B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

philleee skrev:Nu vet jag inte hur din venhusvent ser ut men på orginal turbo så är slangen som går ner i sumpen för lång så när man har mycket olja i motorn så går oljenivån över den o då kommer det oftast ut olja här o där istället för gaserna som ska ut..

jo den slangen går ju ned och sitter mot olje pumpen. du rekommenderar att man kortar den? hur mycket över nivån ska man ha tro? eller ska man ta bort den?

mvh jens
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av MagnusS »

Vill bara tacka för en intressant tråd!
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av nicke b »

gör man ventilation till vevhuset rätt så behöver man ej ha tillbaka rinning ner i tråget!

att ta ut vevhusgaser i fördelarhålet är icke nödvändigt inte om man håller sig runt 800hk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag ska bara göra om vevhus burken nu med grövre slang och kanske inre modifieringar (ska kapa isär en gammal). frågan är bara ska slangen ned i motorn bort eller kortas?

föresten vist fans det en större burk också? jag har kört den mindre hitils.

mvh jens
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av nicke b »

den ska kortas och jag kör den stora..
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av johan johansson »

När jag bromsat min motor i olika omgångar så har vi försökt att hamna runt 12,0 till 12,5 kanske fladdrat mot 12,8. Den var iaf känslig på att gå fett, det kom mkt effekt på samma tryck när vi leena ur den.

Jag hade strul i Sundsvall med insugstempgivaren och då gick den på 10,0-10,9 och då åkte jag 271km/h

Sen när jag fixat det och den gick på runt 12,5 då åkte jag 280km/h

Samma laddtryck det blir mycket effekt tror det var närmare 100hk skillnad

nu vet jag inte riktigt omräkningen AFR/LAMNDA
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

arf/14.7

arf =lamda
10.5=0.71
12.0=0.81
12.5=0.85
12.8=0.87

jag ska kolla jag har ett ganska litet filter efter bränsletrycks loggen som jag bruka ha till sug motorer jag ska ta bort den det kan ju va propp i den på lite högre effekter.


jag ska titta på vevhus fällan i morgon. blir nog lite dyno i morgon
mvh jens
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av PerAage »

Logga bränsletrycket ?!?

Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag loggar alltid det men inte i8 bränsle skenan utan slangen till motorn
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av j björk »

Jens Gustavsson skrev:
philleee skrev:Nu vet jag inte hur din venhusvent ser ut men på orginal turbo så är slangen som går ner i sumpen för lång så när man har mycket olja i motorn så går oljenivån över den o då kommer det oftast ut olja här o där istället för gaserna som ska ut..

jo den slangen går ju ned och sitter mot olje pumpen. du rekommenderar att man kortar den? hur mycket över nivån ska man ha tro? eller ska man ta bort den?

mvh jens
Ger du dig på slangen har du ju satt oljeavskiljaren ur spel.
Det beror ju på hur du tänker bygga resten av systemet.
Men kommer det olja ur returen, eller oljestickan åker upp el. dyl. så räcker nog inte flödet till ur motorn kan man tänka.
Lösningen är nog inte att kapa returen eller skruva fast oljestickan..

Kadetten, Johan Johansson mf. har ju skrivit bra grejer
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av philleee »

Min är kortad ca 3cm o det har funkat skitbra, fick tipset av någon på forumet, som körde lite vassare maskineri.. Och såg ju dessutom att slangen legat i oljan vilket inte var tanken, väl?
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
trympa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: ons nov 26, 2008 9:27 pm
Ort: Oslo

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av trympa »

Vad jag har forstått så har inte Volvo råkad montera en slang av fel längd, utom den ska vara under oljanivå.

Anledningen till det fordi den e oljeavskillerens retur.
Kondenserad olja ska rinna ned i sumpen och en mindra mängd oljadamp åker inn i motorn via dom andra slangarna.

Kortar man den fungerar inte returen längre men man får enda et hål som motorn evt. kan andas ut igenom,givet att oljeavskilleren blivit modifierad så den har bättre fløde.

Link med bild som visar oljavskillarfunksjon på b230 :)
http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/cranckase1.gif
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jag körde ett par pull i dag för att testa laddtrycks styrningen och för att se om de lilla bränsle fitret va boven att den hadde då hög duty% men det vart ingen skillnad. sen sista pullet så kom det en olje sprut över grenrör och turbo så det va nära en liten brand så jag måste bygga om detta innan jag kör vidare. bra bild :thumbright: ska fundera på hur den är tänkt att fungera med alla slangar inkopplade......

jag vet ju hur det är på min B20 den fungerar ju kanon bra.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Kadett4wd »

Varför fundera?
Svaret har du i tråden.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

varför ska man inte fundera och klura lite? lustigt att du säger det. det är väll din favorit syselsättning :lol:





jag har inte hunnit fundera nått än på olje fällan original fungerar på djupet men den är kopplad både på vac via strypning och till luftburken så nått finurligt är det med den? med luftfilter mm så håller nog volvo ett visst undertryck i vevhuset??? men jag har inte klurat på den som sakt.

jag som är mer intresserad av racing så lutar det mot att jag klipper röret i oljan och ökar arian ut ur den då fördubblar jag flödet ut ur motorn. jag kör sen vevhus snusket i en genomskinlig plast dunk så man ser om det kommer ut nått.

mvh jens
Skriv svar