Nav-dyno eller rulle?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av PerAage »

Hej.
Har varit i lite olika diskussioner om rulle eller nav-dyno...
Jag vet vilken jag ville ha användt, men jag vil ha igång en diskussion här på forumet.

jag vil ha erfarenheter och fakta på bordet.
Låt oss exempelvis titta på
dynapack- navdyno
och
AWD 5000 rulle (ta med andra rullar också)

Jag gillar nav-dyno, då den kan transporteras enkelt.
Jag tror också nav-dynon är mycket mer repeterbar på ett enklare sätt, och at dynapack, i
dom rätta händer är det bästa valet.
Man måste ha kontroll på luftflöde och kylning, fläkter, med båda två...

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av Jens Gustavsson »

en stor fördel med rullen är att det går mycket fortare att montera upp om det är korta tester. på konstiga bilar så har det nästan tagit längre tid att montera upp bilen på naven än då det kommer en kille hit med en sugmotor till första start har jag set.

om jag skulle skaffa ett komplement till min motor bänk där jag kunde snabb tuna lite små saker snabbt så skulle jag nog skaffat en rulle.

det fins flera nackdelar också så klart med rullar, hjulspin, olika däck påvärkar resultaten mm.


mvh jens
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av Grusbusen »

Jag har kört på min rullande landsväg av interia typ i strax över ett år. Tycker rulle är ett relativt snabbt och enkelt sätt att mäta effekt.
Går även att inom rimliga gränser köra riktiga växlingar osv. En interia dyno är ju även riktigt enkel i sin konstruktion, få delar som kan krångla/påverka mätresultatet.
Min erfarenhet är att repeternoggrannheten är mycket god, om man räknar två svep under samma uppspänning. Brukar variationen ligga kring 0,5-1whp.
När det gäller hjulspin tror jag det oftast beror på att man har en rulle med för liten diameter i kombination med felaktig uppspänning/drivhjulens placering på rullen.
Jag har kört ca 900whp på min i stort sett släta rulle med en diameter på ca 610mm. Givetvis påverkar däcktyp, däckbredd,däckhöjd, däcktryck, däckets placering på rullen, hur hårt man spänner osv. resultatet. Har du breda däck med mycket camber kommer du få ett lägre effektvärde, precis som i verkligheten på asfalten :roll:
För min egen del är det långt mer intressant med repeternoggrannhet än ett 100% säkert effektvärde (vem som nu skulle kunna lämna ett sådant)
Hade jag haft en kappsäck full med guldmynt skulle jag förmodligen köpt en fin AWD navdyno alt. rulle med möjlighet att ställa sveptider osv. Men då verkligheten är en annan fick jag bygga min egen rulle i stället :wink:
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av Baxman »

En kompis kjøpte Dynapack for ett år siden og vi er imponert. Store muligheter og pga lav vekt mellom svinghjul og måleenheten så registerer utstyret lett småting som en tung rulle jevner ut.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av robban »

Jens Gustavsson skrev:en stor fördel med rullen är att det går mycket fortare att montera upp om det är korta tester. på konstiga bilar så har det nästan tagit längre tid att montera upp bilen på naven än då det kommer en kille hit med en sugmotor till första start har jag set.
mvh jens

Det går inte alls "mycket" fortare. Man monterat upp i en navdyno på 5-15min utan att stressa alls. Har du turbo bil med lite effekt så måste man vara mycket noga med surrningen när man kör rullar och på endel bilar springer det iväg en del till till det oxo.

Då jag jobbar med detta dagligen så är jag intresserad av du har monterat för bilar en i navdyno där det tagit längre tid än att montera upp i en motordyno?

Jag har använt båda och för mig var valet självklart.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av Kadett4wd »

Ja jag förstår det som att det är enkelt med navdyno.
På med ett par hubbar, och skjut in bromsenheten och lås - klart.
Enda gången det drygar sig är väl på bilar med delad bakvagn då hjulen ändrar vinkel mycket vid utfjädring.
Men då får man juh bara vara lite smart då man hissar bilen ;)

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av Jens Gustavsson »

robert det va inte menigen att reta dig jag uttryckte mig nog lite klumpigt.

en nav dyno är bättre på nästan allt men som sagt ska man göra snabba fin justeringar så har en rulle sina fördelar då det är väldigt snabbt och smidiga att montera fast en bil i och de är billigare med.



mvh jens
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av Grusbusen »

Jag har ingen egen erfarenhet av att rigga navdyno men jag har svårt att tro att det inte skulle gå snabbare än rulle.
Min interiadyno är byggd så man enkelt kan rulla in på vagn under bilen utan att ligga på golvet och kravla. (höj/sänkbara ramper)
Trots detta är det ganska många moment, först skall bilen upp hyfsat rakt på ramperna, sedan spännas lätt för en kort start
då bilen linjeras. Sedan spännas riktigt. Spänner som regel fyra band bakåt. Två rakt bakåt parallellt, sedan ytterligare två i
kryss. Samt två framåt. Alltid lite pyssel beroende på bil och bromsrörs, ljudämparplacering m.m. Och som Robban skriver
är det ju inget moment man vill slarva med. Finns ju diverse skräckexempel på youtube :doh:

Skall jag klara en uppriggning på 15 minuter får jag stressa rejält. 20-25 min är nog rimligt om man är själv. Ner går ju givetvis snabbare, kanske 5min.
Vad ligger en vettig 2WD navdyno på i pris?
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Finns det rullar som klarar "steady-state"? Alltså att man kan låsa motorn på ett givet varvtal och belastning?

Det känns ju som att navdyno är lättare att köra i steady-state, och då kan man sitta och nörda sig med en lastpunkt i flera timmar om man känner för det.
Svårt att hitta så långa uppförsbackar på landsvägen :)

Det jag far efter är ju att mappa ett DTA S80 "by the book". I manualen är det mer eller mindre underförstått att man kör motorn i bänk och finlirar i några få rutor åt gången.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av robban »

Jens Gustavsson skrev:robert det va inte menigen att reta dig jag uttryckte mig nog lite klumpigt.
en nav dyno är bättre på nästan allt men som sagt ska man göra snabba fin justeringar så har en rulle sina fördelar då det är väldigt snabbt och smidiga att montera fast en bil i och de är billigare med.
mvh jens
Du retar mig inte, men jag blir nyfiken hur du tänkte när du kommer med påståenden som är väldigt osannolika. Det märks att du inte har jobbat med någon av utrustningarna, då är det nog lätt att anta att det är som du skrev. Sedan oavsett om du ska göra "snabba finjusteringar" eller heldagskörningar så måste du vara lika noga när du spänner fast bilen i en rulle, det är inget du tullar med. Precis som grusbusen skriver så är det inte snabbare, är många små detaljer du inte tänker på när du riggar. Oavsett om någon av dynotyperna skulle vara 5min snabbare hit eller dit är det väl ändå slutresultatet som är det viktiga. Hur dynon man har repeterar är det viktigaste, inte vad det står på klistermärket.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av Mattias J »

Anders_Karlsson skrev:Finns det rullar som klarar "steady-state"? Alltså att man kan låsa motorn på ett givet varvtal och belastning?

Det känns ju som att navdyno är lättare att köra i steady-state, och då kan man sitta och nörda sig med en lastpunkt i flera timmar om man känner för det.
Svårt att hitta så långa uppförsbackar på landsvägen :)

Det jag far efter är ju att mappa ett DTA S80 "by the book". I manualen är det mer eller mindre underförstått att man kör motorn i bänk och finlirar i några få rutor åt gången.

Självklart fixar rullar steady-state.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av Pro-Mille »

Har kört min Cheva både på rullar "V-TechDyno" och navdyno "RotoTest".
Gick smidigare att komma igång med rullar, dock var det klenare broms i den.
RotoTesten hade gått snabbt och koppla in om jag hade haft en annan bil, vart brickor och spacers pga.
att det är så långt in naven från skärmkanten.
Vi fick dock köra på överväxeln och lockupen för att bänken orkade inte med vridet annars.
Släppte helt efter 5000rpm på 3an som är 1:1 plus 4.11:1 utväxling i bakaxeln.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Mattias J skrev:
Anders_Karlsson skrev:Finns det rullar som klarar "steady-state"? Alltså att man kan låsa motorn på ett givet varvtal och belastning?

Det känns ju som att navdyno är lättare att köra i steady-state, och då kan man sitta och nörda sig med en lastpunkt i flera timmar om man känner för det.
Svårt att hitta så långa uppförsbackar på landsvägen :)

Det jag far efter är ju att mappa ett DTA S80 "by the book". I manualen är det mer eller mindre underförstått att man kör motorn i bänk och finlirar i några få rutor åt gången.

Självklart fixar rullar steady-state.
Vad bra, då vet jag det!

Det skulle vara jäkligt smidigt att ha nån sorts enkel rullande landsväg eller navbroms så man kan sitta i garaget och mappa in låglast och sånt.
Sånt tar ju ganska lång tid och det är ganska osmidigt att göra på landsvägen tycker jag.
Plocka ut maxeffekt kan man ju göra hos nån med riktig utrustning som klarar effektmätning och sånt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av Kadett4wd »

Anders_Karlsson skrev: Det jag far efter är ju att mappa ett DTA S80 "by the book". I manualen är det mer eller mindre underförstått att man kör motorn i bänk och finlirar i några få rutor åt gången.

Läs inte så mycket i 'the book' ;)
Mycket är fasen rena felaktigheter har jag märkt.
synnerhet hur man ställer in PID looparna.

När jag fepplade med mitt dta så slutade det med att jag lät mappen vara runt 0.9 i hela lastområdet och lät lambdaregleringen fixa resten, små dippar och dalar i enskild ruta kommer göra dig knäpp.

Då blev motorn mycket responsiv och även bränslesnål då jag ville.
Om jag lekte lite, då man är aktiv med gaspedalen så flippa dta ur, ena gången i den lastrutan skulle den ha mat andra gången skulle den inte ha mat.
Jag kunde mao hamna i samma lastruta både i belastat och obelastat eller låglastat.
Med ca 0.9 i hela låglastmappen så svarade den alltid på gasen och allt vad det innebar vid körning.
Och låg jag sedan i just 'den' lastrutan på låglastkörning i 90 exempelvis så reglerade closedloop till det snabbt till det jag valt i mappen closedloop skulle sikta på.

Om jag då kollade hur många procent lambda hade reglerat just där i 'den' rutan, och gick in och justerade till det exakta värdet, så gick bilen knappt efteråt.

Nu tror jag iofs största boven var 1680cc spridarna som inte är så duktiga nere på små spridartider som den skulle ha vid låglast.

Men det jag ville få fram kör nio och nio rutor i början då du mappar.
tryck F5 eller vad det var efter du valt det gäng rutor du vill ändra.
Välj alternativ, procent etc etc hur du vill påverka valda rutor.
tryck F4, se över resultatet.
Sprutet interpolerar sedan över dessa 9 rutor just runt din cell sen iallafall så det exakta värdet du ville ha kommer variera ändå.

Man får snabbt en 'signatur' över hur bränslekuran ska se ut, jämna till värdena sedan i 3dmappen med musen så det blir en snygg kurva.

Det funkade för mig.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Nav-dyno eller rulle?

Inlägg av Jens Gustavsson »

anders ett sätt att justera låglast i steady state hemma (ute) är att man pallar upp bilen noga sen bromsar man med broms pedalen och justerar lambda på de punkter man är intresserad av. man ska dock inte gasa allt för mycket eller länge så klart då bromsarna kan bli lite varma men det förstår nog de flesta :)
Skriv svar