som ska regleras. Och det blir alltid en fördröjning på regleringen på sådana grejer. Ser det ofta i hydrauliksystem inom industrin också.
Sedan kan det såklart göras till ett mindre problem genom hård/mjukvaru justeringar. Men så värst snabba blir de aldrig,jämfört med tex en Eddycurrent retarder.
/Ante
Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar
Ante, det spelar roll. Så är det.
Men det är bara några pid-reglerings parametrar när motorn har dåligt med egen svängmassa, och ska fixas Har man hög utväxling så gör det stor skillnad för regleringen oxo. Och det är just kombinationen av dessa två faktorer som tillsammans ibland på vissa fordon sammanfaller. Jag har varit i kontakt med dynapack ang detta och det har blivit fixat.
Beroende på vad man ska ha bilen till men i många fall är det korkat att ha lätt svänghjul tillsammans med ligen 7" och mindr koppling. Räcker oftast med att enbart byta koppligen då massan är lättare och flyttas närmare centrum.
Men det är bara några pid-reglerings parametrar när motorn har dåligt med egen svängmassa, och ska fixas Har man hög utväxling så gör det stor skillnad för regleringen oxo. Och det är just kombinationen av dessa två faktorer som tillsammans ibland på vissa fordon sammanfaller. Jag har varit i kontakt med dynapack ang detta och det har blivit fixat.
Beroende på vad man ska ha bilen till men i många fall är det korkat att ha lätt svänghjul tillsammans med ligen 7" och mindr koppling. Räcker oftast med att enbart byta koppligen då massan är lättare och flyttas närmare centrum.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar
Är det korkat att ha låg svängmassa bara för att din bromsbänk har svårigheter att reglera?
Jag tycker snarare att det är korkat att bygga en bil efter hur bromsbänken är beskaffad.
I de flesta motorsporter har man fördelar av rappt gassvar och låg inertia i motorn....och kör man sekventiell låda med fullgasväxling och tändklipp är det en nödvändighet för att få det att funka...framför allt när man växlar neråt!
Jag tycker snarare att det är korkat att bygga en bil efter hur bromsbänken är beskaffad.
I de flesta motorsporter har man fördelar av rappt gassvar och låg inertia i motorn....och kör man sekventiell låda med fullgasväxling och tändklipp är det en nödvändighet för att få det att funka...framför allt när man växlar neråt!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar
han kanske råkade skriva korkat utan att kategorisera lite.
På en 1115rwhp kan det kanske vara korkat.
Men det används väl inte så ofta i motorsporter där man växlar ned?
På en 1115rwhp kan det kanske vara korkat.
Men det används väl inte så ofta i motorsporter där man växlar ned?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Bmw m50B32 1115Whp - 2.5bar
Nä det menar jag inte, läs vad jag skrev igen. I många fall är det dumt att ha för låg massa rent generellt om man vill ha en bil körbar. Pratar nu inte banracebil med seqlåda där allting är stumt monterat, rakskuret och allmänt mycket skrammel som man inte kan leva med om man ska använda bilen till gatkörning. Detta är en gatbil så dra inte paralleller till formel1 det är orättvis jämförelse
Som alla vet (som testat) så blir en stark koppling ännu jävligare om man har superlättsvänghjul.
Som alla vet (som testat) så blir en stark koppling ännu jävligare om man har superlättsvänghjul.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos