Bromsning av bruksbilen (Volvo 244)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Bromsning av bruksbilen (Volvo 244) , gissa effekten!

Inlägg av Moparboy440 »

Enok skrev: Den är säkert bara igen sotad, några mils fullgas körning brukar göra susen.
Har gjort så med ett antal gamla vinterbilar.
Tyvärr är den redan ursotad. Jag köpte den av första och enda ägaren och jag betvivlar att den sett fullgas på många årtionden innan jag övertog den.
När jag fick den blev körklar efter jag köpt den gick den 110km/h fast jag pressade den till max :hihi:

Efter service och en rejäl urkörning(mycket sot flög ur avgasröret flera veckor efteråt!), så går den nu iaf så hårt som man vågar varva med 3,91 i bakaxelutväxling :lol:
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Bromsning av bruksbilen (Volvo 244) , gissa effekten!

Inlägg av Jarmo Y »

Jag bromsade igår en 740 B200K, 182000km på mätaren. 103hk/5400 155nm/2700 säger Wikipedia, det blev 100hk/5400 154nm/3000 i min bänk.

Jag mätte också mitt frus Golf 2.0 tdi, 170hk, 350nm, är riktigt snabb bil för att vara en otrimmad diesel.
Det blev 165hk 346nm på motor.


Det här är från Rototest site, en likadan Golf men de presenterar wheel horsepower, inte motoreffekt.


Volkswagen Golf GTD DSG -09 (125 kW)
Powertrain Performance Graph (Dyno Graph, Dyno Run, Dyno Chart)
Rototest Dyno - Volkswagen Golf GTD DSG -09 (125 kW)

Powertrain performance
Wheel power 120 (164 / 162)
kW (PS / bhp)
at 1/min 4179
Total wheel torque / total reduction 342 (252)
Nm (lb-ft)
at 1/min 2292


Stated engine performance
Engine power 125 (170 / 168)
kW (PS / bhp)
at 1/min 4200
Engine torque 350 (258)
Nm (lb-ft)
at 1/min 1750 to 2500
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Bromsning av bruksbilen (Volvo 244) , gissa effekten!

Inlägg av Moparboy440 »

Jarmo Y skrev:Jag bromsade en bruksbil 244 B200 E förra veckan. Den hade H-kam och lite portade 530 topp, större comp. 98 hk på hjulet.

Provade också ta bort viskofläkten så det blev 107 hk på hjulet, inte mycket men 320000 km på mätaren...
9hk förlust av fläkten :shock:
Det var verkligen mycket!
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Bromsning av bruksbilen (Volvo 244)

Inlägg av Jarmo Y »

9 hk var rätt mycket, jag trodde det inte heller först, visko var helt i bra sckick, gick runt free när vi började bromsa men kanske den locknar fast vid bromsning..bilen var 740, inte 240.
Trimmade 740 injektion hadde bara 9 hk mer whp än otrimmad förgasarbil, samma vrid, när fläkten var okopplad, så trimning var inte så lyckad.
Alltså, om man tar viscofläkten bort, monterar elektrisk, får man lika mycket hästar mer som på vassare kam, högre kompression, portat topp.. :lol:

Porsche 911 fläkt stjäl effekt ca. 20hk/7500 har jag mät..
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bromsning av bruksbilen (Volvo 244)

Inlägg av Erland Cox »

Har de Finska Volvo bara 2 liter?
Hur mycket tar en vattenpump?
Det finns ju fina termostatstyrda elektriska som bara pumpar det som behövs.

Erland
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Bromsning av bruksbilen (Volvo 244)

Inlägg av Moparboy440 »

B19 respektive b200 var standardmotorerna i 240/740 serien i Finland p.g.a. beskattningskäl.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Bromsning av bruksbilen (Volvo 244)

Inlägg av Pacman »

De har liknande skatteregler i Finland som i Italien Erland. Därför finner man ungefär samma bastarder i motorväg i de två länderna...som t.ex 2-liters 16v Turbo och 2-liters turbofemmor.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Bromsning av bruksbilen (Volvo 244)

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev: Hur mycket tar en vattenpump?
Det finns ju fina termostatstyrda elektriska som bara pumpar det som behövs.

Erland
Vattenpump har jag aldrig mät hur mycket det stjäl effekt, 740 Volvo vi skruvade bort endast viscofläkt.
Folkracebilar har ofta elektrisk vattenpump, jag har också en motor med el, nästa gång när det blir chans att prova, ska koppla av vattenpumpen och mäta skillnad.
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: Bromsning av bruksbilen (Volvo 244)

Inlägg av mekomaskin »

På förgasarbilar hjälper väl fläkten till att ge kallare luft till förgasarna när man står stilla och vid riktigt låg fart (tänk webrar)

Hur blir det med fläkten på en bil man körpå landsväg? Annat än på dynon?
Fläkten borde bromsa mindre om man har ett luftflöre på 120km/tim som blåser genom kylaren....
Micke
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Bromsning av bruksbilen (Volvo 244)

Inlägg av Karl V »

Om man har en vind på 120 km/h som blåser genom kylaren så borde fläkten inte ens gå och då ta noll i förluster. Iallafall en elfläkt.
Om det behövs 20 hk att driva bilen i 120 km/h, bara höftat ingen aning, och viscofläkten tar 3 hk vid samma tidpunkt så är det 15 % effekt i onödan.
Det kanske gör lite på bränsleförbrukning?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning av bruksbilen (Volvo 244)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jarmo Y skrev:
Erland Cox skrev: Hur mycket tar en vattenpump?
Det finns ju fina termostatstyrda elektriska som bara pumpar det som behövs.

Erland
Vattenpump har jag aldrig mät hur mycket det stjäl effekt, 740 Volvo vi skruvade bort endast viscofläkt.
Folkracebilar har ofta elektrisk vattenpump, jag har också en motor med el, nästa gång när det blir chans att prova, ska koppla av vattenpumpen och mäta skillnad.

skilnaden på sista två bilderna längst ned i denna tråd :wink: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 9&start=15

du måste få igång dynon erland så du får lite siffror på allt :)

vi provade med/utan visco fläkt på en VOC bil vi dynade för 100år sen mins inga exakta siffror men det rörde sig om 6whp ungefär på höga varv. detta är en av anledningarna att gammla volvos tar mycket soppa. jag tror att då de va nya så varvade de inte alls så mycket men oljan blir tjockare med åren.

sen tror jag inte en modärn bil iallafall behöver 20hk för att köra 110km/t det är mindre. sen plockar man fram Spesefik bränsle förbruknings diagramet på vart motorn är mest effektiv så ser man också varför en gammal volvo tar mycket soppa med sina 2.3- 2.5L motorer.
down sizing har dock inte volvo kommit på än nya motorerna de kommer med snart är över 2 liter och 4 cylindrar vad jag förstått då de andra kör 1600-1800cc och effektiva turbo motorer istället med valfri effekt och vrid nästan kan man tro :)
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Bromsning av bruksbilen (Volvo 244)

Inlägg av 900hasse »

Hej
down sizing har dock inte volvo kommit på än nya motorerna de kommer med snart är över 2 liter och 4 cylindrar vad jag förstått då de andra kör 1600-1800cc och effektiva turbo motorer istället med valfri effekt och vrid nästan kan man tro
2 liter är den största motorn, nu minns jag inte alla volym stegen den nya plattformen stöder och vågar inte säga för mycket heller.
Den starkaste bensinaren har iaf 306hk på 2 liter, denna med både kompressor och turbo.

306 hk/400 Nm
6,7 l/100 km
157 gram

Mvh Hans
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Bromsning av bruksbilen (Volvo 244)

Inlägg av lyyski »

Hade vart trevligt ifall någon kunde testat å köra utan vattenpumpen också!

Alltid trevligt att veta:)


Mvh
cj_chrisse
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tor okt 16, 2014 11:31 am
Ort: Istorp
Kontakt:

Re: Bromsning av bruksbilen (Volvo 244)

Inlägg av cj_chrisse »

Bromsade en polares 244 med b230F. Har för mig dom ska lämna 116hk


och denna bilen helt orörd förutom extraktor grenrör simons för org motorer.
och 2.5 tums avgas system gav 118hk i motorn och det anser jag vara tillförlitliga siffror.

// chrisse
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Bromsning av bruksbilen (Volvo 244)

Inlägg av Jarmo Y »

Flera år sen trimmade jag en 115hk ford sierra 2.0 is för gatbruk, original injektion med snäll trimkam, med original grenrör och avgassystem det blev ca. 125-130hk, det var stark bil från botten fast max. effekt blev inte mycket större än original.

Nästa steg var extractor och 2.5 tums rostfri avgassystem hela vägen....effekt och vrid gick ner :hihi: det blev ganska dyra minushästar.

Volvo 244 b230 f kan lika bra ha mer hästar på original avgassystem. :D
Skriv svar