B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok fint jag ska kolla upp det i morgon.
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Deztallica »

Vad är nästa steg?
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

laddtrycks styrning och större spridare!

vi krigar vidare tills vi står vid portarna i valhall (de stupade krigarnas hall) :twisted:


men jag ska fixa lite små grejor som oljan i fördelaren, lite mer mätare mm först då jag vill ge den en sjyst chans att överleva. ska nog dit med MSD 10+ och kyla med lite mer bränsle. vad ska man ha för lamda på +2.5bar ni som mappar värre turbo motorer och hur tror ni tänd kurvan ska va ungefär? rogga, T_hedman, ppf Andreas fredde och robert i burträsk mm?

sen olje trycket är standard 3 bar. räcker det eller ska jag försöka höja det lite nu när laddtrycket går upp?

några tipps på hur man får vevhus venten att sluta att spruta som en vulkan över 7800rpm?

blir nog en fortsättning mot mitten av nästa vecka

mvh jensa och Sävar gänget
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av PerAage »

Jag gillar den här bromsningen.

Vi har kjört 2,7bar ur en hx55'a, och då låg lambdan (AFR) på 0,81-0,82. Den såg också 0,83 en kort stund, vilket gick bra.
Tändningen ligger troligen lite lågt, något som blev konfirmerat när vi gick från 2,5 bar till 2,7 bar med en tändtabell som hadde tagit slut vid 2,5bar. Tändningen blev då samma på 2,7bar som på 2,5bar, dvs "vassare" respektivt laddtryck. Dragsteren höll då laddtrycket bättre neröver strippen, något som skvaldrar om at den ville ha lite mer tändning. Våran kam är också rätt vass, men lambda borde va rätt på höga tryck och varv när motoren har blivit tätt.
Vad jag vet borde du lägga dej på AFR=0,81.

Jag är interesserad av at du har olik lambda i VEMS'et och i bänken. Är mättpunkterna på olika ställen, eller är det en kalibrerningsfråga? Tycker det skiljer rätt mycket imellan map-sensorerna också?
Du borde feta på så det höga värdet kommer under 0.80 bara för å se at den förlorar effekt... rätt okej å avklara vilket AFR-värde som är det korrekta..

Fick du 0,98% i duty cycle på 3,0 bar bränsletryck, eller mer?
Vi åker 0,88% på 4,0-4,1bar bränsletryck på 1680-spridare, där dom ska va lika stora som 2000cc spridare.
Det hadde varit interessant som fan å se om olika motorer gav samma effekt med samma dutycycle på samma spridare, eller vilken skillnad man ev. ser..

Om jag vore du hadde jag gjort nån tabell på alla motorer. Du skulle se motoreffektivitet upp emot duty-cycle, möjligtvis. Få med laddtrycket också.
Enligt Boström-bromsningen nådde han 84% duty-cycle vid 1,7bar, med samma turbo, spridare och bränsletryck som vi hadde å vi fick 84% duty-cycle, men på 2,5 bar. Teoretiskt gjer då motorerna samma effekt (ev samma vrid) vid samma duty-cycle, mens hans mycket mer effektiva 16v klarade av å gje denna effekten nere på 1,7bar. Är då skillnaden i laddtrycken det som vi måste kompensera för at samma setup ska gje samma effekt på en mycket mer ineffektiv motor? (16v vs B20)
Du borde redan nu ha nog data från olika bromsningar till å konkludera?

Fråga är om en given bränslemängd alltid gjer samma effekt i hk på samma AFR imellan motorer.? :roll:

Håppas detta är grejer som du kan hitta bra svar på med å titta på dina gamla bromsningar, och samtidig föra statistik på dom nya. I slutändan kan man möjligtvis gissa motoreffekt ut från duty-cycle, om det hänger lineärt ihop...
Lite enklare for oss som gillar å gissa :thumbright:

Håppas forövrigt at vi får ihop en nye dragrace B20 till bromsning i vinter.

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
muppo
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: fre mar 24, 2006 10:38 pm
Ort: GBG

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av muppo »

Jens Gustavsson skrev:vi krigar vidare tills vi står vid portarna i valhall (de stupade krigarnas hall) :twisted:
några tipps på hur man får vevhus venten att sluta att spruta som en vulkan över 7800rpm?
Härligt, kul att följa denna tråden.

Mer rödblockare i omloppsbana runt jorden är inget man skall vara rädd för ;)

Jag brukar alltid ventilera toppen, extra vevhus vent från ventilkåpan. Annars trycks det nästan alltid ut olja när man närmar sig 8000rpm (iaf för mig).

MVH,
Mikael
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Kadett4wd »

tips om vevhusventilation,, ventilera KRAFTIGT i tråget ovanför oljenivån, gärna 50mm rör upp till botten på en burk.
Det ska kunna rinna olja nedåt samtidigt som det flåsar hårt uppåt, gör det inte det så är motorn för klent ventilerad.

Men det bästa är väl å se till att ringarna är täta ;)
Gasportade kolvar kan vara en idé.
Med stadig hand och god vilja kan man fixa det själv.

Vet inte om det är safe att köra den fetare än vad man bör faktiskt.
man kan få nya bekymmer med det faktiskt. exempelvis spikningar.

du vet din idol,, : happy engine

;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Deztallica »

Det lilla jag läst i ämnet så säger författaren att Lambda=0.80 är ungefär så fett man bör köra och den enda anledningen att köra fetare är för att kyla förbränningen, t.ex utan intercooler eller rädda en katalysator, eller allt en för hög avgastemp påverkar egentligen.
Det intressanta är att han säger att det finns bilar som original kör så fett som 0.65 för att kyla en katalysator från smältning.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är ca 3.4bar i grundtryck med 3 pumpar på full gas.
jag använder duty% för fel sökning och för att se ungefär hur effektiv motorn är inte för att se vad jag har för effekt det mäter jag i dyno bänken :) . alldeles för stora skillnader och oklarheter i hur spridare flödar och hur de ökar på mera tryck sen har motorn i säg väldigt stor betydelse störst betydelse är nog kompa, avgastryck och kamaxlens överlapps fönster, även etanol halten har betydelse och hur snabbt EFI öppnar och stänger spridaren och om den räknar med nån typ av dead time.

jo det är 0.03 skilnad mellan dynons vems lamda och vems EFI lamdan och de sister på samma ställe men det är inte så fel tycker jag i % sett. PerAage har du testat med flera bb lamdor samtidigt på er motor och kört flera laddtrycks givare? det är olika uppdaterings tid mellan dem också så de kan ställa till lite också.
jag vet iallafall att det finns skillnader och jag analyserar in det bland 100 andra parametrar och jag vet att allt behöver kalibreras med jämna mellan rum. många kör bara och tror allt är 100% bra.

jag håller med om att normalt sett så är 0.82-0.84 bra värden på en turbo motor med upp till 2 bar men sen är inget normalt längre och jag hör gärna vad folk som länge tunat hög effekts turbo E85 motorer vad de har för erfarenheter om att feta på lite till. har man bra tändning tror jag det inte är så dumt.

kadetten vad tror du skulle kunna få spriten att spika vid fetare blandning? låter lite konstigt i mina öron men jag lystnar gärna på förklarigen. och ja motorn låter happy än och det är inget onormalt blowby ca 4.5-5cfm på max laddtryck/max vrid ca 1.5 sugmotor.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Kadett4wd »

Oförbrända rester ute i ringlandet, ovanför översta ringen är i huvudsak den anledningen jag far efter.
Det tvättar dessutom av cylinderloppen lite mer än önskat och oljan som har väldigt låg oktan samlas även den i rester ovanför översta ringen.
Koksad olja där på kolven kan ge elaka fenomen också.

Det är dock i kombo med vild tändning, det kör nog inte du om jag känner dig rätt ;)

Edit:
Jag brukar dock mappa in fetning av soppan vid gasuppsläpp på högre laddtryck.
brinner fint i avgasröret med fina knallar iaf.
Plus man blir kung vid korvmojjen ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

om jag mins rätt så blir stort sätt alltid bränsle blandningen oförbränd i alla motorer över kolvringen, därför modärna miljö motorer har ringen högre upp och större dim på kolven där för att minska HC värderna.

tvättning av cylinder loppen är jag inte så bekymrad över på en motor som går några sekunder på full gas ibland. den går på ca 0.90 lamda på låg last.

oljan håller sig fin faktiskt också.

det blir väldigt rent och fint i förbrännings rummet på en sån här motor nästan igen sot överhuvudtaget.

jag kör över 20 grader tändning på 2.5 bar så den är ganska lagom känns det som mera så blir det nog onödigt höga topptryck.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Kadett4wd »

jo givetvis. men det blir extra mycket rester varav det blir än elakare 'bränder' där ute.

Jag körde 0.78i lambda som fetast då motorn var färdigmappad,, (e85) och redan där börja jag tycka det kom äcklig beläggning på stiften som tyder på att det var dags att ge sig där.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok jag ska hålla koll på stiften. de ser torra ut och ljus bruna hela stiften nu iallafall.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Kadett4wd »

Mina stift var porslinet vitt på.
Och längst ned mot islatorfoten en svart sotrand.
Om jag gick under 0.8 i lambda så började stiften slagga igen lite.
då med lite gråare färg, brun tyder på olja.
Det kan givetvis ha att göra med att det ryker som attan ur vevhusventen på höga varv, motorn är otät.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

motorn är tät och fin det är vevhus vent på B230 som inte hänger med på högre varv och laddtryck (välkänt fenomen). jag kan ta en bild på förbränings rummet från D-K motorn sen men min kamera är lite kass. väldigt rent och fint.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:
några tipps på hur man får vevhus venten att sluta att spruta som en vulkan över 7800rpm?
Detta skrev du juh , och det betyder väl att det är ganska otätt?
Och jag antar det inte börjar huxflux, utan kommer smygande för att sedan eskalera likt en vulkan då det är utom all kontroll.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar