Nav-dyno eller rulle?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av Daniel-635 »

När jag bromsade 635an i Dynapack gick det mycket smidigt att hänga bilen i naven, dessutom har man ju inget alls som ska spännas fast.

På rulle är det lite komplicerat, för det är drivaxlar avgassystem, handbromswirear och bränsle ledningar att ta hänsyn till.
En bil med stel bakaxel är ju ofta enklare.


På en körbar bil, tycker jag analys från loggfil är helt överlägset vad det gäller låglasten.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Kadett4wd skrev:
Anders_Karlsson skrev: Det jag far efter är ju att mappa ett DTA S80 "by the book". I manualen är det mer eller mindre underförstått att man kör motorn i bänk och finlirar i några få rutor åt gången.

Läs inte så mycket i 'the book' ;)
Mycket är fasen rena felaktigheter har jag märkt.
synnerhet hur man ställer in PID looparna.

När jag fepplade med mitt dta så slutade det med att jag lät mappen vara runt 0.9 i hela lastområdet och lät lambdaregleringen fixa resten, små dippar och dalar i enskild ruta kommer göra dig knäpp.

Då blev motorn mycket responsiv och även bränslesnål då jag ville.
Om jag lekte lite, då man är aktiv med gaspedalen så flippa dta ur, ena gången i den lastrutan skulle den ha mat andra gången skulle den inte ha mat.
Jag kunde mao hamna i samma lastruta både i belastat och obelastat eller låglastat.
Med ca 0.9 i hela låglastmappen så svarade den alltid på gasen och allt vad det innebar vid körning.
Och låg jag sedan i just 'den' lastrutan på låglastkörning i 90 exempelvis så reglerade closedloop till det snabbt till det jag valt i mappen closedloop skulle sikta på.

Om jag då kollade hur många procent lambda hade reglerat just där i 'den' rutan, och gick in och justerade till det exakta värdet, så gick bilen knappt efteråt.

Nu tror jag iofs största boven var 1680cc spridarna som inte är så duktiga nere på små spridartider som den skulle ha vid låglast.

Men det jag ville få fram kör nio och nio rutor i början då du mappar.
tryck F5 eller vad det var efter du valt det gäng rutor du vill ändra.
Välj alternativ, procent etc etc hur du vill påverka valda rutor.
tryck F4, se över resultatet.
Sprutet interpolerar sedan över dessa 9 rutor just runt din cell sen iallafall så det exakta värdet du ville ha kommer variera ändå.

Man får snabbt en 'signatur' över hur bränslekuran ska se ut, jämna till värdena sedan i 3dmappen med musen så det blir en snygg kurva.

Det funkade för mig.
Tack för många bra tips, ska testa detta till helgen! :)
Jens Gustavsson skrev:anders ett sätt att justera låglast i steady state hemma (ute) är att man pallar upp bilen noga sen bromsar man med broms pedalen och justerar lambda på de punkter man är intresserad av. man ska dock inte gasa allt för mycket eller länge så klart då bromsarna kan bli lite varma men det förstår nog de flesta :)
Har faktiskt haft uppe bilen på pallbockar för att kolla om kardan kastade, men tänkte inte på att greja med mappen då. Får testa att hissa upp bilen igen och greja lite.
Daniel-635 skrev:När jag bromsade 635an i Dynapack gick det mycket smidigt att hänga bilen i naven, dessutom har man ju inget alls som ska spännas fast.

På rulle är det lite komplicerat, för det är drivaxlar avgassystem, handbromswirear och bränsle ledningar att ta hänsyn till.
En bil med stel bakaxel är ju ofta enklare.

På en körbar bil, tycker jag analys från loggfil är helt överlägset vad det gäller låglasten.
Jag har bara bromsat min bil i rullar än så länge, den är ju ganska gammal så det är stel axel bak och grovsmide fram så den är inte så kinkig att spänna fast.

Bilen är fullt körbar så jag har försökt mappa en del på landsväg, men jag kommer inte riktigt överens med loggningen i DTA än.
Får fortsätta att greja med mappen i höst så kanske jag hittar nån hästkraft till i hyvelbänken 8)
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av Kadett4wd »

Rättelse,, låglastområdet pratade jag om ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Barkis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av Barkis »

Tycker det är ett jäkla bök att dra fast bilen i rullar, jag har min rulle nedsänkt i golvet så den inte ska vara ivägen men det är inte lätt att komma under och hitta fästpunkter att dra fast bilen, bara få bilen att stå rakt tar en stund, underlättar mycket om bilen har dragkrok :)

Navdyno är det ju bara hissa bilen, av med hjulen skruva på dynon och sänka ner, klart
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av DreRacing@ »

har man dubbel rulle så är det bara att köra bilen i, behöver inte stroppa engång. iaf inte för 500hk
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av Mattias J »

Har 4wd med dubbelrullar, helt underbart :thumbright:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Skriv svar