Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 24, 2017 11:32 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 195 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön nov 03, 2013 5:28 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
fredde kör du extra bultar också? eller bara standard 8 st m10?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 03, 2013 6:24 pm 
Offline
Impellerhead
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Inlägg: 2512
Ort: Skellefte
Nej jag har m8:or mellan också. Ingen tendens att röra på sig.

_________________
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 03, 2013 7:43 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
det ska man nog ha då man ska varva och ladda :thumbright:

vad är max rpm på din motor?

kör de arp eller vanliga 12.9 på M10 och M8 bultarna?

ecotec motrerna har 12 st M12x1.25mm från A1 fasteners

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 03, 2013 7:57 pm 
Offline
Impellerhead
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Inlägg: 2512
Ort: Skellefte
Brukar växla vid 9000, kring 9400 över mål.

Jag har vanliga 12.9

_________________
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 03, 2013 8:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Inlägg: 713
Ort: västerås/turbocity
Min vev är omgjord till 1/2tum sitter 8st ARP Topfuel bult ska dras 200nm med molly. Jag varvar ganska likt Fredde /har locktite på gängan och molly vid bultskallen

_________________
volvo pv 53 16v


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 03, 2013 8:35 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
två bra tipps på ombyggnationer där johan och fredde!

johan du har inget artikel nummer på de 1/2 bultarna? typ sånna hära?? http://www.summitracing.com/int/parts/a ... e/chrysler

jag vill ju varva så mycket jag med ! :)

då ni plockar lös svänghjulen efter en säsong hur ser anläggnings ytan ut då kan man ana lite gnidning mellan ytorna eller är de helt slätt och fint?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 03, 2013 8:43 pm 
Offline
Impellerhead
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Inlägg: 2512
Ort: Skellefte
Ingen gnidning mellan ytor.

_________________
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 03, 2013 8:46 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Inlägg: 713
Ort: västerås/turbocity
Det är sådana jag har/ om du kollar på sidan 7 i min tråd ser du hur dåligt det kan bli om det inte sitter ordentligt

_________________
volvo pv 53 16v


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 03, 2013 9:36 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
jag har läst de första 16 sid i din tråd trevlig läsning :thumbright: vi kräver snart att få se den igen ute på banorna.

ska titta lite mer på olika bult alternativ sen byta vev enklare än att renovera då det bara är en vanlig sur gjuten B230 vev jag har som är gratis.

skulle va kul att ladda på 3 bananer senare i vinter med 8ventilaren :) inte så mycket effekt om man jämför med magnus boström som hadde 700+hk vid 1.5 bar i vår bänk men vi 8v killar får hjälpa luften in med mera tryck helt enkelt :lol:

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 04, 2013 5:35 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
En 230 som jag portade topp till lämnade 630 hästar vid 1,7 bars laddtryck, 2,7 bar absolut.
Med omgjort K-jet insug och 275-14,5 kam.
Så det går att få fart på en 8 ventilare bara den får lite hjälp att andas.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 05, 2013 10:06 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Inlägg: 1072
Ort: Hofors
Jag har gjort ett verktyg man bultar fast på veven med 6,8mm hål imellan så man borrar helt rakt.
Ett tipps..

Har aldrig vart med att det släpper iaf.

_________________
Svetsar om ZF lådor för volvo(röd/vit), bygger Ford 9" axlar , svetsar alu , portar toppar.
PM för info.
http://www.tjernell.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 05, 2013 10:11 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
jo den andra fredde holmgren vit pv håller på med et liknade värktyg också :thumbright:

jag snackade med kjell persson i går också om hur de gjorde då de monterade M12 26mm.

johan flyttar du hålen lite eller går det bra att borra och gänga centrerat i orginal hålen (blir ju lite tunt men det går nog bra)

tack för alla tipps man får av er racers! sen ett tack i förväg till http://www.junggrensmotorteknik.com/ i sundsvall som jag snackade med han ska titta till vår drivaxel så den är i perfekt skick :thumbright:

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 05, 2013 10:51 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Inlägg: 629
Ort: Narvik, Norge
Jag tenker lite framåt, tills våran B20 skal bromsas.
Våran vev har ju redan styrstift som står godt fast...

Skulle det gå å ha våran flexplatta på veven, så kan man kapa en ring av en converter, och fästa ringen till axelen i bromsbänken?

Det borde va en bra idé, pluss at man möjligtvis skulle ersätta svänghjulet i bänken med en sfi-flexplatta? Då vil flexplattan nolla ut alla eventuella resonnanser som olika motorer och ljud skulle kunna gje.
Jag har en sfi-platta du skulle kunna få, så kan du gjöra start-motorbrakett i bänken och använda samma starter till alla motorer..

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

_________________
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 144GL '73
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 245 turbo `89
Volvo B20 Dragster


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 05, 2013 12:49 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
det går inte med flex platta. det ska va ett stumt svänghjul. tänk på att den här bänken har en mellanaxel.

jag har dock inte haft nå problem med B20, vi monterar 8st nya arp bultar sen lockar vi dem så kommer det gå bra.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 05, 2013 1:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Inlägg: 629
Ort: Narvik, Norge
Nu tror jag at i det här fallet lossnade för dej för at du inte använde loctite, och styrstiftar eller bultar med krage.
Men jag är interesserad i det här med vibrationer och saker och ting som går av, och funderar lite på olika patenter nu när du skal kolla axelen. Finns det andra sätt som kan va bättre å spänna fast vevaxelen i bänken på?

Du har ju hatt kamaxel-brott 2 gånger på din race-B20.
Har du uteslutat at egenfrekvenser (resonnanser) uppstår av ljudet, längder på olika motorkomponenter, svängningar i vevaxel osv? Dom kan uppstå innom det normala varvtalsregistret på vissa motorer.
Det finns en anledning till at det krävs svängningsdämpare innom dragracing. Och jag skulle villa forska lite i rätning svängningsdämpare, då våran motor går utan för at det helt enkelt inte finns dämpare till den.
När motoren monteras i bänken, står den inte i en stum kaross, eller på samma kuddar som i en bil, och vibrationer som finns i racebilen, finns inte i bänken, men troligen finns andra resonnanser, även om allting är ballanserat och rakt.



Men det kan ju mycket väl också uppstå vibrationer som förplantar sej från svänghjul-regionen, och jag vet inte hur din bromsbänk "nollar" ut resonnanser från oballanserade motorer. Möjligt at mellanaxelen skulle stått i ett lager nära kopplingen till vevaxelen, och at kopplingen borde ha varit av nån friktionstyp med gummidämpning.

Vi kjörde löst et svänghjul i 2007 ( hadde manuell låda då), och då hadde remskiveskruven fram lossnat, kilen pulveriserats, remskive-spåret blivit deformerat, kamaxelmutteren lossnat, inngående axel på oljepumpen blivit klyven, och bitar ur fördelarfoten låg i oljetråget.
Hjulet lossnade kring 3500 varv på å torrvarva lungt, för vi slog av. Den hadde bara gått 2 repor på 201m före.

Svänghjulet var ballanserat stålsvänghjul. och presis dragen med ARP-pasta (utan loctite), men med 2 styrstift!
Sen dess har det blivit loctite.
Och stärk loctite på kam-mutteren.
Kam-mutteren har varit lossnat fler gånger, troligen ur dom vibrationer som finns i en stum kaross, helt till jag började använda lagerlåsning på kamdrevets yta mot axelen, och en liten dråpe lagerlåsning, pluss gjänglåsning, på kammutteren.

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

_________________
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 144GL '73
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 245 turbo `89
Volvo B20 Dragster


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 195 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010