Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 25, 2017 1:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 195 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jun 02, 2015 2:58 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
det va en kille som behövde en topp akut i stockholms trakten så jag erbjöd denna och plockade lös den och allt ser fint ut inga konstiga slitage nånstans än fast den har slitit tungt :thumbright: de små sprickor jag såg va inte större vad jag kunde se och den har inte haft nå fuffelns med vatten tryck i kylaren eller så heller.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 28, 2016 6:50 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
nu har det börjat hända grejor på riktigt. ska lägga upp lite bilder och planer i morgon på vad som komma skall. tror det blir i en ny tråd dock då det blir ett nytt koncept som är lite vildare och mer anpassat till dragrace och värre sortens street-race med automat eller lenco, liberty låda och ett varvtals register som passar det men kommer va samma bottendel igen som drifting exprimenten och denna 673hk expriment motor. (ja orginal kolvarna som bara skulle hålla nått pull enligt vissa kommer att få jobba vidare... ca 400-600 dyno pull på den nu skulle jag tro :) )

inspirerad av tommys motor också kul!!

mvh jens och sävar gänget

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 28, 2016 6:53 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Det är helt OK med gamla botten bara vi slipper höra : trots att det är en utsliten botten som gått 600 pull.
På med en deckplatta, hona och i med nya ringar.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 28, 2016 8:01 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
har inte tid att göra det sen behövs det inte heller den är i bra skick trots alla pull. loppen ser fin ut i ytan inte som bilderna i den andra tråden med race kolvar eller som i vår 2150RC bottendel den är helt färdig :) både leeak down och kompa mätaren är överäns.

Blir kul erland vi har skaffat 3 grenrör nu alla med T4 fläns! ett kort ajden med 37mm invändig dim ett likadant ajden med 42.6mm diameter sen ett "långt" ajden med 42.6mm ! en gång för alla så får vi en ganska vetenskapligt test i den gamla frågan vad som är för och nackdelarna.

vist blir det kul?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 28, 2016 8:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 773
Ort: Härjedalen.
Superkul!

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 28, 2016 9:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Inlägg: 180
Ort: Björklinge
Jag tror att kamaxelvärdena utgör en betydande faktor för hur motorn svarar på olika rörlängder och kanske även dimensioner.
Tror man behöver labba med några olika kamaxelvarianter också för att få en komplettare bild.
Det är tidskrävande visst, men testen blir å andra sidan mer användbar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 29, 2016 1:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1436
Ort: Skelleftehamn
Mer intressant om man byter avgashus på turbon med det korta grenröret.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 29, 2016 2:10 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
detta test kommer göras på en vass turbomotor med stor hx 55 PRO turbo så inget stryper. vi vill veta vad som ger mest effekt nu mellan 5500-8500rpm ungefär. kommer testa runt 2 bar.

på en jätte snäll motor har vi redan kommit fram till att ett pullsplittat rör med små dim spolar upp tidigast. läs i drift test motorn och zebbe roland drift tråden för mer info.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 29, 2016 7:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1436
Ort: Skelleftehamn
Hur definierar du "jätte snäll motor" och "vass turbomotor" ? ... så jag hänger med på skillnaden.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 29, 2016 7:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Inlägg: 180
Ort: Björklinge
Big Al skrev:
Mer intressant om man byter avgashus på turbon med det korta grenröret.


Fast det tycker jag nog är lite mer förutsägbart vad som händer, än variabeln kamaxlar.
Men du kanske tänker på något annat än just avgastrycket specifikt?

Kanske bör en rättvis jämförelse också ske med avgashus anpassade så rörtesterna utförs med sånär likvärdiga avgastryck.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 29, 2016 8:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 369
Ort: lycksele
Hur långt är dom korta rören och det långa?
Vad kommer du använda för kamaxel till motorn?
Visst var det CNC 530 toppen som skulle användas?
Roligt att tråden fortsätter och vi håller tummarna för att det kommer ett kg laddtryck till efter du testat klart på 2 bar :hihi:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 29, 2016 8:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 369
Ort: lycksele
Big Al skrev:
Hur definierar du "jätte snäll motor" och "vass turbomotor" ? ... så jag hänger med på skillnaden.


Det är väll inte svårare än att motorn som sugmotor ger närmare 50 hk till nu och arbetar i ett mycket högre varvtalsregister och toppeffekt är prioriterat istället för tidigt laddtryck då användningsområdet är ett annat?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 29, 2016 8:50 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
om motorn överlever grenrörs testerna så har vi ett trumf kort i bakfickan som vi kanske spelar imot tommy 8)

kommer mer info om nya motorn snart. trodde jag skulle hinna det i dag men kom grejor imellan. men den blir av argare sorten helt klart inga lågvarvs tjafs denna gång :lol: nu är det effekt race som ska passa till dragrace och värre sortens street-race vi optimerar konceptet för.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 04, 2016 6:52 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
48x38 cnc topp

Bild

Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 05, 2016 11:52 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
vackert. Ser mycket bra ut den toppen!
Nu har vi lika ventiler 48-38mm bara att jag har en 531.

Gjorde en sådan 530 nu i veckan som flödade 218cfm på 16mm med 46mm ventil. Det var flödesrekord på denna storleken.
Men jag vet att dom kan bli grymma med onormalt stora ventiler:)

Skall riva toppen av min dynomaskin kanske imorgon. Märkt att jag läcker komp på två cylindrar efter ventilssläppet.
Måste byta ventiler antagligen. Men det är snabba ryck på dessa maskiner!

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 195 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010