Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 24, 2017 11:18 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 195 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis nov 05, 2013 2:41 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
på denna motor så hade jag 2st arp bultar med krage som styrde svänghjulet bra men det räckte inte. för dålig kläm kraft mot veven + kanske skulle va bättre med lock smet på också men i en broms bänk så är det mycket tid som spills som kunden får betala tyvär.

på B20 så har jag alldrig haft nå problem som sagt och kamaxel brotten berodde på en klen stomme och att kam lagren kanske inte va 100% optimalt spel på. har kört mycket sen dess helt utan problem med kammen så tills vidare ser jag det som ett löst problem (2.6bar ladd och 8300rpm). fortgår det senare så blir det en grövre billet kam mm.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 06, 2013 9:58 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Vill du låna en topp att prova på motorn så du kan se skillnaden mot toppen du har nu?
Jag har en 46-38 som jag ska köra med en 13,9mm:s kam på så den kar rätt liten area.
Vore kul med ett jämförande test så det blir mer jobb åt alla topplocksportare.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 11, 2013 2:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 02, 2010 8:52 pm
Inlägg: 157
Kul tråd :thumbright: ... Kommer det någon bild på vevhusventilationen?

Mvh Oscar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 11, 2013 8:52 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
inget man ser på en bild som jag skrev tidigare så tog jag bort röret ned i tråget och portade bort alla väggar i burken sen en större slang ur den så va problemen borta.
obs slangen kan va svår att dra upp, den ska ut genom tråget helst!
mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 19, 2014 2:16 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1825
Ort: Borås
Lyfter denna tråden lite!


Ska bromsa Jonas Landins motor inom
Någon vecka! Tanken är väl att funktionstesta bromsbänken å se ifall allt lirar som det ska vid högre effekter.

Har en hx55a liggande som ska få agera testapa,


En fingervisning på effektkurvan kan se ut med en såpass stor turbo vore trevligt,

Har du någon dokumentation kvar?:)

Med vänlig hälsning,

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 19, 2014 8:39 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
jag hadde ingen hx 55. jag körde en billet hx 50 MFS av nyaste sort. 72mm ut på turbinen men ändå väldigt låga avgastryck :thumbright: 19# pulssplittat holset B fläns (typ t4 fast annorlunda)

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 19, 2014 1:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1825
Ort: Borås
Sedär, Fick jag lite det på bakfoten då!;)

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 19, 2014 4:49 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
all dokumentation finns i dyno permen som inte står här i tråden men jag lägger inte upp allt på forumet. fins en del som bara försöker vrida och vända på allt så negativt som möjligt och snacka skit om saker så jag är lite less på dem. om man frågar rätt så får man se i dyno pärmen och jag förklarar gärna, det är inget hemligt men orkar inte lägga upp allt och sen stå och förklara och ödsla tid på idioter som inte förstår att man som exempel inte står och plågar motorn max vid 4000rpm vart pull då man turnar för effekt mellan 5000-8000rpm. :) vist vi tunar motorerna för alla varv men kanske inte belastar dem på ointressanta varv som sliter hårt vart pull.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 19, 2014 9:04 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1825
Ort: Borås
Tanken var att jag kunde ha något att relatera till då hx55an är stor och frågan är ifall det blir något körbart register överhuvudtaget!:)

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 19, 2014 10:34 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
bygger du "rätt" så kommer det bli relativt brätt register ca 45-50% av rpm registret med fullt tryck men det där med körbart är lite svårt att förklara ibland..... har man +700hk som man ska ha med en hx55 om man valt rätt turbo så fungerar det inte i en 740 eller i en amazon som inte är ombyggd speciellt mycket. det behövs en PG eller jerco dr4 och dana 60 eller nio tum och stora grepp vänliga däck annars fungerar det inte men jag skulle inte säga att det beror på att den har ej kör bart register den har helt enkelt åt helvete för mycket effekt på alla varv :lol:

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 20, 2014 11:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
Läst igenom hela tråden från början till slut.
Gött resultat måste jag säga.
Förargligt med prylarna som stuper isär. Sådana saker man inte väntar sig.

Kommer inte ihåg vad du hade för kardan till bänken, men var det inte en riktigt fin torrsionsdämpad du köpte?

Hur ser ytan ut mellan svänghjul och vev nu efteråt? några mörka fält som tyder på att svänghjulet legat och gnuggat ?
Sen min lilla favorit i ämnet, svängdämpare fram på veven :thumbright:


Jag har fått ett hjul att skruva upp sig på racebilen. Bearbetningsytorna emellan var inte fina.
Svarvade om allt och sen slipade jag in svänghjulet mot veven med ventilslippasta tills ytorna hade "gift" sig.
Bultade dit allt och bromsade skiten ur den och nu håller det ihop.

Min är bara stiftad och inga extrabult tyvärr!

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 16, 2014 11:22 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
UPDATE vintern 2014!

Hej vi i sävar har börjat klura lite på om vi kan jobba vidare lite på den här motorn i vinter och vi har ju bytt vev så bottendelen är ju hel igen. vi har dock snott kamaxeln till en annan motor och toppen va ju inte så häftig så tanken är att montera en sävar/joni racing 530 cnc topp på den och en värre kam och ett lite grövre mer fullrace anpassat insug för högre sugmotor effekt sen tuna vidare för att se hur den svarar på det?

jag har större turbo på hyllan och även grövre grenrör men tror vi fortsätter först med mitt KL racing grenrör och min MFS HX50 som inte visade nån tendens att börja ta slut på den förra kombinationen vid 673hk.

vi kommer ändå att hålla en ganska jord nära nivå på motorn och inte skena iväg med nå super dyra grejor i onödan.

vad tror ni om det?

mvh jens och sävar turbo team

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 05, 2015 2:09 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:58 pm
Inlägg: 59
Ort: Östersund
Det låter ju som en kanon idé med en fortsättning!! :thumbright:
Grymt intressant tråd! :D

Var detta samma botten som användes i D-K motorn, en std. b230, svarvade kolvar, H-stakar, lätt portad topp? MLS eller skärring?

///Sebbe


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 05, 2015 5:06 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Det hade varit kul om du testade samma setup som innan med bara toppen bytt.
Byter du för mycket tappar man bort vad som gör vad.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 05, 2015 8:41 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
Bazz skrev:
Det låter ju som en kanon idé med en fortsättning!! :thumbright:
Grymt intressant tråd! :D

Var detta samma botten som användes i D-K motorn, en std. b230, svarvade kolvar, H-stakar, lätt portad topp? MLS eller skärring?

///Sebbe



vi låter denna bromsning ligga på is lite ännu då vi kanske ska bygga en helt ny motor till en kund som lix vill ha nått likande så tar vi två flugor på en smäll. blir nog inte lika brutalt som vi först tänkt men intressant blir det. (värre topp och kam än denna motor iallafall men laddtrycket blir nog lägre :)

ja det va samma bottendel bazz som i D-K motorn (B230F standard 30000mil med motor nord H profil men toppen va lite mer portad men standard ventiler och sätes jobb, ca 209cfm in om jag mins rätt?
standard toppackning och sträck bultar utan problem, men just före svänghjulet flydde så satt jag i B21 bultar då jag skulle mot 3 bar men vet ej om det behövdes?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 195 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010