När jag bromsade 635an i Dynapack gick det mycket smidigt att hänga bilen i naven, dessutom har man ju inget alls som ska spännas fast.
På rulle är det lite komplicerat, för det är drivaxlar avgassystem, handbromswirear och bränsle ledningar att ta hänsyn till.
En bil med stel bakaxel är ju ofta enklare.
På en körbar bil, tycker jag analys från loggfil är helt överlägset vad det gäller låglasten.
Nav-dyno eller rulle?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Nav-dyno eller rulle?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Nav-dyno eller rulle?
Tack för många bra tips, ska testa detta till helgen!Kadett4wd skrev:Anders_Karlsson skrev: Det jag far efter är ju att mappa ett DTA S80 "by the book". I manualen är det mer eller mindre underförstått att man kör motorn i bänk och finlirar i några få rutor åt gången.
Läs inte så mycket i 'the book'
Mycket är fasen rena felaktigheter har jag märkt.
synnerhet hur man ställer in PID looparna.
När jag fepplade med mitt dta så slutade det med att jag lät mappen vara runt 0.9 i hela lastområdet och lät lambdaregleringen fixa resten, små dippar och dalar i enskild ruta kommer göra dig knäpp.
Då blev motorn mycket responsiv och även bränslesnål då jag ville.
Om jag lekte lite, då man är aktiv med gaspedalen så flippa dta ur, ena gången i den lastrutan skulle den ha mat andra gången skulle den inte ha mat.
Jag kunde mao hamna i samma lastruta både i belastat och obelastat eller låglastat.
Med ca 0.9 i hela låglastmappen så svarade den alltid på gasen och allt vad det innebar vid körning.
Och låg jag sedan i just 'den' lastrutan på låglastkörning i 90 exempelvis så reglerade closedloop till det snabbt till det jag valt i mappen closedloop skulle sikta på.
Om jag då kollade hur många procent lambda hade reglerat just där i 'den' rutan, och gick in och justerade till det exakta värdet, så gick bilen knappt efteråt.
Nu tror jag iofs största boven var 1680cc spridarna som inte är så duktiga nere på små spridartider som den skulle ha vid låglast.
Men det jag ville få fram kör nio och nio rutor i början då du mappar.
tryck F5 eller vad det var efter du valt det gäng rutor du vill ändra.
Välj alternativ, procent etc etc hur du vill påverka valda rutor.
tryck F4, se över resultatet.
Sprutet interpolerar sedan över dessa 9 rutor just runt din cell sen iallafall så det exakta värdet du ville ha kommer variera ändå.
Man får snabbt en 'signatur' över hur bränslekuran ska se ut, jämna till värdena sedan i 3dmappen med musen så det blir en snygg kurva.
Det funkade för mig.
Har faktiskt haft uppe bilen på pallbockar för att kolla om kardan kastade, men tänkte inte på att greja med mappen då. Får testa att hissa upp bilen igen och greja lite.Jens Gustavsson skrev:anders ett sätt att justera låglast i steady state hemma (ute) är att man pallar upp bilen noga sen bromsar man med broms pedalen och justerar lambda på de punkter man är intresserad av. man ska dock inte gasa allt för mycket eller länge så klart då bromsarna kan bli lite varma men det förstår nog de flesta
Jag har bara bromsat min bil i rullar än så länge, den är ju ganska gammal så det är stel axel bak och grovsmide fram så den är inte så kinkig att spänna fast.Daniel-635 skrev:När jag bromsade 635an i Dynapack gick det mycket smidigt att hänga bilen i naven, dessutom har man ju inget alls som ska spännas fast.
På rulle är det lite komplicerat, för det är drivaxlar avgassystem, handbromswirear och bränsle ledningar att ta hänsyn till.
En bil med stel bakaxel är ju ofta enklare.
På en körbar bil, tycker jag analys från loggfil är helt överlägset vad det gäller låglasten.
Bilen är fullt körbar så jag har försökt mappa en del på landsväg, men jag kommer inte riktigt överens med loggningen i DTA än.
Får fortsätta att greja med mappen i höst så kanske jag hittar nån hästkraft till i hyvelbänken
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Nav-dyno eller rulle?
Rättelse,, låglastområdet pratade jag om
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Nav-dyno eller rulle?
Tycker det är ett jäkla bök att dra fast bilen i rullar, jag har min rulle nedsänkt i golvet så den inte ska vara ivägen men det är inte lätt att komma under och hitta fästpunkter att dra fast bilen, bara få bilen att stå rakt tar en stund, underlättar mycket om bilen har dragkrok
Navdyno är det ju bara hissa bilen, av med hjulen skruva på dynon och sänka ner, klart
Navdyno är det ju bara hissa bilen, av med hjulen skruva på dynon och sänka ner, klart
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Nav-dyno eller rulle?
har man dubbel rulle så är det bara att köra bilen i, behöver inte stroppa engång. iaf inte för 500hk
Re: Nav-dyno eller rulle?
Har 4wd med dubbelrullar, helt underbart
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.