B230 8v test motorn del 2 street/stripp 673hk 2.6bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Kadett4wd »

Jo jag lurar och klurar.
Men i det här fallet då det är så simpelt så är det bara att göra.
finns inget att klura ut anser jag.

om vi bortser från mina tips så pekar ändå flera åt samma håll, exempelvis Johan och ,, hmm hade namnet på tungan.. Holmström? svarta volvon 142an.
De är erfarna volvoåkare, de har lösningen.
Jag har bara koll på Audimaskinerna, men.. en ottomotor är en ottomotor.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tänkte försöka fixa detta i original olje fällan inte bygga om hela motorns vevhus system och se om det går först?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av j björk »

Det är väl inte så mycket du behöver bygga om?
Det måste väl vara minst lika svårt att bygga om plastburken så du kan få bra flöde och en grov slang som att bygga en ny burk?

På pv:n byggde jag en ny burk på sidan av motorn med ett 32mm rör från anslutningen på blocket där org. fällan sitter.
Sedan från botten en mindre slang som gick till tråget under oljenivån.

Från toppen på burken en 38mm slang till yttligare en burk med filter på där spritångor och vatten samlades.
Jag tyckte det verkade fungera mycket bra, det blev ca en dl i burken när man kört.
Alltså bara vatten och sprit, kanske någon droppe olja.

Drar man bara en slang från motorn får man nog med ganska mycket olja, men med fall tillbaka till motorn kan det nog fungera skapligt.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Fredde Holmgren »

Ungefär som J Björk beskriver hade jag och det lär funka fint, det är väl ypperligt tillfälle Jens att prova sånt här i bänken? Tar ju inte lång tid bygga.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har dock minimal tid just nu så det blir nån halv fusk model om vi ska komma vidare i bromsningen, men tack för alla tipps det uppskattas :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu har jag tagit bort slangen i blocket och portat bort lite mellan väggar i den lilla burken sen portat upp och klämt fast en 22mm gummi slang ut ur burken.

har bytt olja med och bytt till en annan fördelare som kanske inte fylls med olja. har gjort 2st 5mm luft hål i fördelar locket som ventilerar.

sen andra stift model B8CES med dubbla tätnings ringar för mindre bränsle söl på gnistan.

blir att dyna lite mer i helgen kanske.

funderar på att montera MSD 10+ tändsystemet också så man vet om det fungerar.

mvh jens
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Deztallica »

Vad ska göras? Bara vrida på effektkranen och tuna in?
Lägg in lite bilder nu så man kan hänga med lite på vad du använder för hårdvara för stunden.
Lycka till! Hoppas på framgång eller ett svart hål i bromsrummet :hey:
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ska först se till att allt fungerar och att allt känns "rätt" sen kör vi tills spridarna är bottnade och är vi inte nöjda då så byter vi till större 2200cc.

kanske blir det ett kamaxel byte med om vi bottnar spridarna som vi fick indikation av tidigare här vid 610hk för att minska specifika bränsle förbrukningen?? men vi ska fin mappa lite först för att se hur nära vi va.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vevhus modifierigarna värkar fungera bra nu inget olje sprut än fast jag har lite mer olja i nu (mitt på kexet) och jag varvar till 8000+rpm vart pull. nu med lite mer laddtrycks styrning så får jag toppeffekten vid 7700rpm. rätt frånt med en så snäll nästan original topp och standard ventiler+ ventilsätes jobb.

men laddtrycket där jag uppnår max effekt blir lite mindre bra då den egentliga toppeffekten är vid 6800rpm ungefär.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

630hk/7500 nu på 2.55bar.

97% duty nu igen på lamda 0.81
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 610hk 2.4bar

Inlägg av johan johansson »

Det tar sig, ska bli kul och se vad/när det tar stopp
volvo pv 53 16v
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 630hk 2.55bar

Inlägg av Erland Cox »

Det skulle vara kul att se hur mycket det gör med bara en större avgasventil och portad avgaskanal.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 630hk 2.55bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

precis det har jag tänkt mycket på också erland.

jag håller på kalibrera alla mätare nu så dom är så nära sannigen som möjligt. såg jag hadde ett lekage i mappsensor slangen nära boxen :doh: så det kan förklara att den visat 0.1bar mindre än bänken och det kan påvärka mappen lite också. smart att kolla sådant nu och inte från början men så är det i värkligheten man kan inte göra allt rätt då hadde jag inte startat den än med de timmar jag har jobbat med motorn.... bla bla bla...bortförklarigar :)

nån som sätt till min 4" provtryckare?? har varit borta i ett halv år typ???

mvh jens
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 630hk 2.55bar

Inlägg av Roger Berglund »

du kan få låna min ?
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 630hk 2.55bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

tack för lånet :thumbright: vi hittade någre medel stora lekage som är fixade nu så jag har vridit ned trycket lite så det inte blir +100% duty% på spridarna nästa test.
Skriv svar