B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

fredde kör du extra bultar också? eller bara standard 8 st m10?

mvh jens
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Fredde Holmgren »

Nej jag har m8:or mellan också. Ingen tendens att röra på sig.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

det ska man nog ha då man ska varva och ladda :thumbright:

vad är max rpm på din motor?

kör de arp eller vanliga 12.9 på M10 och M8 bultarna?

ecotec motrerna har 12 st M12x1.25mm från A1 fasteners

mvh jens
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Fredde Holmgren »

Brukar växla vid 9000, kring 9400 över mål.

Jag har vanliga 12.9
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av johan johansson »

Min vev är omgjord till 1/2tum sitter 8st ARP Topfuel bult ska dras 200nm med molly. Jag varvar ganska likt Fredde /har locktite på gängan och molly vid bultskallen
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

två bra tipps på ombyggnationer där johan och fredde!

johan du har inget artikel nummer på de 1/2 bultarna? typ sånna hära?? http://www.summitracing.com/int/parts/a ... e/chrysler

jag vill ju varva så mycket jag med ! :)

då ni plockar lös svänghjulen efter en säsong hur ser anläggnings ytan ut då kan man ana lite gnidning mellan ytorna eller är de helt slätt och fint?

mvh jens
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Fredde Holmgren »

Ingen gnidning mellan ytor.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av johan johansson »

Det är sådana jag har/ om du kollar på sidan 7 i min tråd ser du hur dåligt det kan bli om det inte sitter ordentligt
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har läst de första 16 sid i din tråd trevlig läsning :thumbright: vi kräver snart att få se den igen ute på banorna.

ska titta lite mer på olika bult alternativ sen byta vev enklare än att renovera då det bara är en vanlig sur gjuten B230 vev jag har som är gratis.

skulle va kul att ladda på 3 bananer senare i vinter med 8ventilaren :) inte så mycket effekt om man jämför med magnus boström som hadde 700+hk vid 1.5 bar i vår bänk men vi 8v killar får hjälpa luften in med mera tryck helt enkelt :lol:

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Erland Cox »

En 230 som jag portade topp till lämnade 630 hästar vid 1,7 bars laddtryck, 2,7 bar absolut.
Med omgjort K-jet insug och 275-14,5 kam.
Så det går att få fart på en 8 ventilare bara den får lite hjälp att andas.

Erland
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Tjernell »

Jag har gjort ett verktyg man bultar fast på veven med 6,8mm hål imellan så man borrar helt rakt.
Ett tipps..

Har aldrig vart med att det släpper iaf.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo den andra fredde holmgren vit pv håller på med et liknade värktyg också :thumbright:

jag snackade med kjell persson i går också om hur de gjorde då de monterade M12 26mm.

johan flyttar du hålen lite eller går det bra att borra och gänga centrerat i orginal hålen (blir ju lite tunt men det går nog bra)

tack för alla tipps man får av er racers! sen ett tack i förväg till http://www.junggrensmotorteknik.com/ i sundsvall som jag snackade med han ska titta till vår drivaxel så den är i perfekt skick :thumbright:

mvh jens
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av PerAage »

Jag tenker lite framåt, tills våran B20 skal bromsas.
Våran vev har ju redan styrstift som står godt fast...

Skulle det gå å ha våran flexplatta på veven, så kan man kapa en ring av en converter, och fästa ringen till axelen i bromsbänken?

Det borde va en bra idé, pluss at man möjligtvis skulle ersätta svänghjulet i bänken med en sfi-flexplatta? Då vil flexplattan nolla ut alla eventuella resonnanser som olika motorer och ljud skulle kunna gje.
Jag har en sfi-platta du skulle kunna få, så kan du gjöra start-motorbrakett i bänken och använda samma starter till alla motorer..

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

det går inte med flex platta. det ska va ett stumt svänghjul. tänk på att den här bänken har en mellanaxel.

jag har dock inte haft nå problem med B20, vi monterar 8st nya arp bultar sen lockar vi dem så kommer det gå bra.

mvh jens
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Inlägg av PerAage »

Nu tror jag at i det här fallet lossnade för dej för at du inte använde loctite, och styrstiftar eller bultar med krage.
Men jag är interesserad i det här med vibrationer och saker och ting som går av, och funderar lite på olika patenter nu när du skal kolla axelen. Finns det andra sätt som kan va bättre å spänna fast vevaxelen i bänken på?

Du har ju hatt kamaxel-brott 2 gånger på din race-B20.
Har du uteslutat at egenfrekvenser (resonnanser) uppstår av ljudet, längder på olika motorkomponenter, svängningar i vevaxel osv? Dom kan uppstå innom det normala varvtalsregistret på vissa motorer.
Det finns en anledning till at det krävs svängningsdämpare innom dragracing. Och jag skulle villa forska lite i rätning svängningsdämpare, då våran motor går utan för at det helt enkelt inte finns dämpare till den.
När motoren monteras i bänken, står den inte i en stum kaross, eller på samma kuddar som i en bil, och vibrationer som finns i racebilen, finns inte i bänken, men troligen finns andra resonnanser, även om allting är ballanserat och rakt.



Men det kan ju mycket väl också uppstå vibrationer som förplantar sej från svänghjul-regionen, och jag vet inte hur din bromsbänk "nollar" ut resonnanser från oballanserade motorer. Möjligt at mellanaxelen skulle stått i ett lager nära kopplingen till vevaxelen, och at kopplingen borde ha varit av nån friktionstyp med gummidämpning.

Vi kjörde löst et svänghjul i 2007 ( hadde manuell låda då), och då hadde remskiveskruven fram lossnat, kilen pulveriserats, remskive-spåret blivit deformerat, kamaxelmutteren lossnat, inngående axel på oljepumpen blivit klyven, och bitar ur fördelarfoten låg i oljetråget.
Hjulet lossnade kring 3500 varv på å torrvarva lungt, för vi slog av. Den hadde bara gått 2 repor på 201m före.

Svänghjulet var ballanserat stålsvänghjul. och presis dragen med ARP-pasta (utan loctite), men med 2 styrstift!
Sen dess har det blivit loctite.
Och stärk loctite på kam-mutteren.
Kam-mutteren har varit lossnat fler gånger, troligen ur dom vibrationer som finns i en stum kaross, helt till jag började använda lagerlåsning på kamdrevets yta mot axelen, och en liten dråpe lagerlåsning, pluss gjänglåsning, på kammutteren.

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Skriv svar